Gå til innhold
Arkivverket

[#37761] Salve Knudsen Holviga, Grimstad f ca 1756 gift med Aase Jørgensdotter

Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Jeg ser etter forfedrene til følgende personer som var på gården Grøm i Fjære i Øyestad prestegjeld i 1801 FT. Salve Knudsen f ca 1756 Aase Jørgensdotter f ca 1747 Med følgende barn: Marthe Salvesen f 1779 Jørgen Salvesen f 1782 Jens Salvesen f 1783 Knud Salvesen f 1788 Jørgen Martin Salvesen f 1793Så vidt jeg kan se er det ikke utgitt bygdebøker for Fjære som dekker dette og jeg ville satt pris på å høre fra de som eventuelt måtte ha opplysninger om denne Salve Knudsen. 'I boken 'Grimstadslekter' av J.Landgraff er følgende nevnt på side 310. ' Paa Grøm boede også som eier av 1 hud og 4 ksk Jørgen Jensen, som i 1783 delte sin eiendom mellom sine børn Henrik og Aase med 8 ksk til hver, Jørgen Jensen var besvogret med Anders Nilsen på dennes hustrus vegne i 3dje eller 4de ledd. I 1795 var Henrik Jørgensen eier av 1 hud osv' I FT 1801 bor Henrik Jørgensen med familie på Grøm sammen med Aase og Salve. Det er naturlig å tenke seg at disse da er søsken og barn av den nevnte Jørgen Jensen Grøm. Over tid har jeg kommet til at Aase Jørgensdotter må være datter av den ovenfor nevnte Jørgen Jensen og Marte Henriksdotter. Hvem Salve kan være er usikkert. Muligens ble Salve oppigjen gift med en Torbor Christensdatter fra Landvik i 1802.I boka Landvik Ætt og Odel side 166, er det opplyst at nevnte Torbor blir gift med Salve Knudsen Holvog. Vil sette stor pris på ideer og innspill her. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.