Gå til innhold
Arkivverket

[#37766] Pauline og Gulbrand Lissestua, S-Odal

Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Ved søk på Google er jeg ved en tilfeldighet kommet over en slektsoversikt som jeg ikke begriper. De to seneste oppførte personer er Pauline og Gulbrand Bergersen Lissestua, f 1843 og 1851. Forvirringen er: En av mine tanter er oppført, samt hennes foreldre, alle med korrekte data - jeg forstår bare ikke hva de har der å gjøre. Kan noen oppklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror ikke det kan være så mange andre som begriper dette heller.Det ligger mange slekts-trær/oversikter på nettet som inneholder feil, og til dels grove feil. Det er neppe noe du kan gjøre med det. Jeg har prøvet å melde fra, men de retter det ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Det gjelder en slags 'springende' slektsoversikt som går helt tilbake på 1200-tallet. En av de 'tidlige' personene har etternavnet LIST (Lissestua.....?). Google burde vel opplyse hvilke kilder disse forvirrende oversiktene er hentet fra, eller oppgi navn på forfattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg håper den som har gransket slekten til Pauline og Gulbrand, leser denne tråden og kan forklare sammenhenger. Gulbrands foreldre var: Berger Gulbrandsen Tjernet (1813-1876) og Olea pålsdatter Ullern (108-1880). Dette er nok S.Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er dette de rette foreldre til Gulbrand Bergersen?LenkeJeg har ikke greid å finne den anetavlen du nevner, og det er kan hende like greit. Det ligger utrolig mange rare opplysninger ute på nettet, som du sier. Uten kildeangivelser.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at Mormonerdatbasen også har mottatt mange forskjellige data om Berger Guldbrandsen og hans familie. ( Her er mange årstall som sikkert ikke er nøyaktige?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ved søk i Eidskog historielags sider har jeg funnet Lissestua. Stedet er altså i Eidskog, ikke S.Odal som jeg først antok. Dermed tror jeg det skal være mulig å løse problemet; den tanten jeg nevnte, var nemlig gift i Eidskog. Hvis det allikevel skulle dukke opp spørsmål, kommer jeg tilbake. Takk igjen til deg, Gunn, for bruk av tid på meg! Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel ekteskap mellom Olea Poulsdatter og Berger ( Berge) Gulbrandsen , samt hans foreldre og fødselsår:LenkeDu har vel dette fra før, regner jeg med, men legger det inn her likevel.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På IGI Fam. search finner jeg følgende barn døpt av foreldre Berger Gulbrandsen og Olea Poulsdatter: 1. Berthe Bergersen f. 9 aug , dpt 28 aug. 1836, S.Odal: 2. Gulbrand Bergersen f. 24 jan 1840 ,O-dalen 3. Gulbrand Bergersenf. 24 jan 1841, dpt 18 apr 1841. S.O-dal. 4.Pauline Bergersen 17 may 1843, dpt 13 aug 1843. S-O-dal. 5. Karen Bergersen f. 2 des, 1845, dpt 1 feb 1846, S. O-dal. 6. Marie Bergersen f. 1 feb 1849, død 10 okt 1906 7. Gulbrand Bergersen f. 25 okt 1851, S. O-dal. dpt 2 may 1852, Strøm, O-dal.Her er det muligens noen unøyaktigheter i årstall? Må sjekkes. Det ser ut til at det har vært flere brødre som heter Gulbrand, mulig oppkallinger etter døde , eldre brødre? Alle barna ser ut til å være f. i Sør O-dal?(Med forbehold om rett avskrift.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det for meg ut til at også Olea Paulsdatter kommer fra O-dalen:LenkeNoen andre kilder hevder Akershus fylke, med samme navn på foreldrepar. Her er ikke kilden tilgjengelig.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Plassen heter Lissetstua, ikke Lissestua. Sør-Odal bygdebok VI. side 106. Jeg har ikke boka, så jeg kan ikke bidra med hjelp. I min database har jeg Berger Gulbrandsen som f. på en plass under Ekornhol I Nord-Odal, og kona Olea Paulsd.som f. på en plass under Vesle Ullern i Sør-Odal. At dere finner et plassnavn i et stedsregister i Eidskog Slektshistorielags hjemmeside, så betyr ikke det at det er i Eidskog. Det kan være at det forekommer i en aneoversikt hvor det er spredning over kommune og fylkesgrensen. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Litte mere om Lissetstua. Berger og Olea hadde dattera Andrea f. ca 1833, g. m. Peder Einerud. Datera Inger ble g. til Åstebølbråten i Eidskog og hennes søster Karen g. til Nordfjell men døde på Rudberg i Eidskog. (Eidskog II.)Se også Barbakken i Sør-Odal VI.s.460/464.Hilsen Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for iherdig hjelp. Egentlig ville jeg bare vite hvordan min tante kunne komme inn blant alle disse, for meg helt ukjente personer. Hvis du går inn på Google og søker på Ambjørg Kristiansdatter Ljødal, vil du finne den lenken jeg mener. (Kanskje må du bruke 'Hurtigbuffer' for å komme inn på stedet). Nevnte tante ble gift med Casper Malmer på Bråta gård i Eidskog. Har menneskene i denne slektsoversikten forbindelse til ham kanskje? Jeg er helt ukjent med hans forfedre/mødre. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner fortsatt ikke den Ambjørg du nevner på søk Google, men jeg lurer på om hennes ektemake befinner seg her i 1900? Lenke Casper er ikke så vanlig navn, og ikke etternavnet heller? Ellers har du vel fått bra tips fra Finn Sollien her. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ja, dette er riktig dame - og jeg vet alt om henne! (Født i kristiania, flyttet til Ljødal i 1897). Jeg var inne på Googlesøk kl. 22.00, og da fant jeg nevnte lenke - søkte på 'Ambjørg Kristiansdatter Ljødal', kom da inn på de personene jeg før har nevnt, aller nederst fant jeg min tante - men forsto altså ikke sammenhengen mellom disse personene og henne. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.