Gå til innhold
Arkivverket

[#37767] Grindalen i Stor Elvdal?

Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Fant i kirkebok for Stor Elvdal tilfeldig en oppført plass som het Grindalen under en gård som jeg tydet til noe sånnt som Furuseth? Finnes denne plassen i Stor Elvdal? Jeg er på jakt etter ei jente født ca.1731 med navn Marthe Knudsdatter fra Grindalen, tidligere egentlig nevnt fra Elverum. Viser til mitt tidligere innlegg 33060.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Grøndalen under Furuseth i Stor-Elvdal. Skrivemåten i den aktuelle kirkebok kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke vet hvor det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Karen, denne nøtta har jeg også holdt på med lenge. Det skal et steds her i bygda eksistere en gammel bibel etter en av Marthes døtre, Anna, og der skal det stå Grinddalen, Elverum. Alle andre data som er innført i denne bibelen er nøyaktige, med datoer osv. Dessverre har jeg ikke klart å finne ut hvem i slekta som har denne bibelen. Men selvsagt kan sikkert Elverum og Elvdal bli omstokket/feillest, det er jo håndskrift det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Det var tanken min også, at det kan ha blitt tydet feil, men dersom presten i Stor Elvdal bare har skrevet navnet på plassen feil, så var nok dette også et skudd i blinde... Nå er det jo ikke lange biten mellom Stor Elvdal og Elverum. Hadde vært fint å ha sett denne bibelen Lena. Kanskje de ansvarlige for bygdeboka vet hvem som har bibelen??? Finnes det en bygdebok for Stor Elvdal?Takk for svar til begge to. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Jeg tror (NB! tror) dette handler om to forskjellige steder. Grindalen er i Elverum, Grøndalen var en plass under Furuset i Storelvdal. Noen bygdebok av betydning er det dessverre ikke å vise til, men det arbeides med et bygdebokprosjekt nå. Langt fram i tid, rimeligvis. Hvor i kirkeboka for Storelvdal (eg. Åmot) står dette?Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Å. det var bare noe jeg så mens jeg lette etter noen andre på døpte 1901 i Strand kirke, så det har ingen sammenheng med tidligere søken etter Marthe Knudsdatter. Kan nok like gjerne stå Grøndalen som Grindalen... :o) Var nok mest ønsketenkning fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.