Gå til innhold
Arkivverket

[#37785] Gudbrand Gundersen & Ellen Egebretsdatter

Gjest Tina Dimberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tina Dimberg

Jag letar efter min morfar Geirfinn Gundersen's föräldrar, men kommer ingenstans. I klokkerbok 1922-1936 i Elverum 1934 står det Gudbrand Gundersen & Ellen Egebretsdtr som föräldrar. Under Ellens namn i klokkerboken står det även 'Engen', är det ett namn eller ett ställe?Jag finner ingen vid namn Ellen Egebretsdatter eller Ellen Gundersen (om hon gifte sig) i något arkiv. Hon borde vara född ca 1880-1900.År 1919 bodde Gudbrand & Ellen i Atneosen i Stor-Elvdal där sonen Geirfinn föddes 1919-12-21 (har jag fått fram genom klokkerboken för konfirmation). Hittar inte Geirfinn i någon födelsebok.Vid Geirfinn's konfirmation i Elverum 1934 bodde familjen i Lundestuen.Vad jag vet så fick Gudbrand & Ellen fem barn, dottern Ester, sonen Geirfinn, dottern Gunni och två söner till, men jag vet inte i vilken följd.Hopppas på tips om vart jag kan finna dem så jag kommer vidare i min släktforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tina, det hadde vært mye enkler om du holdt deg til en debatt og svarte i den. Da slipper det å bli dobbeltarbeid for de som prøver å hjelpe deg.Lenker til tidliger besvarte innlegg ang. samme sak [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=37646&sok=tina+dimberg&startnr=&antall=&spraak=&nr=3&antinnlegg=9#anker>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Nu har jag fått reda på att Gudbrand och Ellen även hade en son som hette Konrad Gundersen, född ca 1910.Geirfinns yrke var smed.Runt Ca 1940 spelade Geirfinn dragspel i 'Akers Gutta'.Ca 1943-44 lämnade han Norge och kom till Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Nu har jag hittat rätt namn och årtal på Gudbrand och Ellen.Skogsarbetaren Gudbrand Lien född 1881 och hustru Ellen Engebretsdatter född 1879.Deras bostad var Lien i Atna (Stor-Elvdal).Vid dottern Esters dop 1914 uppges att Gudbrand och Ellen vigt sig i Elverum den 2 januari 1907. Deras barn var(de som jag vet namnen på):Son: Konrad Gundersen född ca 1910Dotter: Ester Gundersen född 1913 eller 1914Dotter: Gudny Gundersen född 16/9 1915 i Stor-Elvdal. Döpt 20/2 1916 i Atneosens Kapell.Son: Geirfinn Gundersen född 21/12 1919 i Stor-Elvdal. Döpt 22/2 1920.Jag tror att de fick två söner till, men vet inga namn eller årtal på dem.Jag skulle vilja hitta föräldrarna till Gudbrand Lien och Ellen Engebretsdatter, och även hitta de barn som fattas.Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Jag glömde skriva följande: Vid dottern Esters dop 1914 och vid dottern Gudnys konfirmation 1929 stod det att Gudbrand hette Lien i efternamn.Vid sonen Geirfinns konfirmation 1934 stod det att Gudbrand hette Gundersen i efternamn.Kan det vara så att Gudbrand tagit efternamnet Lien eftersom han en tid var bosatt i Lien i Atna (Stor-Elvdal), men att han från födseln egentligen hette Gudbrand Gundersen...?Alla deras barn fick Gundersen som efternamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Tina Dimberg

Jag söker efter de resterande barnen till Gudbrand Gundersen f.1882 och Ellen Engebretsdatter f.1978, men kan inte hitta dem. Föräldrarna gifte sig i Elverum 1907.Sonen Konrad Gundersen föddes 30/1 1910 i Elverum och döptes 13/6 1911, men finner honom inte i någon konfirmationsbok.Dottern Ester Gundersen döptes 1914 och hon borde vara född antingen 1913 -1914. Finner henne inte i någon födelsebok eller konfirmationsbok.Dottern Gudny Gundersen föddes 16/9 1915 och döptes 20/2 1916 i Stor-Elvdal och fann henne i konfirmationsboken 29/9 1929 i Elverum.Sonen Geirfinn Gundersen föddes 21/12 1919 och döptes 22/2 1920 i Stor-Elvdal och fann honom i konfirmationsboken 7/9 1934 i Elverum.Jag vet att de fick åtminstone två barn till, två söner som jag inte kan hitta. En av dem borde vara född mellan 1908-1909 och den andra skulle jag tro är född mellan 1916-1918 eller efter 1919.Här bodde familjen vad jag vet: Elverum åren 1907-1911. Stor-Elvdal åren 1915-1920. Elverum åren 1929-1934.Vore tacksam för alla tips jag kan få. Vore kul att få namn och födelsedata på alla syskonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Jag glömde att skriva att den ena sonen jag inte hittar flyttade till Amerika, och jag vet att han bodde där år 1939.Han hette Gundersen i efternamn och fick en son i Amerika vid namn Robert f. ca 1930-1933. Fick även en dotter som jag inte vet namn på, men jag gissar på att hon var född i slutet på 1920 talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Jag skulle vilja veta när Gudbrand och Ellen gick bort. Jag har sökt på gravplatser, men kan inte hitta några gravar.Gudbrand Gundersen f.1882-01-04, Romedal.Ellen Engebretsdatter (Gundersen) f.1878, Elverum.Tacksam för alla förslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Jag har ännu inte funnit alla barnen till Gudbrand och Ellen.De tre barn jag hittat är födda i Stor-Elvdal och Elverum, och jag tror att de andra också är födda där.Vet någon var jag kan leta eftersom födda i Elverum och Stor-Elvdal inte finns med i de skannade kyrkoböckerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.