Gå til innhold
Arkivverket

[#37790] Torbjøern Larsen, Bergen og Mårsund Bø i Vesterålen

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heidet er nok mer sansynlig. så npå er det bare å finne noe om hans kone Oline Madsdtr men det blir et annet fylke.hvis ikke noen har noe om de foreldrene du fant i BergenSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Oline Marie Madsdatter var fra Fjærvoll, Bø i Vesterålen. F.1822, D.1899. Torbjørn var hennes mann nr. 2. Den første, Peder Pedersen, omkom på havet 17. feb. 1843. Oline var da gravid, men barnet, Pernille f.4. aug. 1843 død samme dag. Oline og Torbjørn ble gift 2. nov 1845 i Bø kirke. Oline hadde 2 barn til med Peder og 5 med Torbjørn. Hun var datter av Mads Andreas Kristensen og Else Marie Reiersdatter. Søsteren Karen Marie, var min t.oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiMads Andreas Kristensen var han og gift med Ingeborg Margrethe Jakobsdtr 1791 Brønnøy - 1874 Straume? (fra Bø Boken par 1812 for hennes første ekteskap)Torbjørn har etterslekt i Digermulen og noe i Lødingen VestbygdSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

det ser ut til at Lars og Petrikke ikke opptrer som foreldre flere ganger en den sønnen som er funnet.Finner dem gift 25/9 1814 i Nykirken i Bergen men som sagt bare de to nevnte stedene på digitalarkivet. Har jeg oversett noe?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Mads var g. 2.gang 29.12.1842 med Ingeborg, men hun døde 21.7.1874 på Fjærvoll. Ingen barn ser det ut til som vel er naturlig etter alder på Ingeborg ved giftemål. Torbjørn har etterslekt i Bø og Narvik også. To av etterkommerne hans ble skutt av tyskene i Finnmark under 2.V.K som russisk utdannet parisaner. En av etterkommerne omkom ved en campingvogn-brann i Romsdal i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heigår ut fra at Karen (din tip Pål) var Madsdtrvar hun gift 1837 med Jens Andreas Hammer Torbergsen 1806-1873Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Det stemmer. Har også bror til Jens, Herman som t.oldefar på morsida. Har bilde av Karen sannsynligvis tatt 1871/1872. Karen og Jens kan jeg føre tilbake som etterkommere av to brør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heida kjenner du kanskje til Gunnar M g. m. Margot Johnsen, har en sønn på dem Stein Børre Martinusende er etterkommere etter Torberg Monsenhar 43 sider etter Torberg Monsen 1659 - ? som for det meste er noe jeg har fått fra en annen,Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Jeg vet av han, men kjente han ikke, derimot kjente jeg 3 av søskene hans som bodde i Føre, BØ. De er firemenning med min far. Har forøvrig en database over etterkommere av Torberg Monsen på over 11000 navn. I manntallet for 1660 finns etter det jeg kan se bare en som stemmer med Torberg. Han finnes på Vik i Hadsel (Wiig som er tolket som Wug av avskriveren), er 2,5 år og ved navn Torbjór Mogenssen. Se Lenke Faren heter Mogens Chrestensen. Vik ligger jo rett over Vesterålsfjorden fra Auvåg hvor Torberg bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Jeg er forøvrig ikke klar over hvor du kommer inn i slekta. Har to i databasen med navnet ditt, men den ene sikkert død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er en tremenning av min mor i Digermulen pluss en del kjenninger som hører til den, Har som skrevet før fått mye fra en annen database.Steinarkan sende en kopi av de 43 sidene kanskje er det noen du ikke har til tross for mengden. steiols5 @ start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.