Gå til innhold
Arkivverket

[#37795] Peder Knudsen, Brønnøy

Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Etter flotte responser på tidligere spørsmål, legger jeg nu inn et nytt. Hvem var Peder Knudsen, død 1829 i Vedal, Brønnøy, gift med Ane Margrethe Hansdatter og et registrert barn Hanna Marie, f. 1809. Har bare vært borti Peder i forbindelse med årstall for skifte etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Anne Hansdtr. var oppvokst på Vedal (bruk 3). En novemberdag i 1806 giftet hun seg med sunnmøringen Peder Knutsen, og de overtok heime hos henne. Tidlig på våren 1807 fikk de sønnen Hans Jakob, men han levde bare i tre uker. Mot slutten av året 1808 kom dattera Hanna Marie. Hun ble heimedøpt. Stadfestinga fant sted i kirka 21. mars 1809. Det er nok grunnen til at hun seinere ble tillagt dåpsdatoen 21. mars 1808, og dermed gjort et halvt år eldre enn hun var.Peder døde i 1828, mens Anne levde til 1870. Hun satt som kårenke, da Hanna etter å ha giftet seg i 1830 med Anders Johannessen overtok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Kjempebra, nu begynner det å gå fremover. Du vet ikke noe mer da om Peter Knutsen, født år og sted f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiHan skal være f. 1771, sønn av Knut Knutsen og Marit Pedersdtr. Hildre, Haram. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med margaretmiller4@charter.net for å få dette bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk igjen for svar, skal prøve å sende en mail til margaretmiller4. Kan forresten som en liten kuriositet nevne at jeg er født i Sømna, da min mor er derfra (Wik) slekta.Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.