Gå til innhold
Arkivverket

[#37800] Jektebruk på Strand og Mehus i Nesna

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Abraham Jørgensen (ca. 1639-1720) drev jektebruk på Strand i Nesna. - Av Bygdeboken f. Nesna fremgår det at det visstnok skal ha vært skifte etter hans 1. kone i 1714 og etter ham selv i 1720. - Disse skiftene kan jeg ikke se er med i S. Edvardsens skiftebøker. - Mitt spørsmål er da om noen har sett disse skiftene og kan gi meg navnene på samtlige hans barn ? -- En Elias Hansen drev senere jektebruk på Mehus i Nesna. - Enl. opplysn i bygdeboken, skulle han og hans 1. kone, Maren Hansdr., ha opprettet et gjensidig testament. Enl. dette skulle den lengst gjenlevende betale den andres arvinger en sum penger. - Maren døde i 1741. - Spørsmålet er da om noen har sett dette testamentet og om det muligens kunne fremgå ytterligere personopplysninger om arvingene der, som ikke fremgår av skiftet som er oppført i S. Edvardsens skiftebok for Nesna ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.