Gå til innhold
Arkivverket

[#37801] Lars Olson og Brita Hansdtr fra Voss - til Vesterålen

Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Lars Olson (f. ca. 1800) og Brita Hansdtr (f. ca. 1808) kom fra Voss til Hadsel i Vesterålen på 1840-tallet. De skal omtales i ei bygdebok, og jeg vil gjerne ha med flere opplysninger om foreldrene deres.Lars var sønn av Ole Larsson. I FT1801 finner jeg to 'kandidater' - en på Skilldalen, med mor Margrete Larsdtr, og en på Bygd, mor Tora Kjeldsdtr. Men Lars kan sjølsagt være født litt seinere og dermed ikke nevnt i denne folketellinga.Foreldrene til Brita er jeg heilt blank på. Hun og Lars må ha gifta seg i 1829 eller kanskje litt tidligere. De kom nord med tre barn, så langt jeg veit i dag: Ole (f. ca. 1829), Brita (f. ca. 1831) og Gurine (f. ca. 1834). Men det kan være flere.Klarer noen i identifisere denne familien og komplettere de opplysningene jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik
Gjest Norodd Hagenson

I dette tilfellet er nok forsøket på å plassere Gilbakken havnet ca. 3 mil feil. Her er det Gilbakken i Vinje sokn på Vossestrand det er snakk om, ikke Gilbakken i Vangen sokn.Ellers bekrefter bygdeboka alt unntatt barna: Roald Lyngvær: Ættebok for Vossestrand (1971), s. 66 Gilbakken 20: Hans Ivarson Gilbakken fra Urdland (1766 - 1830) g. 1793 m. Brita Knutsd Fenno hadde bl.a. dattera Brita 1806 g. 1828 m. Lars Olson Bygd, bosatt Valfjord i Nordland. Brita Knutsd. dro til Nordland 1839 og døde der. Hele fire av Hans og Britas fem barn dro til Nordland. I tillegg til Brita Hansd. var det: Knut til Høidalen, Herborg til Snarset, Ivar til Skjerfjordeidet.Side 239, Bygd 42: Ola Larsson Bygd fra Draugsvoll (1759 - 1843) g 1783 m Tora Kjelsd. Bygd (1765 - 1817) hadde bl.a. sønnen Lars, g. 1828 m. Brita Hansd. Gilbakken, bosatt Valfjord i Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk til Norodd for utfyllende opplysninger. Knut Hansson (Udland) og kona hans, Marta Svendsdtr Vinje, fikk sønnen Johannes mens de bodde i Høydalen i Øksnes. Johannes gifta seg med Brita Larsdtr (datter til Lars og Brita - se første innlegget mitt), men de skilte lag etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.