Gå til innhold
Arkivverket

[#37803] Årdal- Siur Guldbrands. og Guri Nielsdtr. hvem var de ?

Gjest Maybritt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hagen

Ja, kven er så desse folki? Frå Valdres? (Laberg) Det ser ut som at me har to karar frå Valdres her på Dalåkre på denne tida omkring 1750, Dalåkre bruk 1 og 2 Erik Gullaksen og bruk 3 Sjur Gulbrandsen.Er det nokon som har meingar om kvar dei kjeme ifrå?Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen !fant skiftet til Siur Guldbrands.Lenke Kanskje det kan hjelpe en videre, sukk.... Står fast over allt nå.....Hilsen Maybritt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Jeg er også etterkommer etter Sjur Gulbrandsen og Guri Nilsdtr. Dalåker, gjennom dattera Siri gift til Åretun i Lærdal. Jeg har følgende om deres forfedre:Sjur Gulbrandsen Dalåker f. ca. 1700, skifte 25.1.1779 (ikke funnet begravd). Foreldre: Gulbrand Nilsen Skogstad, Vang i Valdres f. ca. 1662 d. etter 1726, gift med Dorte Olsdtr. Torpe, Vang, skifte etter henne på Skogstad 28.10.1726.Besteforeldre: Nils Gulbrandsen Skogstad, skifte 27.3.1666, gift med Ingeborg Sjursdtr. Kjerstein som var enke 1664. Ole Johannesen Torpe f. ca. 1585 d. etter 1666, gift med Gro Andersdtr.Av oldeforeldrene kjennes disse: Gulbrand Skogstad nevnt 1615-1624, gift med NN Torsteinsdtr. Skogstad, datter av Torstein Torsteinsen Skogstad som er nevnt 1591-1612. Sjur Eriksen Kjerstein d. ca. 1658, skifte 26.5.1660, gift med Gro Sjursdtr. Johannes Torpe nevnt 1615-1633, gift med NN. Foreldrene til Gro Andersdtr. er ukjente. Faren til Sjur Eriksen Kjerstein er Erik på nordre Kjerstein nevnt 1615-1630.Guri eller Guro Nilsdtr. var 1/2 år da det ble skiftet etter faren på Grov i Vang 1.7.1709. Det var skifte etter henne på Dalåker i Årdal 2.11.1779, men heller ikke hun er å finne blant de begravede i kirkeboka. Foreldre er Nils Knutsen Grov f. ca. 1671 død 25.5.1709, gift med Sigrid Helgesdtr. Remme, Vang død ca. 1730.Besteforeldre: Knut Andersen Grov f. ca. 1631 død før 1693, gift med Berte Olsdtr. Ve, Årdal. Helge Nilsen Remme f. ca. 1640 skifte 12.11.1686, gift med Marit Endresdtr. Tveit død etter 1713.Oldeforeldre. Anders Eriksen Grov d. ca. 1646, gift med Synnøve. Ole Knutsen Ve f. ca. 1588 skifte 14.8.1676, gift med Karen Jensdtr. Nils Helgesen nordre Lie nevnt 1626, gift med Guri Knutsdtr. Framstad, det var skifte etter henne på nordre Septon 26.3.1664. Endre Ivarsen Tveit f. ca. 1598 d. ca. 1667, gift med NN.Far til Guri Knutsdtr. er Knut Nilsen Framstad f. ca. 1599, og far til Endre Ivarsen er Ivar Tveit nevnt 1612.Sjur og Guri var altså fra Vang i Valdres der de også ble gift, men ei slektslinje går over fjellet til garden Ve i Årdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk !Ikke rart at det var umulig å finne de ! Mine barns slekt stammer fra datteren Igebor Siursdtr.f 1755.Takker så mye for hjelpe :)Vanskelig å finne slekt så langt tilbake uten hjelp.Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Terje, hvilke kilder har du for disse opplysningene?Jeg har i mine papirer notert at Berte Olsd. Ve var gift med Knut Knutsen Grøv, ikke Knut Andersen. Men jeg har ikke andre kilder enn 'Vang og Slidre' av Tore Ey og 'Valdres-soga' for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

I skifte til Ola Knutson Ve på fylkesarkivet det seier:1. Tomas Olsson søn 2. Berete Olsdatter datter 3. Knut Grof Waldres Svoger til Olle 4. Johannes Kiersten Waldres Svoger til Olle 5. Ole Lensmand Leigrid Laugverge for Enken 6. Karen Jensdatter Enken 7. Marette Olsdatter DatterMe veit at Berete vart gift med ein Knut Grov, det er vel den som er nemnd som nr. 3 og er nemnd som svoger til Olle.Då spør eg, er Johannes Kierstein som også er nemnd som svoger, gift med hi dottra Marette?LenkeMvh. Terje Hagen, Årdalstangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ja, jeg har notert Marit Olsd. Ve (16??-1708) gift 1. gang med Johannes Sjugurdson Kjerstein (1642-1699) og 2. gang med Ola Knutson Grihamar (1669-1749). Dette er fra Valdres Bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Og etter siste innlegg kan kanskje denne debatten lesast: Lenke. Det er vel Johannes, f. 1642, med forfedre er nemnd der (innlegg (2)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !Lurte på om det ble en avklarig om Berte Old.var gift med Knut Knuts. eller Knut Anders.?Hilsen Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Til terje eller innlegg nr. 4.Sjur Erikson Sva som kom til Åretun, mann til Siri. Har du nokon hint om kven denne personen har sine aner?Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Til innlegg 6:I skiftet på Ve 1676 sies det at døtrene Berte og Marte var gift med Knut Grov og Johannes Kjerstein av Valdres, som også kalles Ole Knutsen Ve`s svogere, dvs. svigersønner. Da Johannes Sjursen Kjerstein ifølge Vang bygdebok var gift med Marit Olsdtr. Ve, Årdal så må Berte ha vært gift med Knut Andersen Grov (i bygdeboka sies det at Knuts kone er ukjent, han hadde bl.a. en sønn Ole). Knut Knutsen Grov (1639- ) var ifølge bygdeboka gift med Siri Håvardsdtr. Bøe.På tinget i Vang 18.3.1661 er dette nevnt: Ole Gjermundsen Roggen(?) lot oppplese et skjøtebrev utgitt av Ole Knutsen Ve i Årdal i Lærdals prestegjeld og Knut Knutsen Hollesetter sammesteds på 1 løbol odelsjordegodsi garden Breke(?) i Øye anneks for 7 rdl, datert Røggen 3.6.1654. Kanskje Ole og Knut Holsæter er brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det stemmer at Knut Knutsen Grøv f. 1639 var gift med Siri Håvardsd. Bøe. Det er hans far igjen, som også het Knut Knutsen Grøv, som skal ha vært gift med Berte Olsd. Ve (ifølge Tore Ey).Aldersmessig stemmer det kanskje best med Knut Andrisson Grøv (f.o. 1631), men uten flere opplysninger kan vi ikke si med sikkerhet hvem av disse som var svigersønn til Ole Knutsen Ve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Til innlegg 13: Det står ikke noe i bygdeboka for Vang hvem som er far til Knut Knutsen f. ca. 1639. Uansett så vil hans far som vel er født ca. 1600-1610 antagelig være for gammel til å være gift med Berte Olsdtr. Ve.Til innlegg 11: Sjur er etter alderen døpt 29.9.1740, sønn av Erik Hovland og Anne (Sjurs eldste datter het Anne). Hans foreldre er da Erik Jonsen fra Holsæter f. ca. 1698 død på Kongsberg 1740-1745, forlovet 11.7.1723 med ei Anne Olsdtr. Hvor hun var fra vites ikke. Ei Anne Olsdtr. f. ca. 1701 død i Årdal 13.3.1794, og ei Anne Olsdtr. f. ca. 1697 død i Årdal 9.3.1767. Foreldene til Erik var Jon Endresen Holsæter f. ca. 1646 bgr. 14.11.1734 og Brita Eriksdtr. som kan hende var fra Prestegarden (etter Laberg). Brita døde hos svigersønnen Halvor Pedersen på Urnes i Hafslo, og det ble skiftet etter henne der 23.4.1745. I skiftet sies det at sønnen Erik Jonsen var død på Kongsberg og hadde etterlatt 3 sønner: Jon Eriksen som tjente hos Helge Hæreid, Ole Eriksen som var på Kongsberg, og Sjur Eriksen som var hjemme hos mora Anne Brekken i Årdal. Jeg er etterkommer etter både Jon og Sjur. Er det noen som vet når Erik Jonsen er død/begravet på Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Erik Jonsen ble begravet 2.11.1743. Alder oppgitt til 47 år. Jeg har tolket innføringen i kirkeboken til 'Eric Jensen Halsett, gift mand fra Aardal', men det er nok rett mann. Enten har jeg lest feil eller så har presten skrevet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Eit spørsmål til innlegg 14:Du skriver at Britha døydde hos svigersonen sin på Urnes og så nemner du navnet på denne til Halvor Pedersen, skal det være Halvor Rasmusson istaden, eg berre spør.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Til innlegg 15: Takk til deg Bjørg for hjelp til å finne begravelsesdatoen til Erik Jonsen Holseter - skal det nok være.Til innlegg 16: I skiftet etter Brita på Urnes 1745 står det at dattera Guri var gift med Halvor Pedersen Urnes, men dette er ikke riktig. Svigersønnen het Halvor Rasmussen. Se også spørsmål 32107 der jeg har spurt etter hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.