Gå til innhold
Arkivverket

[#37820] S&F: foreldre til Erik Jeremiasson Myklebust, Jølster

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Det var skifte etter Eric i 1798: 'Skiftet er datert 6. juni 1798 og nevner enken Gjertrud Larsdatter og barna Jeremias Eriksen, 28, Lars E., 16, Erik E., 4, Helge Eriksdatter, 12, og Brithe E.'Jeg har ikke funnet ut når han ble födt, men han gifta seg först med Helge Nilsdtr i 1770, hun må være död för 1775 for det er skifte etter henne i den perioden. Hun må være mor til Jeremias.1776 gifter han seg med Gjertrud Larsdtr Sandal, hun må så være mor til de andre barna. Har ikke funnet födsel til Brithe så det er og mulig at Helge er hennes mor.Har lest Nedrebös side om folka på Myklebust, men finner ikke ut hvem som kan være foreldre til Erik.Har heller ikke funnet ut hvem som er foreldra til Gjertrud. Den eneste jeg finner i Jölster er denne:Lenke men hun kommer ikke fra Sandal. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Fra Soga um Jølst: Skifte etter Helge Nilsdotter 1775 til enkemannen Erik Hjermesson og einaste barnet deres Hjermes( rangt skrive Jeremias) 4 år. Ho Helge døde i barnseng, fekk fyrst ei dotter, Helge, men døde etterpå.Skifte 1769 etter Ingjerber Larsdotter til enkemannen Nils Kolbeinson og barna deres: Jo Nilsson, Anne Nilsdotter gift med Anders Olavson Jesdalen, Helge Nilsdtr 17 år.Et usedvalig rikt bo. Skifte 1780 etter enkemannen Nils Kolbeinson, enkemann etter Ingjeber Larsdotter til barna: Jo, gift og bodde på Myklebust, Anne gift med Nils Erikson Jesdalen, Helge Nilsdotter var død , hadde vært gift med Erik Hjermesson Myklebust, de hadde sønnen Hjermes( Jeremias).1776 kongebrev med giftingslov til Eirik Hjermesson Møglebust og Gjertrud Larsdotter Sandalen - ho var 3-menning til kona som døde.1770 trolova Erik Hjermesson Myklebust og Helge Nilsdotter Myklebust.1798 død Erik Hjermesson 73 år1800 Odelsrettsmøte Jermes Erikson, eldste son til Erik Jermesson og Helge Nilsdotter, i floket sak mot enka Gjertrud Larsdotter Myklebust som hadde skøyte fra 1779. Ho vart gift i 1776.Under Bruk H på Myklebust setter Joleik opp følgende brukere: Olav Simonsen 1717-1720, Simo 1720-1722. Hjermes Simonsen 1722-1769, Erik Hjermesson 1769 - 97, Enka hans 1997-18011701 er registret Simo Larsen 50 år med sønnen Jeremias 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk skal du ha for alle opplysningene, Randi-:)Da er Birthe og datter til Gjertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da finner jeg ekteskapet til Jeremias Simonson med Christi Olsdt Klakegg her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=joelstvi&gardpostnr=269&merk=269#ovre>LenkeI 1701 er vel dette far og farfar til Christi: LenkeDet er ihvertfall den eneste Ole/Olle/Olav jeg finner der.Og det er vel han jeg finner gift her med Christi Eriksdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.