Gå til innhold
Arkivverket

[#37821] Anders Olsen Frøisland 1857 og Anna Maria Monsdatter Frøisland 1852/1853

Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Anders Olsen Frøisland 1857 og Anna Maria Monsdatter Frøisland 1852/1853. Dette gjelder min svigermor, Eva Johansen, g. Geitsund og hennes famile på morssiden. Paret er hennes morforeldre og de hadde disse barna (FT1900): Martha 1884 (mor til Eva), Mons 1886, Olaf 1889 og Anton 1895. Anders er født i Førde NB og Anna Daviken NB. Bekreftelsen på rett foreldrepar fant jeg i Minesterialbok for Balestrand/Tjugum ved dåpen til Anton Olai, side 20. Det er mulig jeg fant foreldrene til Anna på IGI som Mons Monsen og Marthe Larsdatter. Dette er fremdeles så usikkert så her sa det stopp. Håper at noen kan gi meg en hjelpende hånd slik at jeg kommer videre. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Charsten! Nå er jeg igang. Nå lærte jeg noe også. Flere måter å søke oppl. på. Dette med digitale lister over vielser har jeg ikke tenk på. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jon Sværen

Hei !Du er merksam på bygdeboka: Balestrand II frå 1991 ? Anders og Anna Marie finn du på side 789 og Anton s. 790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Jon!! Takk for tipset. Må se å komme meg avsted å låne denne boken. Jeg har hittil kommet til at far til Anders heter Ole Nilsen. Faren til Anna Maria er Mons Monsen. Under vigde i Sogn og Fjordane fant jeg Mons Monsen, 34 år, fødested Davik Berle med far Mons Jørgensen som giftet seg med Marthe Larsdatter, 28 år, fødested Davik Huuslied, med far Lars Jenssen. Mons og Marthe giftet seg 15. juli 1849. Nå gjenstår å se om dette er riktig. Når det gjelder Ole Nilsen har jeg ikke kommet lengre. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Det er rett, Carsten !På s. 790 finn ein familen. Far døyr i 1900. Mor: Karolina Mårsdtr Årskog, døyr i 1895.Mikal, Martin og Ola til USA. Anders overtek plassen. Per døyr i 1867. Og Nikolai f. 1862 .... han står det ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Mane takk for interessen dere viser. Det går stadig fremover og jeg fortsetter etter beste evne. Er glad for all hjelp jeg får. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Wenche Geitsund

En av døtrene til Anders og Anna Maria (1) het Martha Andersdatter Frøisland (døpt Marthe Oleana i Davik, S & F, 25/12 1911). Martha gifter seg med Even Johansen fra Fluberg i Søndre Land. Paret gifter seg på hans hjemsted. Lenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22479&idx_id=22479&uid=ny&idx_side=-86>Lenke Jeg klarer ikke å tyde hvor han er fra. Det samme gjelder bostedet til Even og Marthe da de døper datteren. Lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Ser at spørsmålet mitt om linkene, var unødvendig. Det ordnet seg automatisk. Beklager bryetDe andre spørsmålene gjenstår (smil).Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Hei wencheMin mann er sønnesønn av Anders(bror til Eva) og Helene Frøysland og jeg driver med slektsgransking. Jeg har veldig masse informasjon til deg. På flere av leddene. Send meg en mail så kan du få en kopi av alt jeg har.Mvh Christina Frøyslandfam.froysland@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Du verden!!Her er min adresse: geitsund(krøll)online(dott)no. Nå ble jeg glad. Jeg forstår på min svigermor Eva at hun synes det er veldig viktig å få vite mer om sin opprinnelse. Mange tusen takk. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.