Gå til innhold
Arkivverket

[#37822] Farfar Oscar Andersen f. 22/11-1876

Gjest Wenche Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Kristiansen

Farfa Oscar Andersen f 22 nov.1876 giftet seg med farmor Helga. Han kom fra Eidsvoll, jeg har hans bakgrunn, men jeg lurer på hvortid han giftet seg og hvor? Han döde i Drammen, ligger begravet i Nedre Eiker. Men alt i mellom er vanskelig å finne...bare barna hans. Takksom for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Oscar Andersen, ugift Kjørekarl i Kristiania i 1900; LenkeSå da giftet han seg etter 1900 ihvertfall.Hvor var Helga fra da? Vet du hennes pikenavn?Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristiansen

Hei Jan Peter! Takk for svaret! Nei, jeg vet ingen ting om farmor Helga, bare at hun döde tidlig og at han giftet om seg og fikk flere barn! Min pappa döde tidlig også, derfor har jeg få svar. Hun ligger begravet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du vet hvilket år og stedet din far ble født slik at man kan gjette seg sånn noenlunde til hvor og når de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristiansen

Jeg vet ikke hvor min far eller hans sösken ble födt, men hans navn er Håkon Oscar Andersen(+ Örbeck, i Eidsvoll)f. 2/5-1909 .Faren Oscar var også födt på Örbekk i Eidsvoll av Ingrid Marie Pedersdatter og Anders Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den klokkerboka for Eidsvoll som er lagt ut blant de scannede kirkebøkene starter litt for sent (første dåp 14/11-1909) til at din far er med. I den ser det imidlertid ut til å være standard å oppgi ved hvert dåpsbarn når foreldrene giftet seg. Dermed har du to muligheter:1) Vente på at den klokkerboka eller ministerialboka som dekker din fars dåp blir scannet og lagt ut - den kommer nok om ikke alt for lenge.2) Dersom du kjenner noen yngre søsken av din far, kan du lete opp dem i den scannede klokkerboka. Da vil det nok stå også der når foreldrene ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristiansen

Takker for det Kristian. Men jeg tror ikke farfar Oscar bodde på Eidsvoll da pappa og sösknene ble födt! Han flyttet inn til byen og 1900 står han som ugift kjörekar i Kristiania, så han giftet seg nok der og fikk barna der. Bare så vanskelig å finne ut i hvilken kirkesamfunn i Kristiania. Men jeg takker for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du har rett. Jeg leste nok debatten litt raskt før jeg hev meg utpå! Da blir det straks flere kirkebøker å lete gjennom. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.