Gå til innhold
Arkivverket

[#37825] Klabo gård i Sigdal i 1865-tell

Gjest Kathe T. Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T. Røed

Ved å søke på denne gården kommer det opp 2 valg i Sigdal. På den ene går det an å få fram beboerne, men på nr.374 kommer det bare opp selve gården med merknad nr. 129b. Hva betyr dette? Er ikke gården med i tellingen? Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Jeg er ikke rette karen til å kunne svare på hvorfor 129b ikke viser beboere. Kanskje var den ubebodd?Dersom du er interessert i slekta på Lenke og du enda ikke har sett i bygdebøkene fra Sigdal, anbefaler jeg du så gjør.*Sigdal og Eggedal, bind II og III, utgitt 1953, forfatter Andreas Mørch*, har mye om familien. Start med bind II, under gården Klabu (Klabo) på side 451. Legger ved utklippklipp av noe der er nevnt om familien i 1865.Du kommer lett videre bakover. Men dette var kanskje kjent fra før? Mvh Ellef Ellefsen.

bilete0605.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det var tre bruk av Klabu i 1865. Bruk 1 Klabu, Bruk 2 Klampelien og bruk 3 Klabu. Både bruk 2 og bruk 3 var folketomme i FT 1865. Klampeli var et underbruk til Grønset 1853-1881.Kari Olsdatter f. 1836(se utklippet ovenfor) overtok bruk 2 i 1862, så det er rart at hun ikke er nevnt der i 1865, for hun levde helt til 1911, og da hun døde, står det at oppholdsstedet er Klabu. Kanskje hun har tjent et annet sted i 1865. Hun hadde en datter, Kari Gulliksdatter f. 1864,ingen far er nevnt i bygdeboka, men da Kari Olsdatter døde, står det at hun var gårdbrukerenke.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Nå fant jeg Kari Olsdatter med datter og ektemann i Lyngdal i Flesberg i 1865. Jeg ser at ektemannen er 20 år eldre enn henne, så hun flyttet vel tilbake til Klabu da hun ble enke. Datteren ble gift med Torsten P. Vatnås i Sigdal.LenkeDet var altså folketomt på bruk 3 av Klabu i 1865.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takker for oppklaringen. (Men merkelig at det ikke er opplyst i 1865-tellinga at bruket var ubebodd). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det skjedde noe rart med lenken til tellingen 1865 i mitt forrige innlegg. Her er i hvert fall familien i 1865:1865-telling for 0631 Fledsberg Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Merknad (gard) Overskrift 556 6 134 6te Lyngdal Fledsberg Berget 190 12838 31 1 Gullik Helliks. Husfader Gaardbruger og Selveier g 50 m Flesb.2839 32 Kari Olsd. hans Kone g 30 k Sigdal2840 33 Kari Gulliksd. deres Datter ug 2 k Sigdal2841 34 Gulbrand Ols. Tjenestekarl ug 19 m Flesb.2842 1 Jøran Gulliksd. Tjenestepige ug 17 k FlesbergHilsen Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T.Røed

Tusen takk til dere begge to, dette gjorde susen. Skal prøve å få bestilt bøkene på fjernlån, ellers så får jeg vente til jeg kommer hjem engang. Men nå vet jeg, i alle fall, hvor jeg skal begynne.Flott! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Jeg ser at det er en Jøran Gulliksd.Tj.pike på gården. Kan dette være en datter av Gullik Helliks. fra et tidligere ekteskap? Han var jo såvidt mye eldre enn Kari. En annen sak: vet noen hvem som var foreldre til Torsten P.Vatnaas. Her kan det fort bli dobbeltføringer. På forhånd takk Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Torsten var sønn til Peder Gulliksen født i Ingebueie 1827 og død 1886 i Barhaugstykket og Guri Olsdatter Barhaugen født 1819 (se Lyubråten, står det) og død 1895 i Vatnås.Torsten var barn nr. 4, født 1857.Han var først gift med Kristi Pedersdatter Grønvold og så med Kari Gulliksdatter Klabu.De andre barna deres var Ole 1850, Oline 1852, Gullik 1854, til Amerika, Peder 1863, til Amerika.Jøran Gulliksdatter vet jeg ikke noe om, men det er jo mulig at det er som du skriver.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Tusen takk Laila. Jeg hadde et par som kunne være mulige, så det er alltid en fordel å undersøke litt ekstra. Selv er jeg etterkommer etter Oline. Hun fikk min morfar Nils Petter Halvorsen i 1874 med Halvor Hansen. Disse var ikke gift, men Oline giftet seg senere med Ole Pedersen Vika og fikk flere barn med ham. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.