Gå til innhold
Arkivverket

[#37826] Norges stats baner (NSB)

Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei,Finnes det ansettelseslister fra tiden rundt 1920-1950 i NSB, eller må man henvende seg til jernbanemuseumet på Hamar. Noen som har erfaringer med dette?Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg har for flere år siden sett en form for årbok (fra 20-tallet), hvor blant annet lister over ansatte var med. Om dette var alle ansatte, kan jeg ikke huske.Ser på et antikvariat at boka 'NSB: Tjenestemenn ved statsbanene. Oslo 1949' er til salgs, så da har vel bibliotekene oversikt over andre tilsvarende bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg anbefaler en henvendelse til Jernbanemuseet på Hamar. De har mange opplysninger om tidligere NSB-ansatte, ofte også biografisk/personalhistorisk informasjon som ikke nødvendigvis er direkte knyttet til ansettelsesforholdet (f.eks. avisomtaler i forbindelse med fødselsdager og dødsfall o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg fikk også veldig fin service fra Jernbanemuseet. Kopi av alle pensjonsinnbetalingene som viste de forskjellige stillinger (og lønning) min oldefar hadde fram til pensjon i 1924 samt andre dokument og artikler. Send med postadresse, så går det smidig.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei, og takk for hjelpen. Tenkte nok at jeg kunne regne med at noen på forumet hadde vært borti noe lignende.Jeg er på let etter min oldefars bror Anton Kristiansen f ca 1884 (Hvidsten) i Vestby kommune, Akershus. Han er oppvokst på Nordenhaug husmannsplass. Han og en bror til Abraham,ble satt bort på Randum/Randem gård i Vestby for en kort periode når moren Johanne dør i 1900.Hans skjebne senere i livet vet jeg veldig lite om. Han skal vissnok ha giftet seg med en Sofie? og fikk en sønn. Usikker på navnet, men fikk vite at han het enten Edgar, William eller Wilhelm. Damen jeg fikk vite det av er dessverre gått bort, så jeg kan ikke få spurt på nytt. De skal ha bodd i Vestfold men flyttet senere til Drammen. Anton skal ha jobbet for NSB. Derfor må jeg begynne å nøste opp hans liv her, tror jeg?Skal sende et brev til Hamar, så får vi se hva som kommer ut av det?Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei Gitte!Hvis linken virker, så er Epostadr. til Jernbanemuset følgende:LenkeJernbanemuseet er i dag en del av Jernbaneverket(Ikke NSB).Hilsen en som arbeider i Jernbaneverket.Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

En liten korrigering:Etter at du har benyttet linken, så må du klikke på Epostadr. på den siden du har åpnet. Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei MortenTusen takk for at du tok deg tid til å svare meg.Jeg har alledere sendt avgårde en mail til dem, så får jeg bare vente å se hva det bringer...?Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Hei! Det er mulig dette kommer i seineste laget, men ...Fra slutten av 1890-tallet ga Statsbanerne inkl. Hovedbanen, de andre privatbanene og Anlæggene ut første utgave av Jernbanekalenderen. Den blei siden utgitt annethvert år, 1900, 1902, osv. Jeg mener å ha utgaver også fra åra etter Den andre verdenskrigen.Jernbanekalenderen inneholder opplysninger om alle tilsatte, distriktsvis og fagmessig, med fødselsdata, medlem av Pensionskassen fra dato (anciennitet), nuværende stilling, løn kr., og adresse fra dato. Bøkene er svært informative, og en kan ved å bruke en serie av utgaver finne hele karriereløpet til en ansatt.Alle utgavene fins på Jernbanemuseet.Mvh. Jan Dahle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.