Gå til innhold
Arkivverket

[#37839] Guttorm Halvorsen og Kari Knudsdatte - ca. 1800-1810?

Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Er det noen som har opplysninger på Guttorm Halvorsen og Kari Knudsdatter, født ca.1800-1810. De fikk bla. sønnen Halvor Guttormsen, født 21.1.1832 i Storelvdalen, Hedmark. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det Halvor vi finner her i Hammerfest i 1865? [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=2001&kenr=000&bnr=0100&lnr=00>LenkeDette er vel lillebroren Helges fødsel/dåpHELGE GUTTORMSEN Birth: 27 JUN 1836 Christening: 21 AUG 1836 Stor Elvdal, Hedmark, NorwayFather: GUTORM HALVORSENMother: KARI KNUDSDR Og her er vel Helge i 1865, gift og bosatt på Rusten i Åmot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei. Ja det er Halvor vi finner i Hammerfest år 1865, som du ser så ble han gift og etablerte seg her. Om foreldrene finner jeg dessverre ikke stort, har bare navnene på dem og at de bor i Storelvdalen. Skulle gjerne visst noe mere, men klarer ikke å finne noe. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvis man ser i DA's versjon av FT 1865, så ligger Rusten i Storelvdalen sogn. Rusten er muligens, etter opplysninger hentet fra bygdeboka for Storelvdal (har den på hjemlån), en husmannsplass under en av Strandgårdene som ligger sørligst i Storelvdalen. Bygdeboka for St. har lite og ingenting om husmenn, så det er lite å hente der. Jeg har lånt inn en filmrull kirkebøker for Storelvdal fra 1734 og fremover i tid, og jeg tror kanskje filmen går så langt som 1830-årene. I så fall kan jeg se om finner Halvor og Helge dåpsinnførsel. Da får du i hvert fall vite hvilken gård de bodde på.Kjell, jeg ville ikke være så sikker på at foreldrene til Halvor og Helge ikke er født før 1801. Det er en føderådsenke Kari Knudsdatter 74 år på en av Strandgårdene i 1865 som er av interesse for eksempel. Jeg tipper Guttorm Halvorsen kunne være et annet sted i fra enn Storelvdal, for Guttorm ser ikke ut til å finnes som navn i Storelvdalen, men lenger sør i Hedmark.Dette var noen betraktninger ut i fra mine ringe kunnskaper om denne delen av Norges land. Jeg har en ane som ble født der ca 1776, men helt sikkert av humannsforeldre, og jeg er nylig begynt å lete etter hans bakgrunn i kirkebøkene.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Så en ting jeg glemte å nevne i farten. Det er lurt å angi stedsnavn (her: Storelvdal) i temaoverskriften. Da blir din etterlysning sett av folk som vet mye om f. eks. Storelvdal, og jeg vet slike finnes her i Brukarforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for ditt innlegg Astrid. Du har selvfølgelig rett i at det er mulig foreldrene til Halvor kan være født før år 1800, jeg var kanskje litt for snever i å angi tidsperioden. Det er jo heller ikke sikkert de er født i Storelvdal eller Hedmarken forøvrig. Når det gjelder ditt siste innlegg så må jeg bare krype til korset, selvfølgelig burde jeg skrevet stedsnavnet i overskriften. Men det er så fort gjort å glemme akkurat dette, skal skjerpe meg. Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

HALVOR (uægte):f. 21/3, hjemmedøpt 22/1, dåp confirmeret i kirken 5/3 - 1832.Foreldre: Pigen Kari Knudsdatter Stai og ??mand (mulig enkemand) Guttorm Halvorsen fra Soløer, også nu på Stai.Faddere: Halvor Knudsen, Berthe Nilsdatter, Ole Olsen, John Jonsen Messelt, Dorthe Jonsdatter Trønes.HELGE (uægte):født 27/6, døpt 21/8 - 1836.Foreldre: Guttorm Halvorsen fra Soløer, nu på Furuset og Pige Kari Knudsdatter Stai.Anmerkning: Be(gges?) 4 lej(ermaal), 2 med hinanden. (Jeg er usikker på dette med begges)Faddere: Iver Larsen, Pernille Knudsdatter Messelt, Peder Johnsen, Lars Hansen, ??ine Bersvendsdatter Westgaard.Om de giftet seg med hverandre, vet jeg ikke. Kirkebokfilmen var slutt omtrent ved midten av 1830-tallet.Dette var det mest fruktbare jeg fikk ut av dagen foranleseapparatet i dag. Når det gjelder min egen ane, leter jeg fortsatt, selv om jeg har en ide om hvem han var. Den gotiske skriften er grei å lese bakover til 1785. Før det er kirkeboken ført av en prest med skikkelig 'griseskrift', så jeg vet ikke hvordan det kommer til å gå. Men jeg gir meg ikke så lett, og håper at jeg fremover i de nærmeste ukene klarer å tyde kråketærne.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for all god hjelp Astrid. Jeg har selv sittet ved leseapparatet i timevis i forbindelse med andre søkeoppdrag og skjønner hva du har lagt ned av tid og arbeide i dette. Når det gjelder Halvors foreldre, så er det jo litt moro å se at moralen ikke var så mye bedre i gamle dager, selv om en del nålevende hevder det. Håper du finner frem/tilbake i egen slekt, lykke til. Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.