Gå til innhold
Arkivverket

[#37845] Schavenius, Holter, Winterberg, Rosenkrantz?

Gjest Claes Schrewelius
 Del

Recommended Posts

Gjest Claes Schrewelius

HejJag har några frågor: - Bl a har jag en anfader Marcus Gjöe Rosenkrantz Holter (han hette så enligt äldre släktarkiv, Köpman i Göteborg. Född 1816-02-26. Död 1858-11-22, Far: Kommerseråd Peder Holter Winterberg (död 1843 i Kristiania). Mor: Maren Christiane Cathrine Eckstom.).- Söker jag på internet, så hittar jag en norsk ståthållare med detta namn, men född flera decennier innan min förfader). Kan det finnas ett samband?Tittar man sedan på ovannämnde Marcus farmors mor, så hette hon Ahlet Holter (Född omkring 1718. Död omkring 1803, Bodde på Toldboed gaden 219 i Kristiania, år 1801 (83 år gammal). Änka efter Niels Schavenius)- På internet kan man hitta en Peder Holter på 1700-talet (tydligen stormrik!), men jag kan inte utröna om han har något samband med mina Holtrar (exempelvis med Ahlet).Har ni information eller tips på hur man antingen hittar fler förfäder bakåt eller uppgifter om mina bifogade förfäder, så är jag mkt tacksam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg ville anse det sannsynlig at Marcus' farmor Ahlet Holter er søster av omtalte Peder Holter (som forøvrig har en moster med dette fornavn). Peder Holter (1723-1786) var gift med Maren Hansdatter Juel (1749-1815), som senere var g.m. generalauditør Ole Christopher Wessel (1744-1794) (dikterens Johan Herman bror) og Marcus Gjøe Rosenkrantz (1762-1838) (som var adelig, men ikke brukte sin adelstittel). Han var statsråd i Norges regjering fra 1814. (Kilde: Arthur Danielsen jr.: 'Hvervenbuktas skjulte storhet' (Lenke)).Når levde stattholder i Norge, Marcus Gjøe Rosenkrantz, og hvem var hans foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hva het foreldrene til kommerseråd Peder Holter Winterberg (död 1843 i Kristiania), og når levde de ? Og hva het foreldrene til Ahlet's ektemann Niels Schavenius, og hva slags yrke hadde han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Claes Schrewelius

Föräldrarna till Peder Holter Winterbergfar: Rudolf Winterberg. Vinhandlare i Kristiania. Född 1750.mor: Anna Elisabeth Schavenius (Född 1752 Christiania.) Vigsel 1782-04-15.Föräldrar till Niels Schavenius, yrke: köpman (Anna Elisabeth S´s far) känner jag ej till, tyvärr.Marcus Gjøe Rosenkrantz (ståthållaren)levde 1762-1838, mer än så känner jag ej till. Jag hittade för övrigt någon på internet som hette 'Marcus Gjøe Rosenkrantz Randers' (levde också i början på 1800-talet) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Niels Schavenius foreldre var skildrer (kontrafeier) Nicolas Schavenius (i sitt første ekteskap) og Karen Jansdatter Lønnegren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har ikke særlig greie på dette, men Marcus G Rosenkrantz er vel ikke nevnt som stattholder: Lenke (se både langt oppe på sida og noe lenger ned). Han er i Cappelens Norges Historie ført opp som den norske regjerings formann i perioden 14/8 1814 - 4/11 1814. Der er også de som i perioden 1814 - 1841 tituleres som stattholdere nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I 1801 bor altså Alethe (f. Holter) (enke etter Niels Schavenius) sammen med sin søsterdatter Inger Margrethe Nielsdatter (f. ca.1750) (g. Adam Reutz Steen) og IMN's søstersønn Peder Holter (f.ca.1784) i Tollbodgt. 219, Christiania.Kjennes navnet på Inger Margrethe's foreldre ('Niels' og 'NN Holter'), samt hennes søster (Peder Holters mor) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvor finner vi Anna Elisabeth Schavenius (f.1752) og hennes mann Rudolf Winterberg (f.1750) (g.1782) i FT 1801, samt sønnen Peder Holter Winterberg (f. ca.1780?) ?Det bor i 1801 en Niels Winterberg (f. ca.1784) hos sin faster Margrete Winterberg (f. ca.1756) i Christiania (Tollbodgt. 89) (g.m. Feier-inspecteur Claus Berg). Kan Margrete være søster av Rudolf ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I husholdet til Peder Holter (1723-1786) sin første svigermor Else Sophie (f. Rasch) (enke etter Justisråd og Hofretts-assessor Hans Hellesen Juel) finner vi i 1801 (i Tollbodgt. 3, Christiania) et tyende ved navn 'Christiana Ekstorm' (f. ca. 1772). (Tidligere omtalte Aleth Holter g. Niels Schavenius er muligens nevnte Peder Holter's søster).Kan denne 'Christiana Ekstorm' ha slektsbånd til den Maren Christiane Cathrine Eckstom som ble g. (ca. 1815 ?) m. Peder Holter Winterberg ? (Samme dame kan det vel knapt være, idet hun da ville født Marcus som 44-åring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

HeiDet var da ikke så uvanlig å få barn som 44-åring?Ser for øvrig på familysearch at Peder Holter skal ha blitt født i Strøm i Odalen i 1743. Kanskje det er noen her som har kunnskap om dette?Vil også opplyse om at begravelsesvers til Aleth Holters begravelse i 1803 finnes på Universitetsbiblioteket i Trondheim:Schavenius Aletha Holter [Christiania] 1803 LibR oct. 3569:018http://www.ub.ntnu.no/formidl/hist/For øvrig hvis noen skulle finne ut mer om Claus Berg eller Rudolf og Magrette Winterberg, vil jeg gjerne høre om det. Claus og Magrette er i min slekt via sønnen Carl Fredrik Siegfrid Berg.Hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, Ahlet Holter ble begravet på Vor Frelsers Kirkegaard i CHristiania 25.06.1803 ('for Aletha Holter Enke efter Kiøbmand Niels Schavenius, 85 Aar gammel, er Jorden og Ringning med alle Klokker og den store forud betalt.'Det ble spurt om hvem Inger Margarethas foreldre (hun er døpt Inger Margaretha) hadde. Det var nettopp Ahlet Holter og Niels Schavenius. Moster er en av mange feil i FT 1801, Inger Margaretha var døpt 15.08.1750 i Vor Frelsers Kirke ('Niels Schavenius Kiøbmand og Hustrue Ahlet Holters, Deres Datter Inger Margaretha').Inger Margaretha er som allerede beskrevet, søster til Peder Holter Winterbergs mor, Anna Elisabeth (døpt 17.02.1752)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Claes Schrewelius

Hej, tack så mycket för all infiormation! Finns det mer uppgifter om Nicolas Schavenius och hans hustru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes en del om Nicolas, hans to ekteskap og hans barn og deres skjebne. Men det går for langt å skrive dette her. Kortversjon: Nicolas fikk borgerskap i Christiania (bevilgning av 1714), gift med Karen Jansdatter Lønnegren (26.09.1713) og andre gang Magdalena Mortensdatter Lund (12.06.1721). Barn i begge ekteskap. Nicolas døde i 1744.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kamsvaag: Er Inger Margaretha Schavenius' 'søstersønn' Peder Holter (f.ca.1784) (1801: i Tollbodgt. 219, Christiania) identisk med Peder Holter Winterberg ?Schrewelius: Har du synspunkter på dette med Ekstorm/Eckstom i innlegg 12 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Per:Ja, Inger Margarethas søster Anna Elisabeth (døpt 17.02.1752) døde i barsel med sitt 4. barn, sønnen som ble døpt 'Peder Holter'. Han ble døpt 14.11.1786 (da var hun allerede død), hun ble begravet 17.11.1786. Anna Elisabeth hadde ektet Rudolph Winterberg 15.04.1782.PS. Etternavnet mitt er jeg ikke vant til å få riktig uansett, nesten alle tror Kamsvaag er et mellomnavn eller så skriver de mine to etternavn med bindestrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Claes Schrewelius

HejJag har förmodligen läst fel (från äldre handstil) och tolkat detta som 'Ekstom', så Ekstorm känns rimligast.Däremot har jag en notering att MCC Ekstorm föddes 1795-06-22 (vilket ju utesluter det direkta sambandet ovan). Men de borde ju vara släkt på annat vis!Finns det fler anor till Schavenius-arna? Hur hittar man förbindelsen mellan norsk-Schavenius och dansk-Schavenius?mvh Claes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest fra disse sidene er avskrifter av i beste fall sekundærkilder av ulik kvalitet, opplysningene er ikke komplette og det som står her er heller ikke alltid pålitelig. Når det gjelder de familiene jeg har sett på, tør jeg påstå det er tvilsomt om det overhodet er gjort selvstendige studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ahlet (Aletha) Holter ser ut til å være f. 3-4 år før prestesønnen Anders Pedersen Holter giftet seg med Anna Mortensdatter Leuch i 1721 (hvis far eide Bogstad gård). Anna hadde en yngre søster Alhed.Kjennes foreldrene til den Karen Holter som ble g. rundt 1718 med Antoni Hellesen, kjøpmann i Christiania, sønn av Helle Christensen Hvam i hans 2. ekteskap ? (Helle hadde først vært g.m. Margrete Holter, farsøster til Anders Holter, far til Peder Holter f. 1723).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt med, Antoni Hellesen (eller kanskje rettere sagt Antoni Hellesen Holter), kjøpmann og stadskaptein i Christiania var riktig sønn av Helle Christensen Hvam i hans 2. ekteskap med Anne Friling.Antoni var såvidt jeg vet kun gift med Karen Frantzdatter Bergmand (og helt sikkert i 1718).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk, dette ryddet opp i min villfarelse om at det var Karen som bar navnet Holter. Hun levde da formodentlig lenger enn sin mann, som vel ble bare rundt 35-40 år. Barn: Frans, Helle, Dorte Malene, Jacob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.