Gå til innhold
Arkivverket

[#37845] Schavenius, Holter, Winterberg, Rosenkrantz?

Gjest Claes Schrewelius
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Velfortjent bemerkning, hadde ikke tid igår og glemte hele saken. De barn jeg har er:Maren, døpt 09.03.1717 - Frans, døpt 30.07.1718 - Helle født 25.06.1719, døpt 18.07.1719 - Anne, døpt 30.01.1721 - Jens, døpt 11.08.1722 - Dorothea Magdalena, døpt 27.04.1724 og Jacob, døpt 23.09.1727.Alle døpt i Vor Frelsers Kirke i Christiania, navnene skrevet slik de er ført i ministerialboken.Mener dette skal være alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk ! Bergmann-slekten på Røros stammer fra borgermester i Christiania, Johan (Jan/Jacob?) Petersen Bergmann (1640-1702), g.m. Susanne Elisabeth Møllmann fra Tyskland, som ble begravet 18 Nov 1707 (på Vår Frelsers gravlund ?).Var Karen Frantzdatter Bergmand (g. 1718 m. Antoni Hellesen Holter) av samme familie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han var onkel til Karen Frantzdatter Bergmand. Karen ble døpt 16.09.1692 i 'den store sal' i Raadhuuset (som ble benyttet i tiden mellom Hellig Trefoldigheds Kirkes brann og nedrivning og Vor Frelsers Kirkes innvielse) som datter av Frantz Petersen Bergmand og Maren Niemand. Faren var bror til nevnte Johan Petersen Bergmand gift med den 'problematiske' Susanne Elisabeth Møllmann. (Det siste skrevet pga. de stadige forvekslinger med Susanne Elisabeth Moth)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Håkon Havik

Vet ikke om dette er interessant for andre enn meg selv, men antar at Claes finner det nyttig.Angående Winterberg-grenen har jeg nemlig funnet en Rudolph Wintherberg født i København, i Sokkelund herred, Holmen sokn i 1754, døpt den 12. februar. Jeg finner også en Margrete Winterberg døpt den 2. juni 1757 samme sted.Foreldrene til både Rudolph og Margrete er oppgitt å være Andreas Wintherberg og (Bodil) Cathrine Roager. De ble gift samme sted 5. september 1753.I kilden vi har fra folketellingen i Christiania i Norge i 1801 er Margrete oppgitt å være 44 år, noe som nettopp passer med at hun skal være født i 1757.I folketellingen fra København fra 1787 finner man følgende oppføring:Kilde: FT-1787 Navn: Rudolf Winterberg Køn: M Alder: 34 Civilstand: Enke(mand) Erhverv: Kiøbmand i Christiania.Reyser snart herfra Sogn: Øster Kvarter Herred: København (Staden) Amt: København Husstands-/familienr: 2 Matr.nr/adresse: Dybensgade 272 Indtastningsnr: C1091 Løbenr.: 3985Legger ved et bilde av dåpen til Rudolph også. Det ser ut til at det er en mengde kilder rundt denne grenen av slekten i Danmark, hvis du ønsker å sjekke opp dette videre, Claes. Også en god del spennende ting.Min innfallsvinkel til denne slekten er følgende: Rudolf Winterberg (som var gift med Anna Elisabeth Schavenius) var bror til Margrethe Wintherberg. Margrethe Wintherberg ble gift med Claus Berg og fikk sønnen Carl Fredrik Siegfrid Berg. Min muntlig familiehistorie forteller at både Claus og Margrethe var døde da Claus var 6 år gammel, og at han da via slektninger ble sendt til Baronesse von Brockdorff i Odense, som sendte ham på latinskole. Han drev senere apotek og brenderi i Odense. Sønnen Claus Peter Fredrik Sigfrid Berg flyttet på midten av 1800-tallet tilbake til Norge.Hilsen Håkon

bilete1364.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din muntlige familiehistorie er korrekt, Carl Friderich Siegfried Berg var hhv. 5 og 6 år gammel da foreldrene døde begge i 1806, han begravet 14,01,1806, hun begravet 23.09. Opplysningene dine sparte i alle fall meg for en del leting, så takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Takk for det, Geir.Flott med opplysninger om når de døde. Hadde ikke tatt meg bryet med å få sjekket dette selv ennå.Er det ved Vor Frelsers Kirke de ble begravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(31:) Anna Elisabeth Schavenius med 4 søsken er også omtalt i debatt 42620: 'Schavenius, Christiania 1700-tallet' (Lenke). Jeg spør der om deres mor's foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

I innlegg 10 spørres det etter bl.a. Rudolf Winterberg i FT 1801.Kan for ordens skyld informere om at han fortsatt var i live da, men tilbake i Københaven.Digitalisert dansk folketelling 1801:Navn: Rudolph Wintherberg Køn: M Alder: 47 Stilling i husstanden: Enkemand Civilstand: Enke Erhverv: Vinkyper ? Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden) Amt: København Stednavn: Sankt Annæ Vester Kvarter Nr. ægteskab: 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.