Gå til innhold
Arkivverket

[#37856] Anna Jacobsdatter Falch/ f.ca 1590Anders Iversen

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

En av mine aner var Adrian Jacobsen Falch som ble født ca 1597 i Romsdal og bodde på Neppelberg på Helgeland. Hans foreldre Jacob Pedersen Falch og Margrethe Pedersdatter hadde 14 barn, og jeg har registert at 2 barn av disse het Anna. Det kan jo hende at den ene døde som liten, men det var jo også noen som kalte 2 barn det samme selv om den eldste levde.Jeg har en av de 2 Anna Jacobsdatter som gift med Truls Hansen. En av disse var også gift med Anders Iversen som var fogd for rentemester Sigvard Bek fra litt før 1608 til 1624. Dette ifølge et Norsk Slektshistorisk Tiddskrift fra 1952 i artikkelen 'Godsforvalteren, senere lagmand Jacob Pedersen og hans værsønner Anders Iversen'. Nå er mitt spørsmål: Hvilen av de 2 Anna var gift med Anders Iversen?Jeg har ingen problemer med aner bakover på Anna Jacobsdøtre og deres bror Adrian, og har også lest artikler av Kåre Hasselberg fra NST-2000, og Erik Lie fra 2002 og 2003 uten å finne noe om det jeg spør etter her.I det nevnte NST fra 1952 står det også at søster av de 2 Anna og Adrian var Inger Jacobsdatter var gift i sitt 2. ekteskap med Iver Jensen Bandsbill. På ett sted var han fogd i Romsdal 1656-58, mens det på et annet sted står at han ble spurt om å være fogd i 1658 og at en annen ble det. Hva riktig? Jeg har ellers mye om disse, og legatet de opprettet i 1674 for de fattige i Hedrum sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo sett på Simon Ellefsens hjemmeside tidligere angående Falchslekten, men han var helt borte for meg nå. Takk for svaret. Nei Jacob Pedersen var ikke en Falch, og det var det jo hans kone Margrethe Pedersdatter som var. Jeg tok også sjansen på å føre de to Annaer med hver sin ektemann, så da har jeg gjort rikitg.Takk for svaret, og jeg fikk jo også svar på om Iver Jensen Bandsbill ble fogd eller ikke. Det er jo likevel rart at samme kilde kan påstå at han ble fogd fra 1656-58 på ett sted, og hevde noe annet på en annen side i den samme boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har notert at Anne var g.m. Anders Ivarsen på Gjermundsnes, bla. Fut over Romsdalen.-- Anna var g.m. Truls Hansson. -- Deres søster Inger var dessuten g.m. en annen Anders Ivarsen som også var Fut i Romsdalen, men bodde på Vestnes.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den Anders Iversen som var på Gjermundnes har jeg notert var gift med Inger Jacobsdatter Falch. Han fikk livsbrev på Gjermundnes den 05.02.1608, og han fikk i 1627 livsbrev på gården Vestnes etter ønske fra svigerfaren. Etter å ha fått livsbrev på begge disse gårdene så han seg nå som bruker av et meget betydelig jordegods, og inntektene av dette var så store at han en 08.11.1632 fikk nedslag på hele 1100 riksdaler i den årlige avgift fordi han klaget over at den var tung å bære. Anders døde i 1645. Inger ble da enke etter den rike fogden Anders Iversen, som var forpakter av det betydelige Vestnes gods.Inger Jacobsdatter ble gift 2 med Iver Jensen Bandsbill. Han fikk forpaktningsbrev på halvparten av kirketienden i Romsdal 10.05.1649 og fikk dette fornyet 13.05.1656. Dette kastet 200 riksdaler av seg årlig, og ved testamente 17.03.1674 opprettet hun og ektemannen Iver et fattiglegat. Deretter dro de til Amsterdam hvorde opprettet et resiprokt testamente datert 30.10.1675 med kongelig bekreftelse av 02.04.1677. Det var hans bror som skulle betale ut til de fattige 2 ganger årlig, og når han døde skulle andre slektninger overta.Den andre Anders Iversen som var gift med Anna Jacobsdatter Falch har jeg notert følgende om:Fra noen år før 1608 var han fogd hos rentemeter Sigvart Bek i Førslev, og det var han til 1624. I 1624 døde Bek, og enken hans oppdaget da at Anders ikke hadde gjort rede og riktighet for regnskapet. Følgen ble at Anders måtte til København for å gjøre rede for dette(evt betale den han skyldte?), men den 04.09.1627 beskrives han som en fordums fogd over Gidske. Så han ble vel avsatt. Han er besrkevet som lagmann i 1633.Jeg tror kanskje det har blitt blandet opplysninger om de 2 forskjellige Anders Iversen her, og derfor vil jeg gjerne ha kommentarer til dette. Har jeg plassert noen av opplysningene på feil Anders?Kildene jeg har hatt og har tilgjengelig: NST hefte 3 2000 og artikkel av Kåre Hasselberg, artikkel av Erik Lie i hefte 3 fra NST hefte 3 2002 med rettelser og kommentarer i hefte 1 2003, noen korte artiler fra en bok med flere NST fra 1952(dette har biblioteket her),boka 'Vær hilset mine børn' av Øystein Røtvoll Angell som skriver om Petter Dass med etterslekt og aner. Jeg har også lånt hefte 1 av Arnt O.Åsvang, og i de andre heftene går han jo videre på fogden Peter Jacobsen Falch(jeg skal jo videre på broren Adrian).Jeg har ikke hatt tilgang på internett på noen dager på grunn av feil i en boks som har med telefonene å gjøre, og har derfor ikke kunnet svare tidlgiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Detser jo ut som om Simon Ellefsen har det samme som meg om de 2 Anders Iversen, og jeg burde vel sjekket der før jeg spurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.