Gå til innhold
Arkivverket

[#37871] Gården Sandstaa,sandstø,sandstå,Hardanger

Gjest Ole P.Sandstød Holm
 Del

Recommended Posts

Er der noen der kjenner noe til gården Sandstaa,Sandstå eller Sandstø i Hardanger.Der er Magnus Larsson der var tip,tip oldefar f. i 1762,men han reiste til DK. (København) hvor han giftet seg med Lovise Møller.Er intressert i brødre,søstre til Magnus og Evt. etterkommere etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sandstå ligger i Indre Hardanger mellom Börve og Sekse - för du kommer til Lofthus.Her er födselen hans: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100228565866&lds=1®ion=12®ionfriendly=&juris1=Norw&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDe ser ut til å ha fått en mengde med barn: 1. Guro LARSSON - International Genealogical Index Lenke Gender: Female Birth: 1745 Sandsta,Ullengsvang, , Hordaland, Norway 2. Kari LARSSON - International Genealogical Index Lenke Gender: Female Birth: 1747 Sandsta,Ullengsvang, , Hordaland, Norway 3. Eirik LARSSON - International Genealogical Index Lenke Gender: Male Birth: 1749 Sandsta,Ullengsvang, , Hordaland, Norway 4. Gjertru LARSSON - International Genealogical Index Lenke Gender: Female Birth: 1750 Sandsta,Ullengsvang, , Hordaland, Norway 5. Eirik LARSSON - International Genealogical Index Lenke Gender: Male Birth: 1754 Sandsta,Ullengsvang, , Hordaland, Norway 6. Magnus LARSSON - International Genealogical Index

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at du må selvsagt sjekke dette da det kommer fra FS.Husband Lars EIRIKSON Pedigree Birth: 1717 Sandsta,Ullengsvang, , Hordaland, Norway Christening: Marriage: 1743 Ullengsvang, , Hordaland, Norway Death: 1787 Sandsta,Ullengsvang, , Hordaland, Norway Burial: Wife Anna MONSSON Pedigree Birth: 1720 Veluro,Ullengsvang, , Hordaland, Norway Christening: Marriage: 1743 Ullengsvang, , Hordaland, Norway Death: 1795 Sandsta, , Hordaland, Norway Burial:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svar Kjellaug.Men er der noen der har kjennskap til etterkommere til Magnus sine søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vil prøve det,er ikke så flink til at søke i digitalarkivet,men øvelse gjør vel mester.Tak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må ta meg en tur inn på Hardanger folkemuseum,og så er det vel Statsarkivet i Bergen jeg kan prøve,har vært der en gang,men er ikke flink til at tyde den gotiske skift.Har en søster i DK. hun holder på med at finne familien vores i DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Utne

Om du låner bygdeboka til Olav Kolltveit: Odda, Ullensvang og Kinsarvik, i gamal og ny tid 4 II på biblioteket, på side 333 trur eg du vil finne den informasjonen du treng.Eldste syster til Magnus, Guro (1745-1837) gifte seg med Torbjørn Olsen Øvre Børve, som budde på nabobruket Sandstå. Dei var barnlause.Systrene Kari (1747-1813) og Gjertrud (1750-1832) var ugifte.Broren Eirik (1754-1829) tok over bruket Sandstå på odel i 1777. Han fekk fleire etterkommarar.Den yngste av systrene, Anna (1757-1833) gifte seg med Hallstein Gunnarson Rogdo, dei fekk ein son, to barneborn som var barnlause.Om Magnus står det: ”Magnus (1762- ), slo seg ned i København som ”overgraver” og gifte seg med ei enkje der nede.”Mvh. Trygve Utne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus sin slegt videre i Danmark har jeg styr på,Magnus er min tip tip oldefar,og han d. i københavn i 1834,Han og han kone Lovise Møller fik 4 barn bl.a Lars Jensen.Tak for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT 1801 for Kinzervik,søgte jeg under navnet Guro og der kom opp en Guro Larsdtr. som der i 1801 er 61 år og hun er gift med Aamund Ellevssen og der står de som svigerforeldre og etternavnet Larsdtr. passer godt til hennes brødre og søstre,men hennes føde år passer ikke med det du opplyste Trygve,men de opplysninger du kom med er det fra bygdeboka til Olav Kolltveit??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.