Gå til innhold
Arkivverket

[#37881] VOLDA: Engeset, Rotevatn mm.

Gjest Tom Erik  Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei...Mine oldeforeldre (farmorforeldre) Nikolai Knudsen Engeset (f. 1862) og Gjertine Severine Sivertsdatter (f. 1863) var bosatt på Engeset i Volda. De kom begge fra Rotevatn hvor deres forfedre synes å ha bodd i flere generasjoner.Etter et raskt blikk på folketellingene synes det likevel å ha tilflytt gener fra gårder som Nedrelid og Feden.Jeg søker med dette råd om trykte kilder som beskriver ovennevnte gårder og folkene/slektene som bodde på disse.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiMor til Gjertine, var født Anne Petrine Gulliksdatter Nedrelid, født ca. 1835. Jeg har ikke mer på henne. Faren var Sivert Elias Olsson Rotevatn, født 1830 i Volda. Han har jeg vider på om du er interresert. Nikolai K. Rotevatn har jeg heller ikke mer på.De nye Volda bøkene kommer vel litt etter litt, første bind kom nå til jul, det var fra området Dalsfjorden. Men de gamle Volda bøkene er sikkert å få lånt gjennom ditt lokale bibliotek.Mvh Hanne Heen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Som Hanne seier, får du låne bøkene på biblioteket. Forfattar,tittel m.m. dinn du her: http://folk.ntnu.no/ivarse/bygdebok.html(Sivert) Nikolai Knutson Rotevatn f. 1862 finn du s.99 i b.2; m. foreldre, og nokre ledd bakover. Mor frå Feta/Lauvstad (Dalsfjord), farmor frå Brautaset, Ørsta (du kan like gjerne låne Ørsta-boka med det same)., farfars mor frå Berknes, osv.Gjertine Sivertsd. Rotevatn finn du s. 96, m. foreldre, osv. , m. greiner til Driveklepp, Krøvel (Ørsta), m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Leiv, Hanne og Ivar....Nå går turen til biblioteket. Så får jeg komme igang med å studere og sortere. Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer tilbake med spørsmål etter en tid.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei igjen....Jeg har fått tak i Voldasoga. Nikolais forfedre har jeg fulgt gjennom Knuter og Rasmuser til den foreløpige stamfaren Knut Rasmussen (1614-1692), bruker og eier på bnr 1 på Løset fra 1642.Jeg har så langt følgende spørsmål:1) Er det noen som kjenner Knut Rasmussen Løsets opphav og hvor han kom fra før han kom til Løset? Kjenner noen navnet på hans kone og hennes opphav?2) Knuts sønn Rasmus overtok bruket og var gift med Marlene Knutsdatter. Har noen mer nøyaktig informasjon om hennes foreldre?3) Nevnte Rasmus sønnesønn Rasmus Knutsen (1723-1791) slo seg ned på bnr 3 på Rotevatn der han i 1755 giftet seg med enka Marlene Pedersdatter Rotevatn. Kan noen hjelpe meg med å identifisere Marlenes foreldre?Ellers har jeg forstått det slik at Feden er å finne i en egen bok for Dalsfjorden????mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiDet første bindet i den nye serien for Volda kom nå til jul, og omfatter Dalsfjorden. Boken heter 'Busetnadsoge for Volda', bind 1, v/ Arnfinn Kjelland.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv  kjerve

Fra 1973 forelå.Voldasoga I, II, og IIImed egen bygdebok for Dalsfjorden i tillegg.Nå har altså Dalsfjorden blitt innlemmet i Soga for Volda som bind I.Muligens kommere da de opprinnelige I, II og III nå som II, III og IV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til Leif(8): Det er nok snakk om heilt nye bøker, men rekkjefølgja på gardane vert vel om lag som i dei gamle (men omvendt).Til Tom Erik (6): For å finne Feta (Feden/Feten/Fetten/...) må du slå opp på Lauvstad. Oppsitjarane fekk kongeleg løyve til å skifte namn på garden i 1906. Og ja - det er i Dalsfjord.Malene Pedersd. kom ikkje frå Rotevatn, men frå Vassbotnen (vigsel i kyrkjeboka, 1751, Lenke ). Sjå b.2 s.124. Der er ho g.m. Rasmus, og opplysninga er venteleg henta anten frå skifte etter faren (1765).Slektsopplysningar frå før 1650 er heller sjeldne og tilfeldige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk for hjelpen....Jeg fant Marlenes foreldre på Vassbotn. Om hennes far, Peder Arnesen, står det at han kom fra Frislidbakke. Hvor finner jeg denne plassen?Et annet spørsmål. Eierparter og bygsler angis i gammel tid i 'mel'. Jeg som til nå har vært vant til våg og pd lurer på hva mel står for.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk for hjelpen....Når det gjelder Peder Arnesen fra Frislidbakken i Hornindal forstår jeg av tema 26448 i Arkivforumet at det neppe er mulig å finne noe særlig om hans opphav i Hornindal.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Tom Erik  Grannes

Et nytt spørsmål:I den gamle Dalsfjordboka står det under både Dravlaushol og Sætre at Nils Larsen Dravlaushol i 1747 giftet seg med Marte Knutsdatter Lid.Av Ivars avskrift av kirkeboken for Volda fremgår det at Nils den 1.1. 1747 trolovet seg og den 25.6. 1747 ble viet til Marte Andersdatter Lid.Hvem var Martes far? Het han Knut eller Anders? Vil jeg finne ham på Lid neste gang jeg låner Voldasoga?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Den nye Dalsfjord-boka held seg til kyrkjeboka og seier at Marte var dotter til Anders Lid; og at ho kom frå Knutegarden (bnr. 1), Ytre Lid. I den gamle Voldasoga bd. 1 finn vi henne s.45. Faren var Anders Knutson Lid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Tom Erik  Grannes

Etter første runde gjennom Volda, Dalsfjord og Ørsta sitter jeg med notater om et mangfold med aner det nok vil ta tid å bearbeide.Kan noen hjelpe meg med følgende:Gullik Olsen ble født i Nedrelid i Volda i 1746 (dpt 25.9.).Hans foreldre skal være Ole Paulsen Nedrelid (ca 1680) og Kari Gulliksdatter Osborg.Jeg har lett etter Kari i Osborg i Ørsta. Jeg kan imidlertid ikke finne henne der. Jeg finner to aktuelle Gulliker (Hansen og Amundsen), men det fremgår intet om at noen av dem skal ha hatt en datter med navnet Kari.Hvem var Karis far?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Du kjem attende til ei kjeldefattig tid... Og 'Lid' finst det mange av (Nedre-, Fremre-, Ytre, Indre, Dravlaus- berre i Volda). Det er ikkje opplagt kvar Aarviknes (Voldasoga) hadde opplysningane om Kari frå (dersom det var det ho heitte). Noko giftemål mellom Ole og Kari er ikkje ført inn i kyrkjeboka (som byrjar hausten 1741). Voldasoga oppgjev at Ole var brukar frå 1740; så det stend nok ein tinglyst bygselsetel i Panteboka. Og han stend tydelegvis i ei soldatrulle frå 1737.Barneflokken kan vere noko mangelfull. Det er døypt fleire barn av Ole Lid i 1740-åra, som eg har lokalisert til Nedrelid (oftast med faddrane som rettleiing - men det var som sagt fleire Lider og mange Ol-ar)Det er vigd eit par Ole Paulson Lid og Eli Gulliksd. Myklebust 26.s.e.tr (26.11) 1741. Eg finn ingen andre høvelege Ole og/eller Paul i Volda enn 'dine' på Nedrelid. Men eg finn heller ingen Gullik Myklebust (Ørsta, Vartdal, Sande, Rovde - har ikkje sett etter i Vanylven eller Syvde). Det er ikkje ført truloving (vitna kunne gjeve eit hint), men ho kan godt ha vore før boka byrja i oktober.Ingen av dei to Gullikane på Osborg verkar særleg aktuelle som verfar for Ole. Den eldste skal ha vore 44 år i 1666 (men kan ha lagt på litt for å sleppe soldatteneste). Ole vart far i 1740-åra; så kona må tidlegast ha vore fødd nokre år etter 1700 - og då ville Gullik ha vore seint i 70 åra (jamvel om han la 10 år på alderen i 1666). Det er ikkje umogeleg, men svært lite sannsynleg. Den andre Gulliken (Amundson) har høveleg alder. Men honom var det skifte etter i 1755. Då skulle alle born (i live eller med etterkomarar) vere kjende - og nokon Kari på Lid er ikkje med. Du kunne naturlegvis finlese skiftet etter Gullik ein gong det høver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Ivar...Jeg får vel bare legge til grunn at Ole Paulsen Nedrelids kone er vanskelig å identifisere.Apropos alder ved avl. Jeg har oppfattet det slik at Ole var sønn av Paul Olsen som kom til Nedrelid fra Ulaland (via Driveklepp?). Ole skal være født en gang på 1680-tallet og avlet sine barn på 1740-tallet, -dvs etter å ha fylt 60 år. Dette ansporer til en smule skepsis.Når det gjelder Oles angivelige far Paul Olsen Ulaland/Nedrelid oppfatter jeg Volda-soga slik at han var sønn av Ola Paulsen Ytre Høydal/Ulaland og Gjertrud Hansdatter, datter av Hans Eilifsen Vatne/Ulaland som igjen var sønnesønn av Sæmund Erlendsson og Solveig Eilifsdatter.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Trur ikkje det er så mykje ved alderen til Ole, Paul og Ole som kallar på skepsis. Ole kan ikkje vere f. i 1680-åra (og det står vel heller ikkje nokon stad i Voldasoga?) når han var soldat i 1737.Paul Olsson Ullaland var f. 1661 (det vil vel seie 5 år i manntalet 1666); ifl Aarviknes er han den same som Paul Olsson Nedrelid. Alderen 94 år i 1743 kan vi sjå stort på, anten det er din Paul Lid eller nokon annan.Det er gravlagd ein Ole Lid, 78 år, i 1783 Lenke . Dersom Aarviknes har rett i at dette er Ole Paulson Nedrelid, er han f. ca. 1705. Då ville Paul frå Ullaland vere i 40-åra, og Ole sjølv 35 år då han bygsla Nedrelid i 1740. At Ole d. 1783 er ført som 'legdslem' tyder anten på at det er ein annan (eller at det er skrive feil i boka).Din Ole ville vere kårmann, ikkje legdslem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Tom Erik  Grannes

Hei...Anejakten har nå ført meg til Skinnvikbotn /gnr 73).Her finner jeg foreldrene til Jokum Pedersen Brungots første kone Anne Margrete Pedersdatter. Disse er Peder Jensen Bondal (Brandsbuhl) d 1713 og Margrete Frantzdatter Folkestad (ca 1672-1758).Om Peder står det i Volda-soga at han er sønn av Hjørundfjordpresten Jends Brandsbuhl. Hvor kan jeg finne mer stoff om ham? Hvor kommer navnet Bondal fra?Når det gjelder Margrete så finner jeg bare en aktuell Frantz i Folkestad, nemlig Frantz Olsen den senere lensmannen i Rotset. Men hverken under Folkestad eller Rotset finner jeg en bekreftelse på at Frantz Olsen hadde en datter Margrete. Kan noen hjelpe med å identifisere Margretes far?mvhteg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Bondalen er i Hjørundfjord, dalføret frå vest som munnar ut ved Hustad og Sæbø. Jens Pedersen var sokneprest der frå 1665 til han d. 1705, ifl. Lampes bok om prestar i Bergen stift, [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=lampe>Lenke . (s. 241 i bind 2). Han skal ha ein son Peder. Her er namnet skrive Bantzbil og brukt for sonen Jacob, men ikkje om Jens sjølv. Eg vil tru Hjørundfjordboka inneheld ein god del om han. Bjørn Jonson Dale (som har skrive bygdebok for 'gamle' Ørsta) har skrive litt her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk igjen Ivar...Dersom det ikke foreligger noen sikre knytninger mellom Margrethe Frantzdatter Folkestad og Frantz Olsen Folkestad/Rotset får jeg nøye meg med å notere ham som mulig far.Henvisningene til kilder vedrørende Brandzbil var meget interessante. Her åpnes for innsikt i en foged- og presteverden jeg tidligere har sett fra en annen side, -nemlig mine aner lagmann jacob Pedersen og Margrethe Pedersdatter Falckener og sogneprest til Sunnmøre og kappelan til Borgund Jon Nilsen Budde. Har jeg forstått det hele rett kan min Peder Jensen i Skinnvikbotnbenevnes som en Bondal, Aalborg, Skaaning eller Glad, men neppe som en Brandzbil. teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Margrete Frantzdatter var datter av borgaren Frantz Olsen, først på Folkestad, seinare på Rotset. Frantz Olsen hadde sønene Johan Frantzen Rødset, borgar på Rotset i Volda, og Ole Frantzen på Årskog i Bondalen, lensmann i Hjørundfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Bjørn. Jeg forstår deg slik at det nå foreligger ny viten som avklarer noen av de spørsmål Volda-soga ikke gir svar på.Et annet spørsmål:Maren Larsdatter Hovden/Nedrelids far Lars Mikkelsen Hovden (ca 1687-1749) skal opprinnelig ha kommet fra Eidheim i Volda. Sist jeg lånte Volda-soga på bivlioteket var bind 1 ikke tilgjengelig. Jeg har derfor ikke kunnet slå opp på Eidheim for å lete etter Lars sitt opphav. På en slektside fant jeg spor til Rusten og når jeg leter der finner jeg at Peder Mikkelsen Brekke/Rusten og Anne Jørgensdatter Panter hadde en sønn Mikkel som bosatte seg på Eidheim. Denne Mikkel kan vøre far til min Lars, men de oppgitte fødselsårene synes ikke å passe.Jeg vil være takknemlig om noen kunne slå opp på Eidheim for om mulig å avklare Lars Mikkelsens opphav.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Høydalsvik Ulvestad

Mikkel Pederson Berge/Rusten (fødd på g.nr.83 'Rusten' i Høydalen) budde i 1690 på Indre Høydal ('Miggaren'), der 1. kona døde. Namnet på kona står ikkje under 'Miggaren'Mikkel vart så gift (1720?) med enkja etter Hans Ols. Eidheim og busette seg på Eidheim. Borna hans er etter 1. ekteskap i Høydalen.Foreldra til Mikkel er; Peder Mikkelson Berge(Rusten) f. 1646 - d. 1723 g. 1676 med Anne Jørgensd. Panter. Barn; 1. Jørgen f. 1685 g. 1717 med Margrete Rasmuswd. Rønnestad 2. Mikkel f. 1682, budde på Eidheim I 1701 er han 'Suag' 3. Margrete f. ? - overtok garden 4. Sara f. g.m. Hans Olss. Ullaland (mine forfedre).Anne Jørgensd. Panter var dotter til bergensborgar Jørgen Jørgens. Panter, som budde på Nordfjordeid og Anne Jensd. Bloch, dotter til borgar og handelsmann Block på Tonning i Stryn. Lensmann Jørgen Panter var bror til AnneFarfar til Mikkel er; Mikkel Gullikson Rusten, n. i tiendlistene 1633 -1683.Oldefar; Gullik Jonson Ytre Høydal (frå 'Arnegarden'?) f. ca. 1580 - d. 1660. Nemnd som brukar av g.nr 83 'Rusten' i Høydalen fram til 1633. (Kjelde; Voldasoga bind I + III)Fint at Bjørn Jonson Dale bekrefta at Margrete Franzd. er dotter til Franz Olss. Rødset - då kjem ein fort vidare bakover her. Franz Olss. Rødset var gift med Maren Moritzd. - ho var dotter til Moritz Jensson, fut i Nordfjord og busett i 'Moritsgarden' Rygg i Gloppen. Systra til Maren; Anne Moritzd. var gift på Bjørkedalen Moritz Jensson var fødd i Søring i Jylland i 1585 og døydde i Gloppen 1639. Kona hans var Margrete Jensd.frå Bergen - så Margrete på Folkestad er nok oppkalla etter mormora si.Margrete Jensd. var dotter til Jens Lesemeister ved Domkapitelet i Bergen. Meir om desse har Leiv Skjerve på heimesida si - sjå ovanfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.