Gå til innhold
Arkivverket

[#37881] VOLDA: Engeset, Rotevatn mm.

Gjest Tom Erik  Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei....Her er fortsatt noen årstall som forvirrer meg.Peder Mikkelsen Rusten skal vøre født ca 1646 og døde i 1723. Sønnen Mikkel Pedersen Rusten/Høydal/Eidheim skal være født ca 1682, skal ha vært på Høydal i 1690 med en sønn Lars født ca 1680 som ble utkommandert i 1714.Jeg får ikke dette til å gå opp. Her må det ha vært flere Mikkeler og Larser eller så er årstallene under Rusten og Høydal feil. Bidrar teksten under Eidheim til avklaring?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei igjen...Bjørn bekrefter at Frantz Olsen er Margrethes far, men sier intet om hvem moren var. Etter hva jeg kan se ble Maren Moritzdatter født ca 1621. I 1658 skal Frantz være oppatgift med Kirsten Steinarsdatter Hjorthaug. Margrethe Frantzdatter synes å være født ca 1672 menns Johan Frantzen skal være født ca 1682. Noe fødseøsår på Ole har jeg ikke sett.Etter ovenstående synes det klart at Maren Moritzdatter ikke kan være mor til Johan og Margrethe. Kirsten Steinarsdatter kan være det hvis det er hun som er enke etter Frantz. i Har du svar på dette også Bjørn?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Hei ej har ett spørsmål til Sol Var og kikket på ditta innlegget da mange a mine aner er frå volda og las ditt innslag om Sara Pedersson berge(Rusten)og Hans Olsson det er og finne forfedre,vet du om kor ej kan følge disse anene videre? Hei Tom ErikFinn Foreldre til ei Anne Petrine Gulliksdotter i Voldasoga bind 2 under Nedrelid Gullik Annaniasson Nedrelid f.1808-1922 gift 1831 Sisilie Pedersdotter Drivekleppvet ikke om det er til hjelp men skriv det allikevelWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg siterer fra Moritzboka (Tre ættebøker frå Bjørkedalen, Volda 1983, s 133):'...Frants, da boede hand paa Folkestad og var lensmand efter sin Faders Død. Hans Hustru var en Fogds Datter fra Gloppen i Nordfjord, hendes Navn var Marie Moritsdatter, de avlede trende Børn tilsammen, to Sønner og en Datter. Den eldste Søn hedte Johan og var Lensmand i Volden og boede paa Rødset efter sin Faders Død...'At Johan Frantzen Rødset var eldste son er svært tvilsamt, i og med at han er oppgitt med alderen 19 år i 1701. Broren Ole var derimot 5 år gammal i 1666. Margrete kan ha vore fødd kring 1674 (ho døydde i 1758).Mest sannsynlig var bare Ole Frantzen Aarskog son av Maren Moritzdatter; Margrete og Johan var helst barna til Kirsten Steinarsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Takk Bjørn.Ivar: Vedrørende innlegg 18 og 19.Jeg har tatt en titt under Nedrelid for å finne ut hvordan jeg kunne komme til å angi Ole Paulsens fødselsår til ca 1680. Du har rett i at der står intet om når han ble født. I rekken over Pauls barn står han imidlertid som nr. 1 foran en Lars (1682). Jeg har nok tolket dette til at Ole var eldste sønn og født før Lars. Jeg innser imidlertid at en slik tolkning bygger på et svært usikkert grunnlag. Ole kan jo være ført opp først fordi det var han som overtok Nedrelid.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Tom Erik  Grannes

På min vandring fra fjord til fjord og fra bygdebok til bygdebok på Sunnmøre befinner jeg meg nå i Hjørundfjord. Her finner jeg mine aner Arne Pedersen Solevåg og Kirsti Jacobsdatter Brautaset på Rekedal i tiden 1733-1740 hvoretter de flytter til Brautaset. (Det synes som om jeg må tilbake til Ørsta for å finne mer om Kirsti og hennes opphav.)Arnes far synes å være en Peder Andersen fra Solevåg i Borgund.Han giftet seg ca 1705 med Ingeborg Pedersdatter fra Vidal. Er det noen som vet noe om Peder Andersen Solevågs opphav og levnet? Det synes uklart hvor Peder og Ingeborg bodde og hvor Arne ble født.Ingeborgs far var Peder Knutsen Vidal og hennes farfar var Knut Mortensen Mork/Vidal (ca 1600-1700). Vet noen hvilken Mork-gård Knut skal ha kommet fra og eide andel i??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Beklager.. Jeg burde ha lett på den nærmeste Mork-gården før jeg spurte. På Mork i Hjørundfjord finner jeg Knuts far Morten som bruker og eier fra 1609 til 1656. Når det gjelder Arne Pedersen og Peder Andersen fra Solevåg i Borgund er jeg fortsatt interessert i tips. mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.