Gå til innhold
Arkivverket

[#37889] Puntervold i Egersund: Gård og familienavn


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Utover på 1800-tallet dukker Puntervold opp som etternavn i Egersund, og etterhvert også i andre deler av landet. Dette navnet stammer utvilsomt fra gården med samme navn i 'Egersund landssogn', staves i våre dager 'Puntarvoll'. Denne gården finner jeg ved folketellingene 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=gardsnavn&pgj=225&teljing=ft1865&filnamn=f61116.wc2&amt=11&funnenr=109>Lenke og 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per torgersen

Kanskje 'P' har blitt til 'Sl' i avskrift av 1801-tellingen? På 'Sluntervold' under Egersund sogn finnes også Ole Tønnessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Der gikk kabalen opp. Merkelig. Men mine søk har vært mye på landsbasis (regnet med at gården før lå utenfor Egersund). Så nå forsøkte jeg igjen. Gardsnavn inneheld f.eks. 'unter' kommer IKKE opp med Sluntervold. Her må det være noe galt med søkefunksjonen på landsbasis. Eller (for å være litt ydmyk): Jeg gjør noen feil i de landsomfattende søkene.TUSEN TAKK FOR HJELPEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er noe galt med landsomfattende. Det går ikke å få opp Sluntervold eller inneh. lunter. Men om du søker etter Tønnes Olsen 41 år kommer du til Sluntervold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Er det noen der ute som har forklaringen på hvor Melhuus / Mjølhuus finns i 1801? Jeg tror jeg har søkt på alle tenkelige varianter (lokalt og på landsbasis). Gården tilhører Egersund i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, i FT-1801 det er ca 180 gårder i Egersund som er lagt inn med kun nummer, de går fra 2-180.Melhuus/Mjølhus finnes nok under Egersund, men da med nr i stedet for navn...Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke hvor du mener Ole Mikkelsen skulle bodde i 1801, men det finnes en Ole Michelsen 40 år på Eje i Egersund.Ansvarlige for databasene ser nok ikke vanligvis gjennom innleggene i Debattene. Om det er noe du vil ta opp med dem må du lage et innlegg i Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (7): Gårdene med nummer 2-180 er hus i byen. Gårdene i 'landdistriktet' ligger alfabetisk, men oppdelt i flere bolker (distrikt?). Som for eksempel gården Puntervold, registrert som 'Sluntervold' og ligger på nettet like foran 'Rodvelt'. Det finnes ikke Melhus/Mjølhus i denne tellingen på nettet. Det finnes masse eksempler på at det er 'rot' i folketellingsdatabasene her på digitalarkivet.Til (6): Jeg er ikke nok lokalkjent til å svare på om gården ligger under ett annet navn i 1801, eller om den har forsvunnet ut av digitalarkivets baser. Selve den fysiske gården (som nå har gårds nr. 40), ligger i Eigersund kommune og har nok alltid sognet til samme sted. I 1801 finnes en gård 'Holland', som ikke finnes på andre tellinger. Dette er vel egentlig ett bruk under Slettebø (?). Men på kart jeg har er dette på samme sted som Mjølhus... Vi får håpe noen lokalkjente kan hjelpe deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

På Melhus (Mjølhus) burde det finnes en rekke mennesker i 1801 som ikke er å finne i 1801-tellingen i det hele tatt. Dette får meg til å undres om ikke denne gården er uteglemt fra tellingen eller digitaliseringen av den. Willum Nielsen (som døde i 1816) med familie, Anbjørn Gundersen (som døde i 1810) med familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg forsker litt på Puntervoldslekta og har funnet følgende:Ole Michaelsen Puntervold, døpt 22. juli 1798, sønn av Michael Nilson Puntervoll og Astri Olsdtr. Du finner dem under gard 117 i Egersund i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Tusen takk, Kari. En brikke til av puslespillet er på plass. Men så var det disse folkene på Melhus/Mjølhus. Jeg får nok spørre i Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Selv om det ikke finnes bygdebøker i Eigersund, finnes det gårds- og personhistorie privat utarbeidet, tilgjengelig i en del permer på Statsarkivet i Stavanger.Det finnes også ett 'sjæleregister' for Rogaland fra 1758. Der finner jeg på Melhus en oppsitter (av fire) Ambjørn, 58 år, og også en tjener Asbjørn, 14 år. Ingen Willum. En del av de som bor i byen bruker gårdsnavn som etternavn (f.eks. Jakob Melhus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Hjertelig takk til Per for godt tips. Jeg har ellers lagt inn to innlegg i Arkivforum (nr. 37943 og 37945) om det som kan være feil i folketellingen (eller - fohåpentlig - digitaliseringen av den!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Hjertelig takk til Per for godt tips. Jeg har ellers lagt inn to innlegg i Arkivforum (nr. 37943 og 37945) om det som kan være feil i folketellingen (eller - fohåpentlig - digitaliseringen av den!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Bente Borgen

Ser at det er lenge siden noen har skrevet noe om dette temaet, men lurer på om det er kommet noen løsning på hvordan man finne gården Meelhus i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Snodig, dette. Mjølhus ligger som nabogård til Slethei og Slettebø f. eks., og disse finnes jo i tellingen for 1801. Hvilke personer er det du leter etter på Melhus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Puntervold 1801- Niels Michelsen 63, bonde, kone Marthe Johnsdtr. 67, g.2.gang. Karen Hansdtr. 10 år tj. Hans Nielsen 40, bonde, kone Gunild Olsdtr. 36. Ole Amundsen 56, bonde, kone Gunild Endresdtr. 56, Barn: Berthe Kristine 15, Anders 9, Amund 23 år,, matros, er hos foreldrene, kone Ingeborg Hoskuldsdtr. 23 år, Anna Amundsdtr,54, Gunild Amundsdtr. 53, begge ugifte, mannens søstre, tjenere. Tønnes Olsen 41, bonde kone Inger Anbjørnsdtr. 42, Barn Inger 10, Ole 5, Marthe 2, Trgier Torgiersen 16, tjener. Ole Johnsen 59, bone, kone Anna Pedersdtr. 55. Barn. Petter 19 år, Guri Thorsdtr. 20 år tjener. Mjølhus mangler og når jeg ser på kartet så ligger den i Ogna, men finnes ikke der i 1801.Meelhuus 1758.Svend 55, Anna 78. Tjenere Mette 30, Asbiørn 14. Ambiørn 28, Martha 27. Barn Barbra 3, Martha 1 år. Tjenere Tori, 34, Knud 31, Barbra 73, enke til huuse. Helje 38, Ingeborg 48, Barn Michel 15, Peder 10, Giertrud 10, Tori 8, Anna 2år. Elen 74 enke til huuse. Michel 50, Joren 48, Barn Anna 14, Michel 12, Else 8, Martha 4, Peder Michelsen 40, hans bror. Puntervold 1758, Ommund 55, Berthe 45, Barn Anna 25, Elling 19, Peder 16, Ole 14, Gunild 8, Anders 5.Tollag 50, Maria 50, Barn Helje(dtr.) 24, Martha 21 , tjener.Endre 40, Else 30, Barn: Gunild 7 år. Tjenere:Ivar 26, Ingeborg 20.Ole 36, Astri 50. Barn Reyer 14, Ole 12. Dette kan jeg hjelpe dere med. Jeg har tellinger fra 1801-1758-1701.Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Du har rett i at det finnes Mjølhus i Ogna, men Mjølhus finnes også i Egersund, og det er snodigat ikke den/disse brukene er men i 1801-tellingen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Albrecht Rasmusen Meelhuus dp.16.12.1784, gift 25.11.1811 med Maren Andersdtr. Auglend. Albrecht var sønn av Rasmus Børildsen født 1740 på Grøsfjell gm. Maren Ambjørnsdtr.. De giftet seg 14.10.1779 Egersund, de bor på Meelhuus når sønnen blir født i 1784, de får også Martine Jette i 1815, gm. bager Tosten Knutsen, 3 Sille Matie gifter seg 1849 med Marcus Marcusson. Albfecht og Maren får sønnen Rasmus 2.09.1812, Meelhuus Egersund. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Eneste som står i bygdeboken for Heskestad/ Helleland om Rasmus Børildsen Grøsfjell dpt 12.11.1740 er at han bor på Melhus i Egersund i 1790. Det ser ut til å være slik at Melhus har falt ut av folketellingen 1801... menneskene som bor der eksisterer jo, men er tydeligvis ikke med i 1801-tellingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8759&idx_id=8759&uid=ny&idx_side=-50>LenkeHer finner du nr. 15 Albricht Rasmussen Meelhuus og nr. 11 Henri Helgesen Meelhuus, begge 15 år, konfirmert i Egersund i 1799. Så det bor folk på Melhusgårdene i 1801, men altså ikke kommet med i tellingene.I 1801 konfirmeres f.eks Segmund Thorsen Meelhuus 16 år og Marthe Thorsdatter Meelhuus 15 år, begge i Egersund sogn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.