Gå til innhold
Arkivverket

[#37891] Utvandret fra Tjøtta NO til Amerika

Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Følgende personer utvandret til Oakes, Nord Dakota, USA i 1889. LenkeHva var deres videre skjebne?1) Julius Berg Johansen f ca 1869 Myklebostad, Tjøtta, Nordland. Han var sønn av Hanna Barbara Trondsdatter f 1844 Vega, Nordland, og Johan Arnt Iversen f 1826 Myklebostad, Tjøtta, Nordland.2)Kristine Magdalena Pedersdatter f 1852 Tjøtta, Nordland. Var gift med Iver Adolf Johansen (bror av nr 1) f 13 okt 1856 i Myklebostad, Tjøtta, Nordland. Ektemannen døde før 1889.3) Johanna Tanke Iversdatter, f ca 1880 Myklebostad, Tjøtta, Nordland. Datter av nr 2.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vet du om Kristine var født i mars 1852 og Johanna i august 1880? Og har du kjennskap til om denne Ditlef Johnsen kan være en slektning av dem? LenkeDet er godt mulig at jeg inne på et villspor nå, men jeg har funnet en 'passende' Christine i 1900-Census, gift med en Edwardson. Men dette blir så usikkert at jeg vil avvente svar fra deg før går nærmere inn på det. Julius har jeg ikke klart å finne.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du har tatt deg tid til å lete.Jeg har dessverre ikke fødselsdato på disse. Biblioteket må få lånt mikrofilmen først.Jeg vet ikke om denne Ditlef Johnsen er i slekt med de. Ikke nær slekt på Ivers side i allefall. Kristine er inngiftet i slekta, og av hennes slekt har jeg bare faren.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Som sagt, så er jeg svært usikker på om dette er 'dine' folk, men jeg gjengir fra 1900-tellingen slik at du selv kan danne deg en mening. De var da bosatt i Norway Township, Dickey County, ND.Nic...(?) Edwardson, Head, f. i Norge i juli 1854, immigrerte i 1882, har vært gift i 10 år, naturalisert, 'Farmer'.Christina, Wife, f. i Norge i mars 1852, imm. 1889. Gift i 10 år. Har født 4 barn som alle er i live.Ebba T., datter, f. des. 1890 i ND.Clara, datter, f. sept. 1892 i ND.Viktor M., sønn, f. sept. 1895 i ND.Jennie T. Johnson, stedatter, f. i Norge i aug. 1880, imm. 1889.Ebba, Clara og Jennie går i skole.Jeg antar altså at Johanna kan ha benyttet navnet Jennie. Da sønnen Viktor ble registrert for tjeneste i 1. verdenskrig oppga han sitt fødested til å være Oakes, så det viser jo at de bodde der da. Som 'Head' i neste husstand finner jeg Ditlef Johnson fra Norge, immigrert i 1889. Jeg ser også flere familier i naboskapet med etternavnet Gronbeck. Jeg er ganske så sikker på at dette er folk fra Tjøtta.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Ifølge boken: Jektskipperen Thomas på Sund i Leirfjord ca.1625 - ca.1685, av Gerd Karin Lysholm, s.92, ble Christine (Kristine) f. 29.3.1852, som datter av Peder Tanche Schrøder Jacobsen f.1805 Åkvik (Sundøy i Leirfjord), død 9.oktober 1880 Myklebostad og Johanna Tanche Iversdatter f.1815 Myklebostad, død 13. juni 1878 Myklebostad.Ifølge klokkerbok for Tjøtta (817c02) ble Johanna Tanke f. 8. aug. 1880, døpt 17 sønd. eft. Trefold. s.å., 19/9 1880. Foreldre: Ind. Iver Adolf Johansen Myklebostad, hust. Kristine Magdalena Pedersdtr. Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arne og Terje.Jeg hadde Peder Tanke Pedersen som far til Kristine (fra giftemålet på FS IGI). Man skal jo ikke stole på slik kilder...Hvis Peder Tanke Jacobsen er hennes far, så er jeg også i slekt med Kristine. Peder Tanke Jacobsen og Johanna Iversdatter er mine tipp-tipp oldeforeldre.Nicolai Sigvard Edvardsen er barnebarn av Peder Tanke Jacobsens bror Nicolai Christian Schrøder Jacobsen.De Grønbech som Arne har funnet, er også i slekta, om enn litt lengre ute.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Den Herman Petersen m/familie som reiste sammen med Nikolai finner jeg også igjen i nabolaget i Norway Township i 1900-tellingen. Deres nærmeste nabo er da en Hans Gonbeck, født i Norge i august 1849 og som immigrerte i 1883.Jeg føler meg etter hvert ganske sikker på at det er den rette Christine og hennes datter som er funnet. Det meste jo ut til å stemme.Jeg har ikke klart å finne Nikolai og Christine i senere tellinger, så det er mulig at de døde før 1910. Døtrene Clara og Ebba bodde da i Oakes, men ikke sammen. Det er ikke ført noe yrke eller arbeid for Ebba. Clara er musiker og spiller piano. I 1920 finner jeg dem boende sammen i Fargo, Cass Co., ND. Begge er ugifte. Clara er musiker og Ebba telefonoperatør. I 1930 finner jeg Ebba bosatt i Portland, Multnomah County, Oregon. Hun leier et rom på et hotell og jobber som bokholder på en melmølle. Er ugift.Victor M. Edwardsen ble registrert den 5. juni 1917 i Waukesha County, Wisconsin for tjeneste i 1. verdenskrig. Han oppgir å være født i Oakes, ND den 30. september 1895. Han er bosatt i Wisconsin og jobber som ansatt med 'farming'. Han er høy og slank, har grå øyne og blondt hår.I januar 1920 finner jeg han som ugift menig soldat i 17. kavaleri i U.S. Army. Han er da stasjonert i Wahiawe, Honolulu, Hawaii Territory. I 1930 er han bosatt hos en familie i Los Angeles City, California. Han er fremdeles ungkar og yrket er ført som 'Carpenter - Motion picture studio.'Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette er nok Ebbas dødregistrering i SSDI: Name: Ebba EdwardsonSSN: 541-01-2476Last Residence: 90804 Long Beach, Los Angeles,California, United States of AmericaBorn: 15 Dec 1890Last Benefit: 90710 Harbor City, Los Angeles,California, United States of AmericaDied: Jan 1978State (Year) SSN issued: Oregon (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arne for alle opplysningne. Det er nok riktig familie du har funnet.Nicolai Edvardsen reiser over sammen med Herman Petersen (Herman Schrøder Pedersen) og Hermans familie, hustru Pauline og en sønn. Herman er faktisk Kristines bror, som jeg ikke viste hvor ble av. Nå har jeg svaret på det også.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg nå har funnet ut, så emigrerte søskene Kristine, Arnt og Herman Pedersen til Oakes, Nord Dakota.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Har funnet Johanna Tanke Iversdatter også senere. Hun ble gift med en Ole D. Sanders født ca 1868 i Norge, og han imigrerte i 1892. Hvorfra vet jeg ikke ennå. Og de fikk mange barn.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.