Gå til innhold
Arkivverket

[#37892] Folketelling i 1701.

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

I bygdebøker o.l. henvises stadig til folketelling i 1701. - Hvor kan man få tak i den ? - Jeg ser at det frembys telling for 1801 her 'på nett', men den er jo tilgjengelig på bibliotekene. - Noen som vet ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Som Lars Ove her viser til, er det snakk om manntall, der bare menn nevnes. 1701-manntallet er imidlertid tapt for store deler av landet, bl.a. det meste av Østlandet. Lista som Lars Ove har lenket til, er det som er tilgjengelig her i Digitalarkivet. Det er nok ikke alt som er dataregistrert, så om du ikke finner ditt område der, kan det likevel tenkes at manntallet eksisterer.Arkivverkets omtale: [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/enkelte/manntall1701.html>LenkeOversikt over hva som eksisterer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kristian har helt rett at det i hovedsak er snakk om et MANN-tall. Det finnes imidlertid også noen kvinner der, først og fremst enker som sitter som jord-/gårdeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Til første spørsmål: Nå vet ikke jeg hvilket område du er mest interessert i. Når det gjelder Helgeland, har jeg funnet transkripsjoner av manntallene for Nesna og Rana på nettet, lagt ut av privatpersoner.Når det gjelder Alstahaug og Vefsn, er ikke disse manntallene på nettet så vidt jeg vet, men de finnes på mikrofilm. Når det gjelder området Vefsn (med deler av nåværende Leirfjord) kan jeg være behjelpelig med oppslag.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei alle og takk for respons. - Det jeg i første omgang var på leting etter, var Rana/Hemnes, Nesna og Rødøy/Lurøy.- Jeg så da for meg at det kunne vært mulig å enten finne personer som burde være der, eller å få ytterligere opplysninger om personer som man kun har et navn på.- Hadde det vært mulig å søke på navn eller gård, hadde det jo vært 'elegant'. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Manntall for Rødøy finnes vel også på internett, men der er ikke Lurøy med. Tidligere har jeg hatt på fjernlån mikrofilm HF-172 med manntallet 1701 for Helgeland, Lofoten, Vesterålen og Troms. Har tenkt å fjernlåne denne mikrofilmen igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.