Gå til innhold
Arkivverket

[#37893] Antonis Ols og Anne Jondtr. bor i yttre Offerdal Årdal ? hvor kom de fra ?

Gjest Maybritt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Antonis Ols. f ca 1753 og Anne Jon/Joendtr f. ca 1770 befinner seg i 1800 tellingen på nedre offerdal i Uhrdal. Men hvem er de finner mange med tisvarende navn men ingen som stemmer helt over ens.Lurte på om de kan være tilflyttere ? Har denne Lenke det er det nærmeste jeg har kommet??!!Noen som har noe bedre ?Mvh Maybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og dette kan være Antonis fødsel, selv om fødselsåret ikke stemmer helt.I følge 1801 tellingen var et av barna til Antonis og Anne døpt Kristi, og det samme er navnet på mor til Antonis f.1761.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !Ja, det er stort sett de jeg også har vært innom . Men de holder jo til i Songndal. De kan jo selvfølgelig ha flyttet til Årdal etter de ble vigd. Men finner ingen ting som kan bekrefte det ..... Skulle tro de hadde en eller annen forb. til Årdal .Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I bygdeboka for Årdal skriver Laberg om husmannsplassen Luggenes under Indre Offerdal: «Den fyrste som rudde og budde her heitte Antonus Olson. Kona hans heitte Anna Jonsdtr. Ingen av dei var frå Årdal. Dei kom ikr. 1790 til Plassen i Ytre-Ofredal, men flytte kort tid etter til Luggenes. Antonus vart elles alltid skriven Muggeteig, etter at han kom til Luggenes. Det vert fortalt at han dei fyrste åri han budde her, livja seg med med fiske og med å arbeida årar.»Dette paret var altså innflyttere til Årdal, og kan vel gjerne da ha kommet fra Sogndal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om man skal spinne videre med den samme tråden, så giftet Jon Larsen seg med Halfrid Monsdtr. 18.10.1759.Han var fra Skou i Leikanger og hun fra Fimreite.[url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbvigde&page=1&sql=low%5Fbrur%5Fforenamn+like+%27hal%25%27++AND+low%5Fbrur%5Fetternamn+like+%27mo%25%27+++ORDER+BY+low%5Fbrudgom%5Fforenamn%2C+low%5Fbrudgom%5Fetternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=4>Lenke Ole Antoniussen og Kristi Torsteinsdtr. giftet seg 23.11.1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk !Nå faller brikkene mer på plasss. Måtte bare ha en bekreftelse på ikke var fra stedet. Da er vi nok på rett spor, tenker jeg. Ennå en 'gåte' løst :)Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Av ein eller annan merkeleg grunn har kanskje presten skreve Anton istaden for Antonius då desse folki vart gifte [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbvigde&page=2&sql=aar%5Fvigd+%3E%3D+1791++AND+aar%5Fvigd+%3C%3D+1791+++ORDER+BY+low%5Fbrudgom%5Fforenamn%2C+low%5Fbrudgom%5Fetternamn&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>Lenke og fekk dei tre fyrste ungane Secilie, Lenke Kristi Lenke og Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !Ja det stemmer nok dette , Anne Jonsd. foreldre het Jon og Halfid . Antonis foreldre het Kristi og og Ole. Barna til Anne og Antonis har de samme navna. Det står i vielse til foreldrene til Antonis : 23.11.1750 Ola Antoniuss. Sogndal 1 Kristi Torsteind. Sogndal Kvam 0 Norum. Brudg. frå Kroken.1420Kroken ? jeg får opp flere gårder med navnet kroken. Når det står 1 på han og 0 på henne betyr det at han har vært gift før?Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kroken kan bl.a. være i Luster.Men Kroken behøver ikke være fødested.I så fall kan jo dette være et alt. til Ole Antons.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved manntallet 1701 på gården Slinde er Albright Thomassen 33 år gammel og oppsitter.Her dør han samme sted.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI !Takk så langt. Men hvem er Ole Antonius sine foreldre ? Står i vielsen til han og Kristi T. at brudg.er fra kroken ? finner ingen Antonius der... Ikke finner jeg Ole Antonius sin fødsel heller. sukk..MVH MAybritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En ting mange år med leting etter min og andres slekt har lært meg, er ikke å starte med en for snever mening om hvor folk har hatt sitt opphav.Selv for 300 år siden drev folk å flyttet på seg, og Indre Sogn med Lærdal,Årdal, Sogndal og omliggende områder var tross alt et begrenset geografisk område. Og om det sto Kroken ved ekteskapet, behøver det slertt ikke bety at Ole var født der.Nå vet vi jo ikke når eller hvor han døde, og dermed heller ikke når han var født. Men all den tid han giftet seg i 1750, var han nok født før 1730.Da kan kanskje denne karen født i Lærdal i 1714 være et bra alternativ å starte med.Lenke (ved søk i Fylkesarkivets databaser står det Lærdal som pr.gjeld.) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vil tro at Kroken er en husmannsplass i Sogndal. I kirkeboka for Sogndal (Norum sogn) finner vi nemlig begravelsen til enken Kristi Torsteind. 28/4 1793 ( Lenke ). Begravelsen til mannen Ole Anton(ius)sen har jeg ikke funnet. Jeg skulle gjerne ha visst når han var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan være verdt å merke seg følgende tre personer som kan være av interesse . Felles for dem er etternavn på Anton... og at det i merknadsfeltet stod Norum Sogn, Kroken.Unni Antondtr. f. 1734- gravl. 08.05.1774Anbjørn Antons. f. 1733 - gravl. 03.04.1752Baard Antonius. f.1731 - gravl. 15.04.1733, 8 dager gammel.Dette kan være søsken av Ole Antonsen, og det kan igjen bety at de er født/oppvokst på Kroken. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du viser til den Ole jeg antydet kunne være et alternativ i innlegg nr.10.Men det er kun et forslag, og jeg har ikke grunnlag for å si at det er rett mann.Om vi ser litt nærmere på Norum sogn og gården Krochen/Kroken vil man blant de døpte i Sogn og Fjordane finne de tre personene jeg nevnte i innlegg nr.18.Bård født 04.03.1731, Anbjørn født 19.07.1732 og Unni født 26.08.1736.Foreldrene er Antonius Baardsen og Martha Olsdtr.Og da er det trolig den samme Martha Olsdtr. jeg finner død (merknadsfeltet sier Norum Sogn, Kroken) 07.10.1764.Hun var født i 1696.Det er derfor fullt mulig at hun og ektemannen kan ha fått flere barn før 1731, og at de kan være foreldre også til Ole Antonsen. Jeg vet ikke om det finnes noen bygdebok for området som omtaler folket på Kroken. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Den Ole Antonsen som angivelig ble født 3.4.1714 er vel denne: LenkeFørst må jeg si datoen er dåpsdatoen og ikke fødselsdatoen, men det spiller jo mindre rolle. Denne Ole ble døpt i Årdal krk. og faren var Anton Samuelsen fra Innvik i Nordfjord. Moren var trolig Marite Absolonsdatter. Grunnen til at han ble født i Årdal, var at faren arbeidet ved Årdal Kobberverk fra 1709 og noen år framover. Det ser imidlertid ut til at han flyttet fra Årdal i 1714 eller 1715. Jeg vet ikke noe om hvor han flyttet hen, så det er selvsagt en mulighet for at han slo seg ned i Sogndal. Han reiste visstnok ikke tilbake til Innvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Der dør en Anthons Samuelsen i Tytingvaag i Davik i 1721.Han var født ca. 1670.Jeg vet ikke om det er samme mann som var i Årdal mellom 1709 og 1715.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har også notert meg denne Anton Samuelsen Tytingsvåg som en mulig kandidat. Alderen stemmer ikke helt, men er innenfor feilmarginen i slike kilder. Det er kanskje verdt å merke seg at en Ole Antonsen giftet seg i Davik i 1743 og døde året etterpå. Dette kunne jo evt. være han som ble døpt i Årdal. Men dette er altså foreløpig bare en spekulasjon. Kanskje bygdebøkene for Davik kan fortelle noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Det var en vanskelig nøtt dette, ser ikke ut som om en helt får klarhet i denne Ole Ant. sitt opphav... Vanskelig når en ikke vet når han ble født. ( jeg ble vell litt revet med på den datoen i tidl.innlegg ) Synd en ikke finner vielsen til Antonius Bårds og Maren Olsd.Så passer jo det godt til beskrivelsen , ang.sted tenker jeg på . Om en skal gå ut fra hva som står i vielsen til Ole A. og Kristi T.Kanskje Ole A. kan ha vært født så sent som 1730 ,og vært 20 da han giftet seg....hvem vet. Stusser litt da på om fødselsåret til Kristi Torst. kan være feil ( innnl.17 )1814 ?Prøve å finne ut av det, så kanskje en kommer nærmere Ole A .ogsåTakk så langt :)Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Lenken i (17) tyder på at alderen ved Kristi Torstensdatters begravelse ble oppgitt til 79 år, hvilket skulle bety at hun var født rundt 1714. Vi må regne med at aldersangivelsen kan være minst 5 år feil. Men hvilke opplysninger i denne tråden er det som får deg til å stusse på at Kristi kan være født rundt 1714, Maybritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.