Gå til innhold
Arkivverket

[#37894] Skifte: Baltzer Aslaksen Brekke, Lavik

Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Ifølge Familysearch ble Jens Lassesen (Molde) og Anna Baltzersdtr. viet 27. desember 1743, Gulen. Jeg forsøker å finne Anna Baltzersdatters foreldre. I manntallet 1701 finner man kun to personer i Eivindvik med navnet Baltzer (og ulike former av dette). Det er Baltzer Aslachsen og Baltzer Colbensen.Det er registret et skifte etter Baltzer Aslachsen. Hvem er nevnt i dette skiftet? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 12. mai 1732 og nevner enken Brita Olsdatter, og siden de ikke hadde livsarvinger, hans søsken: 1) broren Gullak, død, hadde etter seg barna Aslack, Rasmus, Anne og Karen, som var hos sin stefar Peder Opdal, 2) søster Frie, 3) søster Sigrie, 4) søster Ingeborg, 5) søster Gurie, 6) søster Karen. Alle søstrene var 'myndige', men det står ikke hvor de bodde eller navn på ektefeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være denne? Kan jo passe med alder og. LenkeDet er dessverre ikke skifte etter Baltzer Midttun, men du finner det kanskje i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Heisann!Jeg har sett på den posten hos Familysearch, men synes den ser suspekt ut. Om du ser når Baltzer og konen ble født, så står det hhv. 1625 og 1629, mens Anna er oppgitt å være født 1721. Da var Baltzer i så fall 96 år og konen 92. Jeg hadde visere sett at det var oppført et patronym for Baltzer, slik at man kan sjekke han opp mot 1701-tellingen. Folk flyttet jo rundt på seg på 1700-tallet også, og uten noe patronym å forholde seg til, så blir det helt håpløst.Jeg får vel skaffe meg Gulenboken, for det kirkebokmaterialet fra Gulen som er kommet i DAs baser er dessverre altfor mangelfullt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke inn på FS i dag, men jeg mener å huske at den linken jeg satte opp var kopi fra kirkebok. Alt som er satt opp av private, må man jo dobbeltsjekke! Det stod ihvertfall ingenting og hennes foreldres födselsår der. Lykke til-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte opp feil lenke! LenkeDet var denne jeg ville kopiere:Far: Baltzer Mittun og mor Marte. Denne Anne er döpt 8 august 1714 i Gulen og det er kopi fra kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Hei,Takker for link! Disse opplysningene stemmer mye bedre. Jeg har funnet en dødsregistrerng for Anna Balthazarsdr., bosatt på Birknæss, død 10. juni 1789, 74 3/4 år (f. ca. 1714) LenkeTatt i betraktning det skjeldene navnet Baltzar, lokalitet Gulen og samsvar mellom dåpsår og fødselsår basert på oppgitt alder ved død, tror jeg man trygt kan føre dette opp som hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Hei,Takker for link! Disse opplysningene stemmer mye bedre. Jeg har funnet en dødsregistrerng for Anna Balthazarsdr., bosatt på Birknæss, død 10. juni 1789, 74 3/4 år (f. ca. 1714) LenkeTatt i betraktning det skjeldene navnet Baltzar, lokalitet Gulen og samsvar mellom dåpsår og fødselsår basert på oppgitt alder ved død, tror jeg man trygt kan føre dette opp som hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jef fant en annen Baltzer Kolbeinsen på Ytre Takle gift med Magdali Johannessen, men har ser ut til å dö allerede i 1704 og kan således ikke være faren.Jeg holder en knapp på han fra Midttun for det var fra kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Du har sikkert sett at det er registrert et skifte etter en Marite Nicolaisdtr, som døde på Midtun en gang mellom 1772 og 1776. Samme sted, samme tidsrom, er det også registrert skifte etter en Kari Baltzersdtr. Dette KAN jo være hhv. mor og søster til Anna, mest trolig er Kari en søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg fant denne Kari og, det er jo trolig at hun er en söster, men jeg ser denne Marithe Nikolaisdtr var ikke moren. Synd at det ikke finnes fullstendig database for denne perioden på nettet, jeg har og sett i S&F fylkesdatabase, men de går ikke ofte så langt tilbake.Det skulle vel være mulig å sjekke Midtun i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FS fant jeg så dette som höres rimlig ut ettersom det stod Marte for Annes mor i kirkeboka: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100173655394&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=Norw&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBaltzar Nielsen og Marit Olsdtr gift 5/11- 1699.Han hadde jo en sönn Nils ett år gammel i 1701, det jeg tror dette er de rette folka.Far hans står oppfört som Nils Gunnarsson, men alt dette må jo sjekkes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

- Det var jo kjempeflott at du kom på å lete i 1701-manntallet for Søndre Bergenhus. Når jeg tenker meg om, så stemmer det jo at sørlige deler av Gulen tidlig på 1700-tallet hørte til Nord-Hordaland og Søndre Bergenhus. Baltzer Nilsen og Marit Olsdatter på Midtun er nok rett par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til kopi fra kirkeboka: Lenke så det ser som sagt rett ut. Marite Olsdtr er hun kalt her og ekteskapet fant sted som vist over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Takk for flott research. Nå begynner denne relasjonen å bli bra kildebelagt. Men en skulle jo tro at det finnes gravferdsregistreringer for Baltzer Nilsen Midtun og Marte Olsdatter? Jeg holder på å se søke igjennom tingbøker for Nordhordaland, og ser at 'Balste Mittun' er nevn i Nordhordland tingbok 33 1712-1715, del 2, i forbindelse med dagskatt 1713. Han er også nevnt som vitne ifm. en brann hos Christopher Andersøn Hendriksbøe (Tingbok 34d, 1718). Han mottok et bygselsbrev på 1/2 løp smør, datert 14. desember 1720. (Nordhordland tingbok 35, 1720).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

I Nordhordaland tingbok nr. 44c for 1762, får man vite at Ole Jørgensen Biørchnes og Anna Baltzersdatter ble ilagt bot for 'fortilig Sammenleie og børne Avling fra den tid at regne som de bleve Copulerede. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant. Hvor i all verden har du funnet disse bökene? Jeg finner bare nr. 46 og 47(1771-1790)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.