Gå til innhold
Arkivverket

[#37895] Ole Nielsen Lie gm. Tarjer Marie Thomasdatter - Halse/ Mandal

Gjest Ulla Marie Wig
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Marie Wig

Hej Alle, håber nogen kan hjælpe med overstående forældre, der er mine 2xtip-oldeforældre.Hvorfra kommer denne Ole Nielsen Lie ? I flg. familysearch er han og Tarjer Marie gift i Halse/ Mandal i 1830 - hvor han er 28 og hun er 26.De får flere børn - herunder også Aasine Olsdatter/ Nielsen i 1843. Se hendes bror - Ole Martins dåb i den vedhæftede fil.Jeg har ikke adgang til de originale kilder fra Danmark, og håber derfor på hjælp.På forhånd tak !Ulla Marie Wig ulla_rasmus@webspeed.dk

bilete0606.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Marie Wig

Hej Berit,det kan det jo godt være. Tak !Der er i hvert fald 'Lie'.Men hvor stammer dette 'Lie' fra - og hvor lå 'gård 52' i 1801 ?MvhUlla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hej,Når jeg søger på gårde ved navn Li(e) i 1801 og 1865-folketællingerne for Halse, så finder jeg ikke nogen selvstændig gård, der hedder sådan.Jeg kan heller ikke finde en Tarjer Marie i folketællingen for 1865 i Halse, måske var både hun og manden døde på dette tidspunkt, eller også boede de et andet sted? Ved du, hvor Tarjer Marie kommer fra?Dit problem er, ligesom mit ofte er, at begge nok er født efter folketællingen i 1801 (jf. deres alder ved giftermålet). En trøst er, at på et tidspunkt vil de skannede kirkebøger for Vest-Agder for perioden rundt 1800 og før blive tilgængelig på [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=10&idx_kilde=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j>LenkeVed du, hvilke andre børn, ægteparret havde, og har du fadderne for disse børn? Der kan jo nemt være nogle, der er i familie med ægteparret blandt dem, måske en anden med Lie-navnet, der er lettere at spore. I folketællingen for 1865 er der i Halse en Aasine Olsdtr., gift og 20 år gammel. Er det din Aasine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Funn på FS VRI: Targier Marie dpt. 6/5 1804 Mandal VA, foreldre Thomas Nahsen og Aase Siomonsdt. 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11002&gardpostnr=77&personpostnr=322&merk=322#ovre>LenkeTargjer Marie Thomasdt.(26 år)ble gift 11/2 1830 Mandal med Ole Nielsen (28 år).Ole Nielsen Lie f. 29/8 og dpt. 29/8 1802 Kristiansand VA, foreldre Niels Olsen Lie og Valborg Sørensdt. 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Marie Wig

Hej Gine,din lenke viser vist fejl ;-) Nå, men den Aasine Olsdatter - Gift med Andreas Hansen - vi finder i FT1865 er MIN Aasine. Hende har jeg cirka styr på. Forbindelsen til 'Kanten' er også korrekt.LenkeDet er ægtemanden Ole Nielsen Lie det kniber med.Efter hvad jeg ved (dvs. har kunnet finde via Internettet) får Aasine og Ole 3 børn: Tarjer Marie (min oldemor) i 1872, Harald Martin f. 1867 og Olaf f. 1877. Jeg ved ikke noget om faddere for disse børn. Fra 1868 til 1880 er der 'hul' i de skannede kirkebøger fra Mandal.Jeg fortsætter med at lede.MvhUlla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Marie Wig

Hej Berit,Tarjer Marie Thomasdatter som du også har fundet er efter min bedste overbevisning, min ane.Spørgsmålet er jo om hun blev gift med den ene eller den anden Ole Nielsen - med forbindelse til Lie-navnet.Den Ole Nielsen Lie du finder født i Kristiansand har jeg også overvejet, men uden yderligere oplysninger kan jeg ikke 'konkludere' hvem der er den rigtige.Korrekt fødselsår for Ole f. i Kristiansand kan være et 'hint'.Jeg har jo fundet det ene af Ole Nielsen Lie og Tarjer Marie Thomasdatters børn - og der optræder 2 Nielsen-faddere. Jeg kan jo prøve og se om Ole Nielsen Lie døbt 1802 i Kristiansand har nogle interessante søskende.Tak for hjælpen.MvhUlla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

52de - Jeg regner med at det er nummerering av ladestedsbebyggelsen i Mandal.På denne tida arbeidet det mange på skipsverftet på Gismerøya og rundt denne virksomheten oppstod det selvfølgelig en servicevirksomhet med håndverkere av forskjellig art. Likeledes fantes det stpore handelshus, og dette var jo før Napoleons-krigene og nedgangen som fulgte med disse.Mht Li så er den nærmeste Li-garden(e) i Holum, ellers finnes det Lien i Halse og Lian i Harkmark.Forøvrig: LenkeEllers vet jeg at det i andre halvdel av 1800-tallet var stor innvandring av arbeidslraft til Mandal i forbindelse med Parafinfabrikken på Risørbank, særlig kvinesdøler visstnok, men også håndverkere fra f.eks. Aust-Agder. Noe liknende kan ha skjedd rundt 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hej igen,Beklager, mit link i forrige indlæg var forkert!Det, jeg tænkte på, var at Ole ikke behøvede at komme fra Mandal, ofte blev/bliver man jo gift i brudens hjemby. Og det ser jo også af indlæggene ovenfor ud, som om Tarjer Marie var fra Mandal og Ole Nielsen Lie måske fra Kristiansand. At man ikke finder en Lie-gård i Halse, tyder i min erfaring ofte på, at det drejer sig om en familie, som har taget sit gårdsnavn med sig til en by som slægtsnavn.Hvis den Ole, der er født i Kristiansand, er den rigtige (ærgerligt, at der ikke stod noget om, hvor han kom fra ved giftermålet eller ved hans død!), så har han flg. søskende:Vital Records Index / Norway - 6 1. Gunnild Karine NIELSDATTER LIE - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 25 Aug 1800 Kristiansand, Vest-Agder, Norway [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=28284481&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=5&juris2=29&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=Vest%2DAgder&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke 2. Ole NIELSEN LIE - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 20 Aug 1802 Kristiansand, Vest-Agder, Norway Lenke 3. Soren NIELSEN LIE - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 13 Feb 1807 Kristiansand, Vest-Agder, Norway Lenke 4. Martinus NIELSEN LIE - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 13 Feb 1810 Kristiansand, Vest-Agder, Norway Lenke 5. Martinus NIELSEN LIE - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 20 Oct 1811 Kristiansand, Vest-Agder, Norway Lenke 6. Severine NIELSDATTER LIE - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 09 Jul 1805 Kristiansand, Vest-Agder, Norway Lenke (så håber jeg, at disse links virker ;-) )Som du siger, så begynder de skannede kirkebøger lidt sent til de to søskende nedenfor (Halse først i 1847), men måske nogen vil slå dem op for dig? Evt. faddere med Nielsen(-Lie) som navn kunne jo være interessante. Hvad med de to Nielsener, du allerede har fundet, jf. indlæg 7? Var de fejlspor?Jeg kunnne kun finde to af ægteparrets børn på IGI og ingen på VRI:1. THEODOR EMANUEL OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 11 OCT 1840 Mandal, Vest-Agder, Norway Lenke 2. AASINE OLSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 19 MAR 1843 Mandal, Vest-Agder, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Marie Wig

Hej alle,tak mange gange for jeres svar. Og til Harald (Hej !) så sad jeg sendt i går aftes og kiggede på netop side 696 fra Holum Gardshistorie. (Jeg har fotograferet dele af bogen til eget brug.)Og med udbredt sammenfald af navne, så føler jeg mig nu ret overbevist at 'min' Ole Nielsen Lie er døbt i Kristiansand - og at forældrene er Valborg Sørensdatter og Niels Olsen Lie g. 21. nov. 1799 i Kr. Sand.Der døbes en Niels Olesen den 30.jan. 1774 i Kr.Sand - forældre Ole Olsen og Gunnild Nielsdatter. Og Valborg Sørensdatter døbt 01. nov. 1770 i Holum - forældre Søren Eriksen og Karen Mortensdatter.Så langt så godt !MvhUlla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.