Gå til innhold
Arkivverket

[#37901] Søker opplysninger om Bente Andersdatter Li, Eivindvik

Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Mitt utgangspunkt var Marthe Monsd., født 1. juli 1824, ekte datter av gårdmann Mons Rasmussen og Bendthe Andersdatter, bosatt på gården Glenjen, Eivindvik i Gulen. Ifølge Familysearch ble Mons Rasmussen (Myre-Glenjen) og Bendthe Andersdatter viet 1. juli 1819, Gulen. I 1865-tellingen finner man føderådsmann Mons Rasmussen, 75 år, og hans kone, Benthe Andersd, 85 år, bosatt på gården Glenjen i Eivindvik.På gården Bransdal er det ved 1801-tellingen for Eivindvik registrert en Bendte Andersdtr, 22 år, ugift, tjener. Jeg har funnet en dåpsregistrering for en Benthe Andersd., uektefødt datter av Anders Olss. fra Li Indre og Martha Larsd., som ble døpt i Aurland 3. september 1780.Jeg lurer på om noen vet noe mer om opphavet til denne Bente Andersdatter som ble gift med Mons Rasmussen Myre-Glenjen? Jeg har ikke klart å komme videre basert på opplysningene i dåpsregistreringen. Jeg er heller ikke trygg på at denne dåpsregistreringen gjelder samme Bente Andersdatter, selv om Bendthe (Bente) synes å ha vært et svært sjeldent navn på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har ikke nye opplysninger til deg Alf Inge.Men ved søk i Fylkesarkivets databaser på 1801-tellingen i hele Sogn og Fjordane, finner jeg bare en Bente/Bendte/Bæn/t/d/e Ander.... Og det er den samme som du selv har funnet.Om du ser på alderen hennes i 1865, så stemmer den godt med et fødselsår rundt 1780.Det faktum at Mons og Bendte døpte en datter Marthe, kan også peke i samme retning. Og som du selv sier, navnet er heller uvanlig på den tiden, i alle fall i Sogn og Fjordane.Jeg finner totalt ni Bente/Bendte inkl. den i Eivindvik i 1801 i fylket.En konfirmasjonsinnføring rundt 1795 enten i Aurland eller Eivindvik kunne kanskje gitt et svar. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Takk for innspill! Men selv om det var denne Bendthe som ble døpt i Aurland 1780, og selv om man skulle finne en konfirmasjonsregistrering for henne, så ser det ut til at det bli vanskelig å spore Anders Olsen og Marte Larsdatter. Jeg finner ingen ekteskapsregistrering i Sogn og Fjordane i hvert fall. De er heller ikke registrert som par i 1801-tellingen (Aurland og Eivindvik). Så om en eller begge døde før 1801, eller om de aldri ble gift, er ikke godt å si. For alt vi vet kan dette ha vært 'fantefolk' uten noe fast bopel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Om du ønskjer å identifisera Bentha Andersdotter fødd i Aurland i 1780, vil eg rå til at du sjekkar tingbøkene for ytre Sogn som KAN gje supplerande opplysningar. Elles kan jo ogso barnefadrane gje ei viss peiling!Bentha-namnet, ogso skrive Benedikta, vart lite nytta i indre Sogn, men Bentha Christensdotter fødd på Rønnei i Luster kring 1641, vart gift på Urnes i Hafslo, og mellom dei talrike etterkomarane hennar finn me mange med namn Bentha!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Hei! Jeg tror jeg får begynne med å finne ut hvem som var faddere ved denne dåpen. Kanskje det kan gi nye spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Alf Inge,Bente sitt opphav er funne, men faren er visst framleis ei ”nøtt”.Sjå meir om dette i debatt #35016: LenkeM.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Takk for linken Gisle! Jeg har såvidt fått sjekket fadderene hennes opp mot 1801-tellingen for Aurland, og har funnet de fleste av de registrert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.