Gå til innhold
Arkivverket

[#37907] 'Skanke ätten' -- noen spørsmål ang. Nergård i Kvikne

Gjest Odd Roar Aalborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Da jeg ser at Roger de Robelin i øyeblikket skriver innlegg på et annet tema her, forsøker jeg noen få spørsmål om hvordan teksten i nevnte bok skal oppfattes og om identiten til enkelte personer som omtales der, i håp om å kunne få dette avklart. Det interesserer nok flere enn meg.I ”Skanke ätten” nevnes på s. 134 (Knutgrenen tab. 4, pkt. 5 og 7) søstrene Gunilla og Anne Knutsd. Schanke, f. hhv. i 1720 og 1726.Som Gunillas andre ektemann fra 1748 oppgis Sten Iversen Neergaard, f. 1724 i Kvikne. Han er Gunillas ”systers svåger”.Som Annes mann fra 1746 angis Jens Iversen (Kvikne) Prytz, f. (1717) 1722 i Kvikne som sønn av Iver Jensen Neergaard og Kirsti Knutsd. Bagge. Iver er sønn av Maren Iversd. Prytz (1659-1747). Jens Iversen er Annes ”systers svåger”. Jeg viser her bl.a. til mine innlegg (253), (271) og (274) i tema 35514 om Hals i Kvikne, der jeg mener å påvise at Iver Jenssen på Nergård må være bror av den samtidige Marit Jensd., som er gift på Storeng i Kvikne med Brynild Larssen (1690-1771). (Maren Prytz sin bror Johan er gift på Seter i nærheten.)Spørsmålene er:--Skal uttrykket ”systers svåger” her oppfattes som at Jens Iversen og Sten Iversen er brødre, eller har de et annet slektskapsforhold?--Finnes det egentlig noen Knut Bagge i Kvikne eller på Røros som kan være far til Kirsti Knutsd. Bagge på Nergård? (Jeg finner ingen født på passende tidspunkt, og vet heller ikke om hun tilhører pliktsfutfamilien Bagge i Innset / Kvikne, eller ætter fra smelterne Bagge på Botnan i Kvikne. Begge disse miljøene bruker navnet Knut.)--Hvem er denne Jens Nergård som skal være gift med Maren Iversd. Prytz? (Ingen aktuell ser ut til å være nevnt i verkshistorien, og noen Jens Hals er han nok ikke, det passer ikke i tid.)Det ville vært hyggelig om dette helt eller delvis kunne bli avklart, da det er nok å ta fatt i ellers her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har i hvert oppfattet det slik at Steen og Jens Iversen var brødre. De giftet seg begge på Røros, verken Steen eller broren hadde da noe slektsnavn. Steen Iversen Nergård og Gunilla er i FT 1801 på Røros, og deres etterkommere kaller seg Neergård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg har også hittil ment at de antagelig er brødre, men det kan jo være greit å få det fastslått. Siden Robelin i dag har tid til å skrive innlegg i tema 27217, så vil det være litt rart om han ikke kan forklare oss hva han egentlig sier i sin egen bok, så det får da vi håpe. Jeg har lurt på noe av dette lenge, og har mailkontakt med en annen som synes detaljene rundt Nergård, inkl. det som Robelin forteller, virker mildt sagt noe ufullstendige og uklare. Hvilken Knut Bagge som kan være far til Kirsti Nergård er også en gåte. Det kan jo tenkes at patronym her evt. kan være feil angitt, og at Kirsti f.eks. er sønnedatter av en Knut Bagge. Iver K. Bagge på Botnan kan i riktig tid gjerne ha en sønn Knut som kan være Kirstis far, men jeg vet ikke om noen slik.Om noen andre enn Robelin har rede på noe av det jeg spør om, må de gjerne skrive litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Lenkens Ole Knutsen Bagge ser ut til å være født i 1659. Han er vel da en annen enn den Ole Knutsen Bagge, f. 1650, som er sønn av pliktsfut Knut Bagge i Innset, og en tid er lensmann i Kvikne. Sistnevnte bor på Baggården der.Kirsti Knutsd. Bagge på Nergård er av en senere generasjon enn Ole Knutsen, f. 1659. Hun er neppe noe barnebarn av ham. Smelter Knut Iversen Bagge har en sønn som ser ut til å bli voksen på begynnelsen av 1660-tallet, så denne Iver Knutsen er vel antagelig ikke bror av Ole Knutsen her.Dette viser vel at det er behov for en kommentar fra Robelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det har vel ingen betydning, men jeg ville ikke ikke så kategorisk avvise at Ole Knudsen Bagge på Røros i 1701 ikke er den samme du sier ble født ca 1650 i Kvikne. Aldersangivelse i manntallet og aldersangivelse ved død kan - etter min erfaring - av og til sprike en del. Ole Knudsen Bagges ene sønn sies å være på Kvikne,og jeg kan ikke se at Ole Knudsen Bagge i 1701 var på Røros senere uten at jeg er altfor sikker på det. Kanskje dro han tilbake til Kvikne?Jeg beklager hvis du ser dette som en unødvendig digresjon, men digresjoner er vel ikke helt uvanlig i debatter her i dette forum, etter hva jeg har sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Noen 'sidesprang' i innleggene er helt OK, jeg kommer jo med en del slike selv. Det blir ofte litt omfattende hvis en skal opprette et nytt tema for hver eneste lille detalj. Da er det bedre med 'områdetemaer' som jeg er litt tilhenger av, kfr. f. eks. det om Hals i Kvikne, som også inneholder en del stoff om tilgrensende slekter.Imidlertid inneholder nevnte tema nå nærmere 300 innlegg uten noen endelig, bevist løsning, og en spør seg jo hvorfor folk som han jeg spør her ikke kan ta seg det lille bryderiet det er å skrive noen få setninger som klarlegger forhold slike kanskje kjenner konkrete fakta om, slik at vi andre i stedet kan bruke de ressurser vi har på å granske hittil uløste problemer, heller enn å søle bort mye tid på helt unødvendige diskusjoner. Hvis en f. eks. utgir data om slekter, og er interessert i å selge disse, så er det vel ønskelig at noen vil kjøpe dem. Da kan det ikke være så bra om folk rett og slett mister interessen for denne 'bransjen' fordi de aldri når løsningen på noe som helst. Det bør jo også være en normal 'kundeservice' å bidra til å presisere ufullstendige eller uklare opplysninger i tekster en utgir. (Hvorfor i all verden brukes på omstendelig vis uttrykket 'sin systers svåger' to ganger for å tilkjennegi at to søstre er gift med to brødre? En må jo da faktisk spørre seg om det er noe annet som menes. Og da er dette uklart, noe som lett fører til totalt unødvendige, ørkesløse debatter. Jeg vil helst bruke tiden min til annet enn slikt.)Skal etter hvert søke litt på nettet ang. Bagge, så får det vise seg om det klarlegger noe mer.Ang. mine spørsmål her, så er slekten Prytz involvert. Kjenner du til noen data om stiger Iver Johansen Prytz sin tid på Røros? Hans kone er hittil ukjent. Hun kan evt. være fra Røros, like gjerne som fra Kvikne. Etterslekt har han vel begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Stigeren Jacob (Andersen) Prytz, 61 år i manntallet 1701 for Røros, er min ane, gift med Karen Jonsdatter, død 1730. Hennes bror skal være Anders (Jonsen) Prytz, 57 år i 1701. Om disse har jeg en del informasjon, men jeg vet overhodet ingenting om Iver Jonsen Prytz som skal ha vært på Røros, men det må være før 1701, for i manntallet er han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Beklager litt sen reaksjon, men jeg så ikke etter innlegg i går kveld, da jeg i alle fall ikke regnet med noe svar fra forfatteren av 'Skanke ätten'.Denne http://gunnar.roros.net/prytz.htm gir en del interessante data om verksslekten Prytz, og her hevdes det at Andreas Dichter er stamfaren. Jeg vet ikke hvilket grunnlag det hviler på, heller ikke om det er korrekt som her angis at 'din' Jakob er en nær jevnaldrende halvonkel til 'min' Iver. (Synes kanskje fremstillingen virker litt oppkonstruert, men det kan jo tenkes at den er dokumenterbar.) Det synes som om Ivers eldste bror (vel født før foreldrene kommer til Kvikne) er Jørgen, og det kan jo tyde på at faren like gjerne er en Johan Jørgensen som en Andreassen. Navnet Andreas brukes vel heller ikke i Kvikneslekten, så jeg tillater meg å tvile litt på at Dichter er opphavet til den. Ellers har jeg vel sett Jakob på Røros nevnt som bror av bl.a. Iver i Kvikne. Det er sistnevntes etterslekt som omtales på s. 134 i 'Skanke ätten'. Det er ganske underlig at denne slekten ikke er kartlagt litt bedre, siden såpass mange ætlinger har fått plass i Store Norske (alle disse heter ikke Prytz). Da har de jo vanligvis utrettet et eller annet av litt betydning.I Kvikne mener jeg å påvise at Iver Johansen via sønnen Johan og dennes datter, som må hete Gullaug (med søster Karen på Iverstuen), er oldefar til understiger og stortransportør Knut Estensen på Amundstuen og Skåret. Han nevnes først som stiger, ikke verkssmed, som er farsslektens yrke. Det er vel gjerne en 'arv' fra morssiden. Han og sønnen Esten Knutsen på Lossgård på Tynset tjener godt med penger på et større antall hester, som frakter kull til Rørosverket, og de investeres i til dels kjappe kjøp av ledige gårder som fordeles i familien. Opphav i Prytz-slekten bidrar kanskje til å sette fart i dem? Disse folkene minner i grunnen litt om enkelte av dagens aktører i næringslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En tilleggsopplysning ang. Prytz i Kvikne:Jeg sier ovenfor at navnet Andreas / Anders ikke brukes hos Prytz i Kvikne. Mitt innlegg (271) i tema 35514 om Hals viser imidlertid at både Iver Jenssen Nergård og den sannsynlige søsteren Marit Jensd. Storeng har hver sin sønn Anders. Siden deres mor er Maren Iversd. Prytz, kan jo dette navnet tenkes å komme fra Prytz-slekten, men det er foreløpig uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.