Gå til innhold
Arkivverket

[#37911] Kornstad,Qværnæs folketelling 1801.

Gjest Mette Fagerlie Nilsen
 Del

Recommended Posts

Hei! Har tre spørsmål jeg håper noen vet svar på: 1.Var Kornstad en gård i 1801 tellingen, eller fantes det flere gårder på stedet Kornstad? Har letet etter Kornstad i Averøy bygdebøkene bind 1-4,men finner det ikke. Hvilke gårder under Kvernes eventuellt? 2.Elen Isaksdatter Kornstad f.ca 1800 ,er mor til Johanna Magrete Korf f.31/7-1824 I Kristiansund.Det er i følge 1801 tellingene flere som heter Elen Isaksdatter fra Kornstad( to med samme foreldre til og med)Hvem er moren til Johanna? 3.Kan etternavnet Korf være fra et sted i Averøy kommune? Finner ikke ut hvor faren til Johanna - sjøkaptein Joachim Henriksen Korf kommer fra!(en mulig kandidat finner jeg i Lødingen,Nordland 1801 men han står ikke oppført med Korf navnet) Vet at Korf/Korff ellers blir brukt i Tyskland/Nederland! mvh Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Det er/var et Kornstad sogn i Kvernes prestegjeld på Averøya. I tillegg har man gården Kornstad, som hadde mange bruk. Gården Kornstad er ikke omtalt i bygdebøkene som er utgitt til nå. Korf/Korff er ikke noe Averøy-navn etter det jeg kjenner til. Du vil sannsynligvis få informasjon om Ellen Isaksdatter fra noen som har god oversikt over Averøy-slektene. Du hører nok fra dem, de er aktive i forumet! :) Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Randi! Da får se om det dukker opp noen opplysninger om Elen.Hilsen Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Elen Isaksdatter Kornstad, f. 23/6. 1797, var datter av Isak Iversen Gautvik, (Eide) f. 1756 og Gjertrud Knutsdatter Lyngstadås, (Eide) F. 1759. (Eideboka, bind 3, side 226) Elen var konfirmert 1814, tjente da på Kvernes. Ho hadde tre søsken: Johannes Isaksen, f. 1790, g. 1819 m. enke Susanne Pedersdatter Vevang, Berget. Gift igjen 1839 m. Maria Kristensdatter Hulvåg. Barn: a) Isak, f. 1835, b) Elias, f. 1836, d. 1839 på Lysøya, og c) Johanna, f. 1839. b) Eli Isaksdatter, f. 1791, d. 1815 på Kornstad, og Iver Isaksen, f. og d. 1795. Isak er oppført som bonde og gaardbeboer ved folketellinga i 1801, men var trulig bare inderst i Olastua, som broren Iver Eriksen hadde brukt like før 1800. Han bodde i Hansstua på Folland. Ellers mangler jeg dødsdatoer for Isak og Gjertrud, og hvor og når Elen flytta til Kristiansund. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Endre! Dette var flott,tusen takk til deg også.Nå har jeg fått fine opplysninger å jobbe videre med. Men hvor Joachim Henriksen Korf kommer fra ,blir det verre å finne ut av tror jeg.Må kanskje høre med Statsarkivet i Trondheim.Hilser ellers til alle dere som hjelper med å finne opplysninger,det er veldig snillt! mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.