Gå til innhold
Arkivverket

[#37916] Haram, Sunnm.: Ole Andersen Hurlen (1697-1737) og Brite Rafaelsdtr. Foreldre.

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg søker foreldre til Ole Andersen Hurlen (1697-1737) og Brite Rafaelsdtr. (1703-82). I følge skiftene etter de to (hhv. 22. jan 1738 og 22. juni 1786) viste at de hadde tre barn: Maren, Ingelev og Ole. Bak Brite Rafaelsdtr. står det i skiftet Sæt, som kan tyde på at hun kom derfra.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Far til Ole Andersen Hurlen ser ut til å kunne være Anders Olsen Hurlen. Han får barn Helge (døpes 20. oktober 1693) og Elin (døpes 17. oktober 1696), men jeg finner verken giftermål eller Oles dåp i 1697. Rafael Arnesøn Sæth får datter Berette som døpes Die Festo Pentecost 1704, og da skulle i alle fall Brite være plassert. Jeg finner heller ikke her giftermål. Rafael Arnesøn Sæth er forøvrig fadder ved flere anledninger på Hurlen. Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Kjartan, for at du undersøker for meg. Har du noen årstall og ektefeller til Anders Olsen Hurlen og Rafael Arnesen Sæt? Står dette i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

På Family Search finner jeg at Rafael Arnesen Sæth ble gift med Marit Hansdtr. 13. nov. 1701. Er det riktig og kan det bringe oss videre i prosessen med å finne forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Raphael Arnesøn Sæth gifter seg Dom: 25 post Trin: 1701 med Marette Hansdatter Myren. Det er litt rart at de trolover seg i 1702. Ett av årstallene må være feil, men jeg vet ikke hvilket.Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Får bare igjen takke for din hjelpsomhet.Kommer vi lenger? Har vi f.eks foreldrene til Rafael og Marit?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Et tilleggsspørsmål: Hvor ligger forresten Myren? Og finnes der en Arne på Sæth - i riktig gamle dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Myren ligger på Hildrestranda som er fastlandet sør for Haramsøya, Flemsøya og Fjørtofta. Myren ligger ca 5 km vest for Brattvåg og Hurlen ca 3- 4 km vest for det igjen. Jeg har en del uavklarte røtter i dette området og det er derfor jeg har interesse av å finne ut svar på dine spørsmål. Det kan muligens lede meg nærmere egne aner. Foreløpig ser jeg ingen forbindelse. Angående dine andre spørsmål så skal jeg se om det finnes flere opplysninger i kirkebokavskriftene jeg har.Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Det finnes en Arne Jonsøn på Sæth. Han dør 90 år gammel i 1698. Det kan se ut som han i alle fall kan ha barna Rafael og Anne. Arne er nevnt flere ganger som fadder og forlover og alltid som Arne Sæth. Bare når han begraves kommer farsnavnet fram. Hvis han var 90 i 1698 er dette en stor aldersforskjell til Rafael og Anne. Kan han være far til dem i et ekteskap nr 2? Hans Myren heter nesten alltid Hans i Myra. Hans Andersøn Myren er fadder i 1695 og da har du farsnavnet. Konene til Hans og Arne finner jeg ikke ut av. Hans Myren har i alle fall barna Anne, Anders og Marit. Anders Hanssøn Myren gifter seg Sankt Hans 1702 med Anne Arnesdatter Sæth, mens Rafael Arnesøn Sæth trolover seg samme år, 1. søndag etter hellig 3 konger med Marit Hansdatter Myren. Her var det altså søskenbytte.Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Kjartan. Her er vel sannsynligheten stor for at Arne Jonsen Sæth og Hans Andersen Myren er foreldre meget stor.Du finner ikke dødsårene til Rafael Arnesen Sæth, Hans Andersen Myren og Marit Hansdtr. Myren? Enn Anders Olsen Hurlen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Det mangler i stor grad data for hvem som dør og til hviken tid for de aktuelle årene. Noe kan imidlertid sluttes ut fra andre opplysninger. Rafael Arnesen Sæth er fadder i 1717, men Marit Hansdatter Sæth gifter seg (Dom: 21 a Trin) 1718 med Erik Eriksen Sæth. Dette må bety at Rafael dør i 1717. Det er ingen nye barn for Marit, men hun og barna Maren, Berte og Arne er mye brukt som faddere i årene etterpå. Siste gang Marit er fadder er i 1730 når Berte Rafaelsdatter (gift 1729) får sitt første barn med Ole Anderson Hurlen (død 1737, 40 år gammel). Etter dette er det ikke mer om Marit. Hans Myren er nevnt siste gang i 1698. Anders Olsen Hurlen finner jeg ikke mer om. Disse slektene ser ut til å være ganske sammenvevde, ikke minst når Berte Rafaelsdatter gifter seg med Ole Anderson som temmelig sikkert er sønn til Anders Olsen Hurlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk igjen. Finner du mer stoff omkring disse personene, er jeg svært takknemlig for det. Venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Han som trolig er far til Ole Andersen Hurlen, Anders Olsen Hurlen, trolover seg 3. juledag 1689 med Anne Olsdatter. Jeg finner ingen andre opplysninger om henne, om hun kommer fra Hurlen eller fra et annet sted. Det første barnet er trolig Anders Hurlens pigebarn Tollaag, døpt 19. sept. 1691. Siden kommer de som er nevnt i innlegg 2 og det siste jeg finner er Mali, døpt 23. okt. 1704. Elin er døpt på høsten 1696 og avstanden til Ole som skal være født 1697 er svært liten, bare ett år. Kan grunnen til at han har fått dette fødselsåret være at han ved død i 1737 er oppgitt å være 40 år? I denne kirkeboka er det en klar overrepresentasjon av oppgitt alder ved død på hele tiår. Det kan se ut for meg at når oppgitt alder er 40 år så er den døde i sitt 4de tiår. Hvis oppgitt alder er 70 år så er den døde i sitt 7de tiår. Hvis dette er riktig kan Ole være født senere enn 1697, kanskje rundt 1700 som er midt mellom Elin og Mali. Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Da har vi Anne Olsdtr. - kona til Anders Olsen Hurlen - på plass. Førstefødte Tollaag var jo et uvanlig navn, men vi kommer vel ikke lenger der.Teorien din om tiår er interessant, men samtidig var det ikke unaturlig at barn kom med ett års mellomrom.Om du finner mer, er jeg selvsagt svært interessant - slik at vi kan få utfylt hele bildet. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.