Gå til innhold
Arkivverket

[#37917] Aner til Paul Guldahl

Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Hei ! Søker foreldre til Paul Guldahl født 1838 på Røros han døde antagelig i 1910-1911 i Trondheim Mvh Rolf Magne Kirkbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg vet ikke om du har sjekket kirkeboka for Røros. Men iflg FS i 1838 er det to med navnet Paul som fødes: Paul Hansen f.24/08 1838 døpt 25/11 1838. Og Paul Pedersen f. 22/12-1838 døpt 03/02 1839.Sistnevntes foreldre er Peder Jørgensen og Lucia Jacobsd. Disse to navnene finner vi igjen på Paul Guldahl og Karen Moe (Guldahl) sine eldste barn. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71601&gardpostnr=31&personpostnr=441&merk=441#ovre>LenkeSiden Peder Jørgensen og Lucia Jacobsdatter i FT 1865, står oppført på denne måten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Iver. Kan vel være riktig. Må kanskje sjekkes nermere for å være sikker.Mvh. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Tok en titt på Paul Guldals far på 1801-tellinga. Da står Peder Jørgensen oppført som skomaker-sønn. – Og faren (Pauls far-far) bruker Gudal-navnet.LenkeDet kan være grunn til å sjekke hvordan Gudal-Gudahl har blitt skrevet og uttalt gjennom 1800-tallet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Gudal (Guddal) og Guldal er to forskjellige etternavn på Røros. Gudal stammer sannsynligvis fra gårdsnavn i Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Som Iver skriver i innlegg 2:Det er to Paul født i 1838.Paul født 22.12- 38. og døpt 03.02-39. far skomaker Peder Jørgensen og mor Lucia Jakobsen, Bergstaden. Guldahl er ikke nevnt.Post 9 1839.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf magne kirkbakk

Jeg takker for opplysningene. Jeg Lurer på om noen har opplysninger om Kona til Paul Guldal. Hun hette vel Moe som pike. MvhRolf M kirkbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Først til siste innlegg: Karen (Moe) Guldahl sine foreldre er det etter alt å dømme Peder Axelsen Moe og Anne Margrete Erntsen. (Her i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61640&gardpostnr=239&personpostnr=1164&merk=1164#ovre>Lenke ). Dette paret fikk ei datter, (iflg. FS) Karen 16.nov 1834 som ble døpt 26. desember samme år. (Ei annen Karen ble også født på Røros i 1834, men her er det ikke spor av Moe-navnet.) Det er noe underlig over forholdet mellom Gudal og Guldahl. Astrid (innlegg 5) har nok rett i at disse navnene har utgangspunkt i to forskjellige steder. Likevel kan jeg ikke godta at Paul Guldahls foreldre ikke skulle være Peder Jacobsen (Gudal) og Lucia Jacobsdatter. (Men jeg tar gjerne feil !)For Røros sitt vedk. ser det ut til at at Gudal-navnet (i motsetning til Guldal-navnet) er helt forsvunnet når FT 1900 finner sted. Utviklingen fra 1801 til 1900 ser slik ut:1801: 10 Guldal. 12 Gudal1865: 6 Gulda(h)l . 2 Gudal1875: 18 Gulda(h)l. 1 Gudal1900: 32 Gulda(h)l. 0 GudalKan det tenkes at Gudal og Guldal lå såpass tett opptil hverandre rent fonetisk, at Paul valgte å kalle seg Guldahl ??Når jeg skrev i innlegg 2 at bokstaveringen Gudal måtte bero på en (av-)skriftfeil, så innser jeg nå at Peder Jørgensen (som 79-åring) brukte navnet Gudal både i 1865-tellingen Lenke og (som 14-åring) i 1801- tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg takker for opplysninger. Jeg var i dag og å så i Rørosboka bind 3 på side 32.Under Sundet Søndre gårdsnr 38 br.nr 1 om Peder Jørgensen Gudal f 1796 gift med Lusie Jakobsdatter Moen f 1790 død 1873.Barn:1. Jacob f 1816 gm Anne Johannesdtr Skancke.Barn 2.Jørgen f 1820.barn 3. Berit Lusie f 1822 gm Anders Pedersen Kjelsberg. Barn 4. Kjerstine f 1825 og Barn 5 Paul født 1828 død 1911 ( Handelsmand)Dette er sannsynligvis den Paul jeg har som har tatt Guldahl som etternavn. det som ikke stemmer er fødselsåret da som er 10 år tidligere.Så dette må være den riktige Paul da. Det er nå konklusjonen min da. Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Iver Mosvold har nok rett i at denne Poul var en Gudal som flyttet til byen og kalte seg Guldahl.Peder Jørgensen Gudal med familie står også under hus 137 på Flanderborg (b. 4, side 104). Poul er her nevnt som født 1838, noe som stemmer med tre folketellinger i T.heim og med FS. Mora sies å være født 1793. I 1801 er det kanskje hun som er 8 år og bor sammen med sin mor Berit Povelsdatter på Stormoen.Poul Guldahl og kone hadde ingen barn i 1865, den første sønnen Peder Axel er født 1866 ifølge senere folketellinger. Det skulle vel tilsi at foreldrene var nygifte i 1865. Om de giftet på Røros eller i Trondheim, er vel usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott, Astrid !! – Da er vi vel i mål, Rolf Magne ? Forfatteren av Røros-boka har nok gjort en feilavskrift (innlegg 9)Og vi kan være rimelig sikre på at Karen Moe Guldahl hadde Peder Axelsen Moe og Ane Margrete Erntzen.til foreldre. – Og jeg er enig med Astrid i identifikasjonen av Pauls mor. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11640&gardpostnr=4&personpostnr=1022&merk=1022#ovre>Lenke (Men jamen var hun gammel da hun fødte Paul)Pauls far, far-far og far-mor har vi her: LenkeKarens far-far og far-mor har vi her: LenkeKarens mor (Anne Margrete Erntsen) var født 19. aug.1802 med Ernst Olsen (Guldal !!) og Berrit Johannesdatter som foreldre. Her i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det forklarer Guldahlnavnet! Jørgen Jacobsen Gudal som du har lenke til hadde en bror Saxe Jacobsen Gudal som forsørger deres mor Karen Saxesdatter Solli i 1801 LenkeFaren het Jacob Jørgensen gift 1744 med Karen Saxesdatter. Rørosboka knytter Jacob Jørgensen og en bror av ham Jens Jørgensen til en attenårig tjenestekar i manntallet 1701 for Røros Jørgen Colbensen som sies å være født i Nordfjord. Den samme Jørgen 20 år tror jeg finnes i 1701-mantallet for Nordre Bergenhus under Guddal i Stryn. Bygdeboka for Innvik sier at Jørgen var på Røros, men kom tilbake og overtok gården som senere gikk videre til hans sønn Kolbein. Det finnes ikke noe skifte etter Jørgen, så det er nok vanskelig å bevise forbindelsen mellom Jørgen Colbensen og Jacob og Jens Jørgensen på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne kirkbakk

Heisann! Dette var artig.Jeg er jo ettekommer både av Guldahl,Slektsgren etter Christopher Møller (1655-1708)forfatter av den boka er Kåre Møller på Røros,Og jeg er borti Sommerslekta og Spell for å ramse opp noe da. Har prøvd å finne ut av Dette lenge.Så jeg er Skikkelig glad for all den hjelp jeg kan få. Jeg kan ikke bruke FS ( skjønner ikke alt med den ) Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Det blir alltid felles aner om man har slekt på Røros. Jeg stammer f. eks fra Anders Guldal i 1701, fra datteren Anne og du fra sønnen Ernst.Jeg legger lenke til Jørgen Colbensen i Manntallet for Nordre Bergenhus 1701 Lenke Det er noen ganske få Nordfjordinger på Røros i 1701 som også finnes i Norfjord 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

God morgen!Jeg har kikket i mine notater og kan gi deg et par henvisninger til Rørosboka:Jacob Jørgensen Gudal, født ca 1715, gift med Karen Saxesdatter Solli, bodde i hus 299. Se bind 4 side 343.Jens Jørgensen Gudal, født ca 1720, gift med Marit Jonsdatter Sund, bodde i hus 296, se bind 4 side 339.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Jeg har ikke lest denne debatten noe grundig, men uten å vite om det kan bidra til noe, så tipser jeg at på Gunnerus I Trondheim fins en bok om Guldahl slekt på Røros (klipp fra BIBSYS):Forfatter: Guldahl, Jon Tittel: Slekter fra Røros : noen opplysninger om en planlagt slektsbok for: 1. Guldahl, 2. Haas-(Aas). Trykt: Røyse : Villvoll skrivestuggu, 1944. Sidetall: 16 s.Kanskje kan det ineholde noe spennende?! Forøvrig, dersom noen lesere her vet mye om Haas, så ønsker jeg kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er ikke noen bok, men et tynt hefte. Jeg skaffet meg en kopi av det, og innholdet er sant å si tynt. Det står i hvert ikke noe om Poul Guldahl der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne kirkbakk

Det er godt å vite å få tips hvor man skal finne disse personer. Jeg takker så mye for hjelp. Rolf magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Da kan jo jeg tipse deg på at Berit Louise Pedersdatter Guldahl (gift Kieldsberg) og Peder Jørgensen Guldahl er nevnt i en artikkel i Norsk Slekthistorisk Tidsskrift nr. 25, side 35.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf M kirkbakk

det er greit. spørs om jeg må på Gunnerius biblioteket ( universitetsbibl) for å se i det da rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.