Gå til innhold
Arkivverket

[#37932] Adolf Kristian Adamson Zetterstrøm f. ca.1850-60. Kom til Kongsberg. Søker slekt

Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Søker slekt til Adolf Kristian Adamson Zetterstrøm. Kom til Kongsberg. Var forlovet der i ca. 4 år. Hadde en datter Olava Marie f. 9/1-1882. Han forsvant, muligens til Amerika.Mvh. Jan Kåre Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei.Løfter denne opp igjen.Vet du ikke navnet på moren til Olava Marie heller? Har du hennes fødselsdato fra kirkebøkene?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Hei Anita. Legger en lenke til tidligere debatt om Adolf Adamsen . Det var før jeg visste at han het Zetterstrø(ö)m LenkeMvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Har du lett eller spurt på anbytarforum på de Svenske sidene Rötter, om denne familien, som ser ut til å komme fra Undenäs i Västergötland ? En direkte link til søkesidene er LenkeDet er verd et forsøk, og koster ingenting. Jeg har fått god hjelp på disse fora om mine Svenske aner. Jan Owe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Han står som far til Olava Marie ved hennes vigsel 31/8-1916 i Kongsberg. Se lenken i innlegg (4) Deretter innlegg (8) i den debatten. Olava kalte seg imidlertid Olsdtr. Dette må hun vel ha tatt fra sin bestefar Ole Olsen Landsværk?Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

OK! Grunnen til mitt spørsmål var bare at jeg fornemmet en viss likhet i navn, tid og sted som jeg har vært borte i i forbindelse med Lettenstrøm.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Jeg har også merket meg en viss likhet i navn,tid og sted. Men hvis du har navnet fra kirkebøkene,så må man nok anta at det er riktig.Eks.LenkeMvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Jeg har jo ikke tydet kirkeboka selv. Lettenstrøm kan jo lett forveksles med Zetterstrøm hvis skiften er utydelig eller det er rotete skrevet. Er det noen som har anledning til å dobbeltsjekke kirkeboka for Kongsberg kirke og se om det er noe tvil: Vielse 31/12-1918: Konrad Albin Sundin f.8/3-1876 g.m. Olava Marie f. 9/1-1882. Ser ut som den scannede utgaven som ligger på digitalarkivet slutter oktober 1918Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ekteskapene fortsetter bakerst i krk.boka. s. 424, nr. 72. 30/12 1918 Konrad Albin Sundin, skogsarb. Kgb., f. 8/3 1876 By? Kopparberg len, Sverige, far smed Johan Alfred ....., og Olava Marie Fugleplass, hjv. dtr., f. 11/1 1882 Kbg., far løsarb. Adolf Lettenstrøm.Mulig jeg kan ha lest feil på noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Tror ikke det står Lettenstrøm, når man sammenligner andre L'er presten har skrevet på samme side. Det er nok mer sannsynlig at det står Zetterstrøm. Men det skal nok ikke utelukkes. En annen sak, er at i boka om Olava Fugleplass, så står det Zetterstrøm som navn på Adolf.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Kikket i kirkeboka selv nr.78, side 124 i scannede kirkebøker for Kongsberg. Syntes det står: Lettenstrøm. Er det andre flinke kirkeboktydere som kan ta en titt?Til Ole-Bjørn: På hvilken side i boka om Olava står det at Adolf het Zetterstrøm? Kan ikke huske å ha sett det.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Har nå lest det som står om Adolf Adamson og ellers skummet igennom hele boka om Olava Fugelplass, og finner ikke navnet Zetterstrøm nevnt. Vet ikke hvor du har det fra Ole-Bjørn?Ellers er jeg nå ganske sikker på at det står Lettenstrøm i kirkeboka. Og at den aktuelle familien er den en finner på lenka i innlegg (10)Takk til Olav Tydal og Anita Johansen som gjorde meg oppmerksom på slekten Lettenstrøm, og takk til Hanne Ludviksen for lenken til familien Lettensrøm på anbytarforum. Ellers takk til alle bidragsytere.Er det noen som har tilgang til klokkerboka for Kongsberg så går det jo an å sjekke der og.Lager et nytt tema om familien Lettersrøm siden.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har så mange like temar gående så jeg vet ikke hva som står hvor i de forskjellige.Mulig du har det fra før. FS. Adolf Christian Abrahamsen dpt. 11/12 1853 Kongsberg, Abraham Adamsen og Aase Kittilsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk Berit. Det er den Adolf som er 12 år i 1865. (Se lenke inlegg 10) Han kalte seg siden Adolf Adamsen. Hadde ikke dåpen hans.PS! Måtte lage nytt tema etter som jeg fikk opplysninger om nytt slektsnavn.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ABRAHAM ADAMSEN og Aase Kittelsdatter Marriage: 20 NOV 1841 Kongsberg, Buskerud, Norway Ifølge FS. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk igjen, Hanne. Abraham har vel kanskje vært gift tidligere da han er ca. 42 år ved ekteskapsinngåelsen med Aase. Har ikke hatt tid til å sjekke alt på forumet om Lettenstrøm-slekta enda, men ser ikke bort fra at det dukker opp noen foreldre til Abraham og :-)Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.