Gå til innhold
Arkivverket

[#37932] Adolf Kristian Adamson Zetterstrøm f. ca.1850-60. Kom til Kongsberg. Søker slekt

Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Trydal

Litt om Abraham Adamsen Lettenstrøm:Født på Bærums verk 10. mai 1809. Døpt i Tanum kirke, Asker, 22 mai. Da han var 8 - 9 år flyttet foreldrene til Egelands Verk, Søndeled (far var hammersmed) I 1823 er familien kommet til Frolands Verk. Abraham blir konfirmert der i 1826, 17 år gammel. I 1829 er familien å finne på Rødshammeren i Søndeled. (Abraham har trolig jobbet ved hammerverket.) 20. november 1841, 32 år gammel!, gifter han seg på Kongsberg med Aase Kittilsdatter fra Hjartdal. Det er rimelig å anta at han jobbet på jernverket der.I følge FS IGI fikk de 5 barn: Kittel 23.8.1841 (død samme dag) ? ca. 26.8.1844 (død samme dag) Elen Maria Magdalena 1.8.1846 (døde lita) Elen Maria Magdalena 8.7.1848 Adolf Christian 11.12.1853Den 'ettersøkte' i denne debatten kan altså vise seg å være Adolf Kristian Abrahamsen Lettenstrøm.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei Jan Kåre. For å hjelpe deg å begrense de Svenske søkene dine, så har jeg skrevet en mail til en Svensk släktsforsker for å prøve å begrense søket ditt i Sverige. Er vi heldige finner vi noen geografiske områder å lete i som kan være mest aktuelle. Navnet Zetterström er ikke så veldig utbredt i Sverige, hverken i 1850 - 60 eller idag, hvor det er ca 1200 stk. Min Zetterström slekt kommer fra Gästrikland og gården Larses i Sätra i Ovansjö forsamling,ikke så lang ifra Gävle, men det finnes også noen i Dalarna i Uppland Län, hvor jeg også har masse slekt. Håper på snarlig svar om dette. og kommer tilbake med en gang det skulle skje noe.Jan Owe Zetterstöm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Jeg er omtrent sikker på at den jeg leter etter her er identisk med den Adolf Cristian Lettenstrøm som er nevnt her: Lenke Det jeg lurer på Olav; Er du sikker på at faren Abraham som her er oppgitt til å være 66 år i 1865 (f. ca. 1799) er identisk med den Abrahan Adamsen Lettenstrøm du nevner f. 10 mai 1909?Til: Jan Owe Zetterstrøm. Du ser vel hvordan debatten har utviklet seg :-)Klipper inn et innlegg fra en beslektet debatt:Til Arnt; Har du mulighet til å sjekke klokkerboka en gang til, med henblikk på Adolfs' slektsnavn, Olavas' fødselsdato og ekteskapsdato, da dette ikke er i overensstemmelse med ministeralboka for Kongsberg. Denne ligger scannet på digitalarkivet: Ekteskap 1918, nr 72, side 424. Hvorfor mente du å vite fra før at Olavas far het Zetterstrøm?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Spørsmålet ”Er du sikker p? maner til forsiktighet. Jeg må vel inntil videre si at det dreier seg om en antagelse. Adam Lettenstrøms barn som vokste opp i Søndeled er relativt greie å spore der, bortsett fra Abraham, så antagelsen om at har dro til Kongsberg var logisk.Følgende kan vel ses som indisier:1. Ved dåpen av sine barn i Kongsberg (FS IGI) er Abrahams kalt dels Adamsen, dels Lettenstrøm – hvilket betyr at far bør ha vært en Adam Lettenstrøm. 2. Mor til Abraham het Elen/Eli Nielsdatter (Begge navneformer er brukt.) 3. Adam og Elens føstefødte het Maria Magdalena (f. 26.12.1806). Hun døde 24.6.1812 bare 5 ½ år gammel. 4. Abraham og Aase kaller sin dattter (sine døtre) Elen Maria Magdalena.Aldersopplysninger i folketellingene er ikke alltid å stole på. Det er vel smart å ikke felle noen endelig ”dom” i denne saken før flere kilder er prøvet.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Jo det er sterke indisier du har. Det er isåfall ikke første gang alder har vært feil i ei folketelling. Den Adolf jeg søker kalte seg også for Adamsen. Må vel være etter bestefaren.Har bestillt kirkebøker for dåpen og konfirmasjonen til Adolfs datter, samt klokkerbok for ekteskapet hennes. Håper etter å ha studert disse at den lille tvilen Lettenstrøm/Zetterstrøm blir borte.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Jeg tror kirkeboka sier:Født 11.jan 1882 og døpt 26. febrOlava MarieMed foreldre: Pige Helle Olsdatter Fuglepladsen og Ungk. Løsarbeider Adolf Christian Abramsen Lettenstrøm.Det er et spørsmål når det gjelder Abramsen/Adamsen, - presten har gitt seg selv så liten plass til navnet her, - men utfra den antagelsen/kunnskapen at far til Adolf het Abraham, er dette mindre problematisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Hei igjen Olav. Ser du har sjekket dåpen til Olava Marie. Da har vi henne født 11 jan 1882 på 2 plasser, og tar det som bevis på rett fødselsdato.Er de noen tvil om det er Lettenstrøm kontra Zetterstrøm der? Hvilken kilde har du sjekket, ministerialbok eller klokkerbok?I boka om Olav Fugleplass (Det var før det på Kongens Berg, bind VIII, av Øyvind Kværna), side 12, benevnes Adolf som Adamsønn, så han må vel ha kalt seg Adolf Adamsønn(sen) som voksen. Boka bygger stort sett på Olava sine dagboknotater. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Jeg sitter bare med en digitalfotografert side av Ministerialboken som jeg har fått overført, så du må nok sjekke originalen. Det er for meg liten tvil om at det står Lettenstrøm - med sånn fin krøll på L'en.Konfirmasjonen har jeg ingen tilgang til.Kirkeboka forteller at Abraham Adamsen Lettenstrøm og Aase Kittelsdatter vies 20.11.1841 . Abraham har tittelen hammersmed, og det styrker teorien om at dette er sønn til Adam Lettenstrøm fra Bærums, Egelands og Frolands jernverker.Jernverket på Kongsberg var vel inne i sine siste krampetrekninger på denne tiden. Driften ble stanset i 1850. Dette førte nok Abraham ut i løsarbeid, slik vi ser av folketellingen 1865.Det som ikke er helt greit er at Abrahams alder ved vielsen er 29 år. De kildene jeg har sett, sier altså at han er født i 1809 (Kirkebok for Asker-RHD), 29 år i 1841 (MINI Kgsbg) og 66 (FT) i 1865! Dette må være mat for tallmagikere. - Hvis det da ikke dreier seg om tre ulike personer???Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.