Gå til innhold
Arkivverket

[#37938] Anne Elisabet Dischingthun Fra Hadsel til Husøy, Hamarøy

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

På gården Sommerhuus i Hassel finnes bl.a. to Anna Elisabeth.De er henholdsvis 15 og 11år gamle i 1801.Den eldste av dem har en søster som heter Johanna Desingtun, selv om foreldrene her er Christopher Hansen og Maren Israelsdtr.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heibåde Hans og Christopher er vanlige navn i Dishingthonslekten, men siden de som har denne slekten er spredd en del rundt i landet, ikke bare i Nordland men og i Trøndelag og Møre og i Hordaland.Har desverre ikke tilgang til heftet om denne slekten som er gitt ut, kanskje noen andre har det?Hennes mann er nevnt på skiftet etter Jeremias D. i Steigen, men han er ikke nevnt i Steigenboken.trolig gift ca 1818/19 siden hans andre kone dør 1817, og datteren Hanna er f. 1919 ifølge Steigenboken.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI giftet Jacob Andreas Parelius Maas seg i Steigen 19.10.1817 med Ane Elsebe Desingthun.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100266528448&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Nlan&juris2=Nlan&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Nordland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Den samme innføringen finnes også på FamilySarch VRIOg der finner du også tre barn døpt/født.1. Hanna Ovidia Birgitha Jacobsdtr. Maas døpt 09.10.1819.Lenke2. Anna Tobina Jacobsdtr.Maas født 06.09.1822.Lenke3. Ane Jacobina Jacobsdtr. Maas født 21.05.1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ane Tobina døde 30.11.1822. Både barnedåpene i 1822 og 1825, samt Ane Tobinas dødsfall finner du i de skannede kirkebøkene for Steigen.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiJeg tror det skal være en Hanna Andrea inn i denne familien f. ca 1824 som ifølge kirkeboken i Hamarøy dør 20/1-1854 på Husøy, 30 år gammel. Hennes skifte er omtalt ovenfor.ellers er vel det greit det meste her. så nå er det bare å finne Annes foreldre i HadselSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Veland

En mulig teori kan være at din Anne Elisabet er datter av Ole Ingebrigtsen og Hanna Johannesdtr. Finner henne i folketelling for 1801 på gården Lechang Nedre i Hadsel. Viser forøvrig til tråd 37346 nr. 10. Dette er en hypotese som ikke sjekket helt ut enda. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisjekket den nye skiftesamlingen fra Lofoten/vesterålen og der fant jeg Ole Ingebrigtsen på skiftet til Lisbeth Licia Castensdtr på Delp Gimsøy.ektemann Anders Knudsen (de hadde ikke barn)arvingerJob Hermansen (var nok en Dischingthon)død før 1813 Morbror av avdøde. Hans barn: Herman Jobsen Sannes i Balsnes sønn sv Job H. Fetter Lisbeth Jobsdtr Stokmarknes g. m. Benjamin Jakobsen Rubina Jobsdtr Jørgen JobsenJakob Hermandsen Morbror av avdøde død før 1813 Hans datterAnne Grethe Jakobsdtr, StrandlandetRubert Hermandsen morbror død før 1813 Hans datter Karen Rubertsdtr død før 1813 hennes datter Lisbeth Sørensdtr, FinnsæterPernilla Hermandsdtr Død før 1813 Hermand Hnasen Stokmarknes Jakob Hnasen Haug Martinus Hnasen KlakAnne Hermansdtr g. m. Ingebrigt N. N. hennes barn:Ole Ingebrigtsen LekangDette viser at Ole Ingebrigtsen trolig også er av Dischingthunslekten noe skiftet etter Job Dischingthon (står Weshington i skiftesamlingen) Han bodde på Sannes i Hadsel (skifte nr 231) i Lofotensamlingen)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Jeg har sikkert det heftet/boken det refereres til i innlegg 3. Boken om slekten Dishington, av Johan Albert Voll, utgitt i 1942.Finner ikke den Anne Elisabet Dischingthun som skal være født ca 1789 i boken.Derimot gjenfinner jeg de fleste av navnene dine i innlegg 8. Gjør gjerne oppslag om du ønsker. Hilsen Anne lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisom du ser i innlegg nr 7 kan Ole Ingebrigtsen være aktuell far på Anne.Eller så er det noen av den slekten i Vågan også bl. a. to med navnet Hans D. som ikke står i dette heftet. (skal finnes to hefter om Dischingthon slekten)De har ikke heftet i Harstad så du kan jo sende sitat til steiols5 (alfak) Start.noSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Jeg tar det her i første omgang, tilfelle det er flere interesserte.Det er mulig at jeg ikke har så mye å bidra med. Det er vel en bok jeg har, en slektsbok på totalt 125 sider om slekten dishington. Største parten av boken omhandler den Nordlandske grenen av slekten og kun noen få sider omhandler Bergens grenen.Videre har jeg en liste som skal være ganske oppdaterte med etterkommere, de inneholder kun navner og f.år og noen adresser til nålevende slekt. Listen er utarbeidet av advokat Rolf H. Nicolaissen i 1999 i forb med et forsøk fra staten på å ekspropiere Bø prestegård, og ble sendt ut til arvinger. Listen viser etterkommere etter Job Johan Dishington Johnsen 1803-1892 og Hans Olai Dishington Johnsen 1804-81.For de du søker blir det vel boken jeg kan søke informasjon i. Der finner jeg som jeg nevnte ikke Anne Elisabeth som du søker. Heller ikke finner jeg Ole Ingebretsen/Anne Johannesdatter som skal være hennes foreldre.Det jeg derimot kan finne er på bokens side 26: Elisabeth Lucie Jobsdatter Dishington f 1778, gift med jacob Andreas maas fra Steigen død 11 juni 1847. Kan det være dine ?Om dette er riktige personer så tar jeg med Elisabeth Lucies foreldre og søsken, der kommer nemlig mange av de navnene du nevner fra skiftesamlingen fram.Joh Hermansen Dishington f. ca 1741. Skifte etter han 28 aug 1799. Han fikk 4 okt 1773 bygsel på 2 pund av gården sannes. Gift med Ingeborg Madsdatter, som var 40 år i 1801. Flere barn. Hun ble senere gift med Christen Christophersen Sannes. 6 barn anføres i boken.1 Elisabet Lucie, se over 2 Jørgen Jobsen Dishington f 1791 3 Mads Jobsen Dishington f 1785. Gårdbruker på sannes. Gift 29 okt 1823 med Dorthea Marie andersdatter fra Hov. 4 Malene Jobsdatter Dishington f 1791 5 Rubine Jobsdatter Dishington f 1791 6 Hermann Jobsen Dishington f 1782. Gift 17 sept 1811 med Marie Hansdatter fra nesset i Hadsel. 3 barn nevnes i boken.Om denne familien har jeg skrevet av det som står i boken, noe mer står ikke. Bortsett fra at da barna til Hermann og Marie følges videre.Av navnene du videre nevner fra skiftet finner jeg:Robert Hermannsen Dishington f ca 1739 død 1793. Sv 21 jun s.år. Gårdbruker på Sannes i Hadsel hvor faren også bodde. Robert fikk bygselrett på 1 pund og 6 mark av Sannes 23 feb 1780. Gift 2 jan 1758 med Berethe Enochsdatter fra Hov i Hadsel. Flere barn som døde små, 2 barn nevnes i boken:1 Peder Robertsen D. f 1774. Bodde på Rørvik i Hadsel. Gift med Maren Eliasdatter, som da var 30 år. 2 Karen Robertsdatter D, gift med Søren Jacobsen fra Finnsæter i Hadsel.Denne Robert og Job Hermansen Dishington er altså brødre. Sønner av hermann Jobsen D og Elisabeth Lucie Pedersdatter. Det står en del om dem i boken, samt om Hermans Jobsen D sin far.Deres søster Pernilla Hermannsdatter D, f 1747 står også der. Hun var 54 år i 1801, død 1811, 64 år gammel. Gift 1775 med Hans Enochsen f. ca 1737, var 64 år i 1801, død i 1812. Gårdbruker på Hov i Hadsel. Av deres barn levde i 1801 Jacob, Jens og Martinus. 2 barn følges videre i boken.Her har jeg altså nevnt 3 søsken. I tillegg er det i boken 4 søsken til, som jeg her nevner emd navn: Wenche Catharina Hermannsdatter D, Pernilla Hermannsdatter D, Anne Elisabeth Hermannsdatter D og Johanne Marie Hermannsdatter D.Håper dette er noe av det du søker. Er det ønskelig med mer så si ifra. Evt kan jeg også kopiere sider fra boken og sende deg i posten.Jeg vil gjerne gjøre deg oppmerksom på at det med tiden har vist seg å være en del feil i boken. Derfor ikke stol blindt på dette som jeg her har sitert.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er nok Elisabet Lucie som er den aktuelle her det lingner mest på det som står i Steigen kirkebok når Jakob Andreas d. y. blir født.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Veland

Jeg har det andre heftet du viser til om Dishington slekten; en stamtavle over Jørgen Ernst Dishingtons etterkommere skrevet av G. Niciolaissen i 1894.Dette er etterkommere etter den ene av to brødre som kom fra Danmark til vesterålen rundt 1730. Den andre broren var Hermann Jobsen Dishington f. 1698. Det er Hermanns etterkommere som du viser til ovenfor. Hermann flyttet først til Vågan hvor han virket som klokker og delvis som skoleholder. Senere ansettes han i lignede stilling i Hadsel, hvor han virker i årene 1742-1770. I følge Voll sto hans bo under skifte i 1776. En mulig teori er at Ole Ingebrigtsen er sønn av Hermanns datter Anne Elisabeth f. ca. 1730. Jeg tar med det som står om henne i Volls bok: 'Var 72 år i 1801. Gift 1. oktober 1760 med Ingebrigt Olsen, død 1779. Skifte 10. oktober samme år. Gårdbruker på Åndstad i Hadsel. Hun må antagelig være av første ekteskap, hvor hustruen ikke kjennes; men Hermann må være gift den tid han var klokker i Vågan' Har ikke selv sjekket ut disse opplysningen. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Veland

Er det mulig at den Anne Hermansdtr. du finner i skiftet er den samme som Anna Elisabet Hermansdt. Dishington som jeg viser til i nr. 13? I skiftet har hun sønnen Ole Ingebrigtsen Lekang. På gården Nedre Lekang (lechang)finner jeg i folketelling for 1801 en Ole Ingebrigtsen 40 år gift med Hanna Johannesdtr 37 år. Disse har bl. annet datteren Anna Elisabet som da var 10 år. Kan dette være den du leter etter? I så fall tyder det på at hun var oppkalt etter farmoren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er litt vanskelig å tyde morens navn på Jakob D. y. Siden Steigen kirkebok ikke er kommet som dekker det året de ble gift så har jeg bare det som kommer fram på folketellingen i 1865 og 1875 (se lenke lenger opp) der kalles hun Anne Elisabeth (Elsebe) Moss.Dischinthon kommer fra Jakob d. y.s fødelsopplysninger, resten var uleselig.Samtidig med dette var det minst 2 Jakob Moss som var i Steigen/Hamarøyområdet som var født omtrent samtidig. De er Mikset sammen tidligere. Kanskje B. Strandskog vet noe om de toSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifikk ikke med alt du skrev angående Ole ingebrigtsen men som du ser på innlegg 8 er han omtalt der som sønn av Anne Hermansdtr så din antagelse er nok riktigSO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar en del opplysninger men jeg må sjekke noe først. Har flere sider med Maas/Moss slekt har bare samlet dem under Moss. har ikke fått inn de nye opplysningene ennå.tenkte på å få tak i Maas/Moss slekten som ble utgitt i Harstad for noen år siden.du kan jo sende en mail så kan vi utveksle opplysningerSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg tipper at Jacob Andreas Maas er s. av Andreas Christian Moss (1770-1824) og Anna Elisabeth Ellingsdatter Parelius ('av Benkestokk-slekt'). Andreas var s. av Jacob Christensen Moss (Hjelmseth, Vik) (1736-1785), 'Priviligert Gjæstgiver paa Alsvåg', og Anna Mørch. Jacob var s. av klokker i Solstad, Bindal, Christen Tollefsen Bugge (fra Mossem (Mosheim), Brønnøy) og Kirsten Joensdatter Stud fra Stensøya, Sømna, Helgeland (Brønnøy ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heimå beklage men Han er den andre Jakob Maas som bodde på Hamarøy. Han bodde ikke i Steigen som sin navnebror.skal komme tilbake til saken i et annet forum.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Man hva skal vi konkludere med her mht. 'Elisabeth g. Moss' ? Hvis det stemmer at Elisabeth Lucie Jobsdatter Dishington f.1778, giftet seg med Jacob Andreas Maas fra Steigen (død 11 juni 1847) (innlegg 11), hvilken Jacob Andreas Parelius Maas er det da som gifter seg i Steigen den 19.10.1817 med Anne Elsebe Olsdatter (Dishington ?) (innlegg 4) ? Ett av disse ekteskapene er vel da feil, men hvilket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Anne Lene.Ndg. diverse utgaver om Jacob Maas/Moss, kan jeg bidra med følgende:Den Jacob Moss vi finner her Lenkehet opprinnelig Jacob Andreas Jacobsen Moss (1816-1897.) Han var sønn av Jacob Jacobsen Maas f. 1773 i Alsvåg i Øksnes og hans hustru Anne Marie Dass Walnum f. 1776 på Folden prestegård i Rørstad.. Familien flyttet til Hamarøya i 1800, og Anne Marie finner vi igjen i 1865-tellingen (se over.)Broren til Jacob Jacobsen, Andreas Christian Jakobsen Maas var gift med Anna Elisabeth Ellingsd. Parelius. De hadde sønnen Jakob Olaus Maas født i Alsvåg 1801 og gift med Ingeborg Anna Ottosdatter. De bodde i Lia i Alsvåg.Har altså ikke funnet den Jacob Andreas som skal ha vært gift med dette temaets hovedperson. Men det hjelper kanskje å få ryddet unna dem det ikke er? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Noen forhåpentligvis oppklarende ord om den Jakob Maas som ble gm Ane Elsebe Dishingthun i 1817. Om hennes opprinnelse har jeg dessverre lite å bidra med:Denne Jakob Maas var Jakob Andreas Parelius Torbersen Maas fra Lyngvær, Gimsøy i Vågan (Lofoten), Ved FT 1801 var han 20 år og bodde i Lyngvær, hos faren Torber Maas (80 år gammel og holdsmann). I husholdet hos far og sønn i Lyngvær var også husholdersken Elen Fredriksdtr (Sparboe), 24 år gammel, fra Buksnes (foreldre Fredrik Hansen/Karen Holte). Disse to – Jakob Maas og Edel Fredriksdtr Sparboe – ble senere gift og flytta til Helnes i Steigen. Der fikk de dattera Edel f. 1809Edel Fredriksdtr Sparboe døde 1809/10 (skifte DIS Salten)”Monsieur”Jacob P. Moss gifta seg så 21.09 1811 i Steigen med ”jomfrue”Birgitte Chatarine (Fredriksdtr) Sparboe, søster til den første kona. (Hun var 19 år 1801, da sammen med foreldre og søsken på gården Helle i Buksnes. Ei tredje søster, Christianna Maria Sparboe ble ifølge FS gift i Steigen 25.11 1813 med en Ole Jensen) Jakob Maas og Birgitte Sparboe fikk barna Torber 1813 (død som barn) og Fredrik 1816.Bergitte Fredriksdtr Sparboe døde så 1816/17. Skifte 1817 (DIS Salten)Jacob Andreas Parelius Maas ble så tredje gang gift 19.10 1817 i Steigen med Ane Elsebe Dishingthun.De fikk som nevnt tidligere fire døtre, hvorav Hanna Ovidia (f.1819) og Antora (f.1830) begge i sin tid ble gift med Jakob Olsen (ikke med hver sin, Steinar, men med samme Jakob Olsen). Hanna og Jakob (som opprinnelig var fra Vik i Brønnøy) kjøpte gård på Husøy i Hamarøy i 1845 og flytta dit samme år eller året etter. Og med på lasset; Hannas foreldre Jakob Maas og Ane Dishingthun og også søsteren Antora, samt dattera Edel fra Jakob Mass` første ekteskap. Sistnevnte døde på Husøy allerede i 1846..Jakob Maas døde på Husøya allerede sommeren 1847, han var da oppgitt 68 år gammel og kårmann. Hanna døde så i 1854, og Jakob Olsen gifta seg samme år med den yngre søstera Antora. 4 år seinere, 26. juli 1858, omkom så Jakob Olsen '… ved i en Baad at styrte udover Fossen i Saugelven'. Antora gifta seg så opp igjen året etter – med Anders Westerlund, og de fikk fem barn. Og fremdeles på Husøy; Ane Elsebe Olsdtr Dishingthun, som døde der så seint som i mars 1886, da oppgitt 95 år gammel og født i Hadsel.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.