Gå til innhold
Arkivverket

[#37938] Anne Elisabet Dischingthun Fra Hadsel til Husøy, Hamarøy

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heihadde mistanke om at det kunne være den samme, men hadde ikke bekreftelse, dette er forfedre til en jeg kjenner som bor i Harstad.Fikk ikke opplysningene jeg fant til å stemme med boken om Maas-slekten, men det er jo lett å gå vill i alle disse Jakobene, særlig når dette er den tredje med det navnet på dette tidspunktet, de to andre er nevnt på innlegg 19 og 20 og 23, 24siden dette er hamarøyfolk så har du Børge kanskje interesse av en kopi med opplysninger om slekten, samtidig får jo jeg sjekket at ikke jeg har feil.E-mailadressen steiols5(alfakrøll)Start.noEllers bekrefter det at hun het Olsdtr at hun nok er den som er nevnt på innnlegg 7, som datter av Ole Ingebrigtsen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av dette må vi vel kunne konkludere med at det må være feil (helt eller delvis), det som står i boken det er referert til innlegg 11: 'side 26: Elisabeth Lucie Jobsdatter Dishington f.1778, gift med Jacob Andreas Maas fra Steigen, død 11 juni 1847' (se nr. 2 nedenfor).Vi har to 'samtidige' Jacob Maas på Hamarøy:1) Jacob Jacobsen Maas f.1773, g.m. Anne Marie Dass Walnum f.1776. Han kom fra Alsvåg i Øksnes og flyttet til Store Tømmerås, Hamarøy, der han fikk sønnen Jacob i 1816.2) Jacob Andreas Parelius Torbersen Maas (1779-1847), g. 3 ganger, 3.g. m. Anne Elsebe Olsdatter Dishington (1789-1886). Han kom fra Lyngvær, Gimsøy i Vågan, Lofoten, og flyttet via Helnes i Steigen til Husnes på Hamarøy.(og altså 3) Jacob Olaus Andreassen Maas f.1801, brorsønn av nr. 1)Men hvem er den Jacob Maas som skal ha bodd i Steigen, Steinar ? Og har alle disse Moss/Maas sitt navn fra Mossem (Mosheim) i Brønnøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiJakob A. P. Torbensen Moss, jeg spør, om var gift tre ganger og bodde på Helnes i Leiranger (Steigen)hans sønn Jakob er nevnt på Husøy i Steigenboken (Leirangerdelen) (Det er en Husøy i Hamarøy også).Hans far døde i Steigen og moren døde i Vågan.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Når er denne sønnen Jakob på Husøy, Leiranger, Steigen, født og død ? Hvem sine foreldre døde i Steigen hhv. Vågan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja det har desverre vist seg å være en del feil i boken. Det ber jeg alltid om å være oppmerksom på og sjekke riktigheten av det som står. Synd, for det er egentlig en fin bok, som det tydeligvis ligger en del jobb bak. Fører det mot en oppklaring her og der, så kan jo infoen i boken korrigeres, og den vil jo da bli bedre. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Steinar, hva betyr denne setningen: ''Jakob A. P. Torbensen Moss, jeg spør, om var gift tre ganger og bodde på Helnes i Leiranger (Steigen)'' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Bra, Børge. Så et lite spørsmål:Navnet Jakob Andreas Parelius Torbersen Maas kan vel tyde på at han på morsiden slektet på Parelius'ene? Hvilken Parelius var det i så fall?Viser til at Anna Elisabeth Ellingsd. Parelius var mor til navnebroren Jacob Olaus (24).Edel(!) Sparboe slektet både på Sparboe'ene og Ringkjøb'ene (og mye annet fint folk.) Finnes den noen kobling Sparboe/Parelius noe sted?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er Edel's far Fredrik Hansen Sparboe sønn av Hans Kristensen Sparboe (1715-85) fra Sund i Buksnes, som fikk døtrene Sophie og Maren i sitt 2. ekteskap med Elen Thomasdatter Ringkjøbing (1712-84) ? (Hva het Hans Sparboe's første kone ?)Jeg finner ingen kobling Parelius / Ringkjøbing i mitt register, men når det gjelder Sparbu (Sparboe) så var det jo Parelius-prester der på slutten av 1600- og beg. av 1700-tallet, nemlig Oluf Jørgensen P. rundt 1660, muligens feilbenevnelse (av Erlandsen) for Oluf Jensen P. (prest der 1670-1701) og denne sønn Claus 1701-22.Hvem var foreldre til Hans Kristensen Sparboe (1715-85) fra Sund i Buksnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg vet ikke stort mer enn hva Erik Berntsen har registrert på vestraat.net:[url="http://vestraat.net/iea-p/p137.htm#i11371>http://vestraat.net/iea-p/p137.htm#i11371Hvis Hans Sparboe giftet seg med frk. Ringkjøb i 1640, kan han vel neppe ha rukket å være gift før. Skjønt hvem vet.Ellers har jeg som hovedregel gått ut i fra at alle i Nordland med navnet Maas eller Moss er av slekta fra Mossem. Men noen løsgjengere finns det selvsagt. En av dem er denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ellers er kan det være av en viss interesse å se nærmere på det forhold at jentenavnet Lucie er til dels svært godt representert i familiene Parelius og Dishington. Jeg har bare søkt på navnet i FS, men har ikke hatt anledning til å gå noe særlig inn i materien.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(8:) Hvem er den avdøde i dette skiftet (i 1813 ?), dvs. mor til Lisbeth Lucia Carstensdatter på Delp (?), Gimsøy (enkemann: Anders Knudsen) som altså var søster av bl.a. Job og Jacob Hermandsen Dishington ? Rart ikke Steinar nevner det i sin avskrift ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Veland

(37) og (38): Job og Jacob er brødre. I innlegg nr. (11) er imidlertid Jacob utelatt som en av 7 søsken som er nevnt i boka til A.Voll: Om Jacob står det: 'Jacob Hermansen Dishington f. ca 1748, død 1778 og var da 30 år. Fikk 1.novbr. 1774 bygsel på 2 pund av gården Sannes i Hadsel. Gift 10. august 1775 med Christanne Hansdatter fra Åndstad i Hadsel'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Veland

36: Mor til Lisbeth Lucia Carstensdatter på Delp Gimsøy er slik jeg ser det Johanne Marie Hermannsdatter Dishington som er en av 7 søsken som nevnes i innlegg nr. (11). Etter den samme boka som jeg viste til tidligere var hun gift med Carsten Offersen Lochert fra Snarset i Bø i Vesterålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Rolf Sverre Alsos

Hei SteinarDishingtonboka inneholder dessverre feil. Anne Elisabeth Hermannsdatter Dishington er tildelt feil barn. Ei grein av Dishington-slekta på Ongstad i Hadsel:Ingebrigt Olsen, f.1721 på Ongstad, d.1779 på Ongstad. (Foreldre: Ole Hansen og Ellen Ingebrigtsdatter). Inger Jacobsdatter, g.12/12-1747, fra Vinje i Bø i Vesterålen, d.1755. Barn: Jacob, f. 1749, Holdøy i Hadsel. Ellen, f. 1754. 2.kone: Anne Elisabeth Hermannsdatter Dishington, f.ca.1730 i Vågan, g.8/10-1760, d.1802 på Sortland. Fra Sandnes i Hadsel ved vielsen. (Foreldre: Hermann Jobsen Dishington og hans evt. 1.kone). Barn: Ole, f.1762, Nedre Lekang.Ei Hadsel/Vågan-grein av Dishington-slekta:Ole Ingebrigtsen, f.1762 på Ongstad i Hadsel, g.ca.1786, d. 6/11-1814 på Sande i Hadsel. Bodde på Nedre Lekang i Hadsel.(Foreldre: Ingebrigt Olsen og Anne Elisabeth Hermannsdatter Dishington). Hanna (Johanna) Johannesdatter, f.1763 på Indre Kvaløy i Sømna, d.14/6-1856 på Fagerbakken i Vågan. (Foreldre: Johannes Nilsen og Ingeborg Jonsdatter). Barn: A. Ingebrigt Andreas, f.1787 på Klakk, Haug og Raften i Hadsel, Årstein i Vågan. B. Johanna, f.1789, Digermulen og seinere Årstein i Vågan. C. Ane Elsebe, f.1791, Helnes i Steigen. D. Jeremias, f.1792, Helnes i Steigen. E. Ingeborg Anna, f.1794, Digermulen i Vågan. F. Hans Petter, f.1796, Tromsø, seinere Årstein i Vågan. G. Albrigt Dishington, f.1798, død som spedbarn. H. Hans Olai, f.1804, død som spedbarn. I. Hans Albrigt, f.1807, Skrova og seinere Vatnvåg i Vågan. J. Ingeborg Anna, f.1810, Digermulen i Vågan. Dishingtonnavnet ble brukt i denne familien, også av kona til Ole, men kildene viser ikke at han selv brukte navnet.Hamarøy/Steigen-greina av Dishington-slekta:C. Ane Elsebe Olsdatter Dishington, f./2-1791, Helnes i Steigen. Jacob Andreas Parelius Maas, f. i Lyngvær i Vågan, g.1817 i Steigen. Barn: C1 Hanna Ovidia Birgitta, f./10-1819. 2 Anna Tobina, f.6/9-1822, d.30/11. 3 Ane Jacobina, f.21/5-1825, d.6/7-1828. 4 Antora, f.4/10-1830, Husøy i Hamarøy.C1. Hanna Ovidia Birgitta Jacobsdatter, f./10-1819. Jacob Olsen, f.181 , g.20/8-1843. Før ekteskap med Sigvart Elverum fra Kristiansund. Barn: C1.1 Jacobina Fredrica Jeremina, f.9/2-1840, d.21/2.C4. Antora Jacobsdatter Maas, f.4/10-1830, Husøy i Hamarøy. Jacob Olsen, f.ca.1815 i Moskåsen? i Sømna, g.20/10-1854, d.26/7-1858 på Husøy. Barn: C4.1 Ingeborg Hansine, f.20/2-1855, d.23/4. 2 Raclef Jentoft, f.6/6-1858. 3 Jakob Andreas Maas, f.9/6-1856, Husøy. 2.mann: Anders August Andersen Vesterlund, f.1832 i Saltdalen/ evt. Steigen, g.27/10-1859. Barn: C4.4 Alvilde Mathilde, f.17/2-1864. 5 Leonard Angell, f.17/11-1867, Husøy. 6 Agnes Hansine, f.9/6-1871.C4.3 Jakob Andreas Maas Jakobsen, f.9/6-1856, g.21/5-1877, Husøy i Hamarøy. Pernille Karoline Simonsen, f.15/7-1855 i Hågenhals? i Steigen. Barn: C4.3. 1 Ida Sofie, f. 25/8-1877 i Skotsfjordmark i Steigen. 2 Odin August Westerlund, f.10/7-1879 i Skotsfjordmark. 3 Antora Amalie, f.12/5-1881 i Skotsfjordmark. 4 Ingeborg Leonora, f.3/7-1883 i Skotsfjordmark. 5 Edvard Kornelius, f.14/7-1885 i Skotsfjordmark. 6 Jakob Parelius, f.6/8-1888 i Skotsfjordmark. 7 Ragnhild Marie, f.13/10-1890 i Skotsfjordmark. 8 Ida Sofie, f.16/8-1893 i Husøy. 9 Kristian Olai, f.9/10-1896 i Husøy. 10 Ellida Kristine, f.26/5-1900 i Husøy.C4.5 Leonard Angell Andersen Vesterlund, f.17/11-1867, g.24/8-1893, Husøy. Ingeborg Oletine Hansen, f.1870 i Lund i Steigen. Barn: C4.5.1 Anders August, f.10/6-1894. 2 Hans Olai, f.15/8-1896. 3 Antonie Dorthea, f.8/5-1898. 4 Magnus Emil, f.29/6-1900. 5 Ingebjørg Leonharda, f.25/7-1902. 6 Johan Arnold, f.27/3-1906. 7 Anna Elisabeth, f.4/10-1907.D. Jeremias Olsen Dishington, f./7-1792, d.10/10-1830. Han omkom etter et opphold på et skjær i nærheten av Lund i Steigen. I et meget stormfullt uvær hadde han seilt seg opp på skjæret. Han var selvfosterkar hos søstra Ane Elsebe på gården Helnesset i Steigen. Han hadde vært der noen år, trolig fra før 1826, da er han nevnt i de militære rullene.MvhRolf Sverre Alsos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker. har koppiert det du skrev over i Word sidendette forummet fjerner linjeskift etc.Hadde en del fra før. Hadde og bare Ole som sønn av Anne D. Det finnes skifte 17/12-1755 etter Inger Jakobsdtr, der er de andre to barna nevnt. pluss at andre skifter konyttet Anne bare til Ole.Det pussige er at på Ingebrigts skifte (nr. 1041 protokoll 6 løpnr. 97, s. 76) åpnet 10/12-1779 er bare Jakob og Inger nevnt i avskriften. står kanskje Ole nevnt en annen plass i skiftet? Han er jo helt sikkert en sønn av denne Ingebrigt. Det slektsforholdet er jo omtalt på tidligere innlegg her.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(41, Rolf Sverre Alsos :) Av din omtale av søstrene C1. Hanna Ovidia Birgitta Jacobsdatter og C4. Antora Jacobsdatter Maas kan det ut som de var gift med 'hver sin' Jacob Olsen. For meg virker det som det er samme mann, som etter HOBJ's død den 20 Jan 1854 gifter seg om igjen den 20 Okt samme år med hennes 11 år yngre søster Antora.ER det samme mann, eller er det to ulike, f. hhv. i Vik (Brønnøy) og Moskåsen? (Sømna) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Til 35 og 36, vedrørende bruk av Lucie/ Lucia navnet: Dette navn kan sansynligvis spores tilbake til Lucia Jansdatter ca.1615-ca.1684 (se tråd 21799) som var gift med Jacob Andersen Dishington ca.1600-før 1668, etter at han flyttet til Bergen fra Orknøyene før 1634. Minst 2 av dette parets barnebarn ble døpt Catharine Lucie, så dette kan vel ha vært hennes fulle navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiangående innlegg nr 43 se innlegg 25 fra B. Strandskog klippbegge i sin tid ble gift med Jakob Olsen (ikke med hver sin,Han holder på med Hamarøy bygdebok og har så god oversikt som en vel kan ha om Hamarøyværinger, så da er det nok samme Jakob Olsen søstrene var gift med.Mamgler nare foreldre til denne Jakob er det noen som vet?så til siste innlegg, dette burde jo være interesante opplysninger for de som tilhører denne slekten, selv kommer jeg borti den siden min tipoldefar var gift med ei av den slekten som bodde i digermulen (Sara Hansdatter D. Digermulen), hun og sønnen, døde bare etter et knapt års ekteskap og han giftet seg på nytt med ei fra Vestlandet. Nesten alle hans barn ble hjemmedøpt av en av Dishingthunslekten.Har ikke funnet noe annet som knytter han (min tipoldefar het Jens Olai Andreasen bosatt i Digermulen) til denne slekten. Hans foreldre var Andreas Olsen g. 1835 m. Hanna Jensdtr og bodde blant annet i Djupfjorden, men jeg har lite sikre opplysninger utenom dette. Andreas er ikke nevnt i militærmantallet i Vågan, fram til 1833 da sønnen ble født.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifor de som leter etter Anders August Westerlund og hvem foreldre etc er så finnes han i Saltdal gård og slekt Bind 4 gård nr 42, Nygård, s. 285 under par 1828 han var nr. 2 av 7 søsken. foeldre Anders W og Elisabeth Malene Nilsdtr begge fra Sverige gift 1828 i Saltdal.De er notert flyttet til Hamarøy i 1843Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Jacob Olsens far het Ole Jacobsen ifølge vielsene i 1843 og 1854. (De aktuelle kirkeboksidene finnes i Digitalarkivet.) Vik sogn i Brønnøy = Sømna. Alderen stemmer også, så det er all grunn til å stole på Strandskog.Kanskje Strandskog vet om Anna Elisabeth (W/)Vesterlund, f.4/10-1907, er den samme som ble landskjent på grunn av sine synske evner?Jeg skal sjekke om jeg har kopi av skiftet etter Ingebrigt i 1779. Umiddelbart kan jeg si at i noen skifter hvor boet var falitt (etter at viktige kreditorer hadde krevd sitt) ble bare evt. arvinger som hadde et krav tilgode i booppgjøret nevnt. Dersom Jacob og Inger ikke hadde fått arven etter sin mor, kan de være nevnt, mens når det ikke var noe igjen etter faren å fordele i arv, ble ikke alle arvingene nevnt. I et annet skifte fra samme periode, ble to av barna nevnt fordi de hadde lønn tilgode.Mi tilknytning til slekta er gjennom broren til Sara Hansdatter Dishington, Ole Johan Hansen Dishington, f.28/9-1834 i Skrova, bodde i Vatnvåg i Vågan.Mvh Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiangående Anna E. Westerlund er det henne. Mor til han jeg leter aner på fortalte dette flere ganger at hun var i slekt med henne.Kona til den første Weserlund var i 1900 på gården Svartskar i Lødingen kalles da Elisa. hennes sønn Nils Andersen og datter Brita Margrethe var gift der.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(47/45:) Hvordan er omtalte Sara Hansdatter Dishington (i Digermulen) og broren Ole Johan Hansen Dishington, f.28/9-1834 i Skrova, i slekt med de i denne debatten nevnte Dishington ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

I Vågan-greina av Dishingtonslekta er det mange etterkommere etter A,B,F og I i mitt innlegg. Sara og Ole Johan var barn av I. Hans Albrigt Olsen Dishington som ei tid var handelsbetjent på Skrova.Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.