Gå til innhold
Arkivverket

[#37939] Forliste det ei spansk/portogisisk selgskute på Vestlandskysten på 17-1800?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Det har frå tid til anna kome fram at det kan vere etterkomarar av sydeuropeere i ute i havgapet i tidlegare Sund sogn? Kan det vere noko i dette eller er det bare et sagn eller noko slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

,Jeg må nok mye legre tilbake i tid? Jeg finner dette på Internett: http://home.online.no/~fndbred/armada.htmHer står det innledningsvis at på 1500 tallet var det flere forlis og jeg kan bl.a. lest o mdette:Den spanske Armada hadde flere forlis langs Vestlandskysten. To av skipene skal ha forlist mellom Bømlo og Øygarden, syd og vest for Bergen.Er det noen som har mer info om dette og mer nøyaktig hvor forlisene var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det vises til et kart hvor disse skutene forliste. Er det mulig å få noe info om dette kartet noen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Min bestemor fortalte at de ættet fra noen som strandet med en skonnert i Kinn området i Sunnfjord. Familien hennes kom fra Kinn og det er en del i familien som hadde blåsvart hår og buskete øyebryn som ikke er typisk norsk. I Kinn området er det en del som har navnet Desiderius/Desideria og dette går tilbake til 1600 tallet. Dette navnet forekommer i øst Europa, men om det er bevis nok er en annen sak. Men navnet finnes stort sett i dette området.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis noen har den boken om Den Spanske Armada,så hadde det vert fint om jeg kunne fått oppgitt hvor disse båtene forliste. Siden det er nemnd at det var mellom bømlo og Øygarden, kan det da ha vert i Austevoll.Et par hundre år sendere forliste en Hollansk skute ved Furen Lenke Kan det også tenkes at dette mannskapet var spansk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan det tenkes at noen av det som forliste i området vest for nåværende Austevoll kan ha blitt boende der ute for en tid? Hva vet man om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fagerlie Nilsen

Hei! Det er noe som heter a)Ekstrarettsprotokoller hvor en kan finne sjøforklaringer og b) sjørettsdokumenter.Var innom byfogden i formiddag,for nettopp å spørre etter disse.Men siden jeg ville ha opplysninger tilbake til ca.1800,mente damen der at de muligens fantes på Statsarkivet(Årstad). .Har du sjekket med Sjøfartsmuseet i Bergen? Det er skrevet flere bøker om skipsforlis, prøv å søke på dette ordet! Ellers er sikkert det letteste å få fatt i den boken du har fått tips om. mvh Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Er diskusjonen egentlig om forliset ved Røst?Karsten Alnes skriver ihvertfall om det i Bind 2 av 'Historien om Norge'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Da jeg tok opp tema var det bl.a. for å finne ut hvor på hordalandskysten to av skipene til den spanske armadaen forliste. Det ble oppgitt at de forliste mellom Bømlo og Øygarden og da var det nærliggende å tro at det måtte være utenfor Austevoll? Jeg ville helst at de som evn har den boka som omhandler dette kunne fortelle noe mer om dette. Jeg kan selvsagt henvende meg til et bibliotek, men om der skulle være noen som visste noe som de kunne meddele ville det være meget interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Hei Jeg hiver meg på her. Jeghar en bok som er skrevet av Torbjørn Ødegaard 'Alonso de Olmos' etterlatte dokumenter' kom ut i 2001. Handler om det spanske armadaskipet 'Santiago' som forliste i Sunnhordland i 1588. ved øya Til(y) i nærheten av Mosterhavn, står det i boken. Interessant liten bok på 93 sider. Hilsen Rita Grøtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hvis du søker på 'forlis' i dette forumet vil du se at det har vært flere beslektede debatter. Ellers finnes det noe informasjon her i Digitalarkivet om temaet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Torbjørn Ødegaard

Jeg har skrevet et par bøker om skipsforlis fra den spanske armada i Norge, for det meste basert på dokumenter i det spanske riksarkivet. Det dukker stadig opp nytt materiale, og det blir nok en ny publisering senere. I tillegg kan det ligge et manuskriptkart i England med nøyaktig posisjon på et par av forlisstedene. Jeg har satt i gang et søk etter kartet, men ennå ikke funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.