Gå til innhold
Arkivverket

[#37945] Landsomfattende søk for Egersund i 1801: Feil?

Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Ref innlegg nr. 37889 i Brukarforum: I jakten på gården Puntervold i Egersund kom det fram at gården bare er feilskrevet 'Sluntervold' i tellingen, og at den relativt enkelt kan finnes ved søk i tellingen for Egersund. MEN: hverken med riktig eller galt navn er det mulig å finne gården ved landsomfattende søk.Jeg har testet noen andre gårder i Egersund: Veshovde ('Vesthofd'), Slethei ('Slethej'), Slettebøe. Disse er lette å finne under 1801 for Egersund, men finnes ikke ved landsomfattende søk.Jeg har testet noen gårder i andre kommuner i Rogaland: Moi i Lund, Regeland i Sokndal, Valskår i Suldal. Ingen problem å finne ved landsomfattende søk.Disse usystematiske søkene peker i retning av at det er noe generelt galt med FT 1801 for Egersund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eigentleg ikkje. Egersund har status som by i 1801. Byane har i utgangspunktet ein annan struktur enn landsbygda, har ikkje gardar. I gardssøk er difor byane ikkje tekne med, sjølv om t.d. Egersund har gardar. I personsøk vil du få med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Takk. Det gjør det mer komplisert, og man mister en variabel, men det blir ikke umulig.Kanskje det burde stå en tekst med advarsel om dette ved FT 1801 for Egersund (og jeg antar: andre bykommuner)? Det ville spare dere for mange spørsmål ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.