Gå til innhold
Arkivverket

[#37963] Opphavet til einskilde stadnamn?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Dette mitt spørsmål går ikkje på personar i Digitalarkivet, men namna kan ha sin opprinnelse av personar som har hatt tilknutning til staden?Det finnes mange namn på stader langs kysten, som eg undrar meg på kva kom namna av.Der finnes eit namn på sørsida av Stolmen som heiter 'Tipeltå' og eit ytterst ute på Ystaneset på Stolmen som heiter 'Kanabus'.Kva kjem desse namna av? Er det norske namn eller har dei utanlands opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei TerjeJeg vil bare nevne at navnet Kanabus har jeg vært borti. Det var på en forretningsreise i Nederland. Jeg var faktisk i et møte med en med det navnet, og det er jo ikke usannsynlig at et norsk stedsnavn har sitt opphav i nettopp Nederland.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

'Tippeltå' er kjent fra noen dialekter og betyr vel nærmest tåspiss. Hvis dette stedsnavnet er navnet på et nes eller en knaus, kan det vel kanskje sikte til utseendet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.