Gå til innhold
Arkivverket

[#37965] Samson Lassesen (f.ca.1697) fra Lidal i Fjærland. Hvor ble det av ham?

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I 1701-manntallet for Balestrand finner vi Lasse Eriksen (f.ca.1650) som bonde på Lidal ved Fjærlandsfjorden. Han hadde tre sønner, Helge (8), Samson (4) og Lars (2). Jeg har gode grunner til å tro at Samson er identisk med en Samson Lassesen som dukket opp ved Årdal Kobberverk på 1730-tallet, men som reiste fra Årdal etter noen få år.Er det noen som kjenner til denne Samson Lassesen fra Lidal og vet hvor det ble av ham etter 1734?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk skal du ha, Lars Ove. Jeg stusset litt på dette aldersavviket, for alderen pleier å være ganske korrekt i 1701-manntallet når det gjelder små barn. Men nå ser jeg at alle de tre sønnene til Lasse Lidal finnes i kirkeboka og alle har fått for lav alder i 1701. Helge ble døpt i 1690, men alderen oppgis til 8 år. Samson ble døpt i 1692, men alderen oppgis til 4 år. Lars ble døpt i 1697, men alderen oppgis til 2 år. Dette kan vel tyde på at du har funnet rett Samson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Jeg vil gjerne løfte den fram igjen. Er det noen som har bygdeboka til Balestrand (bindet om Tjugum og Fjærland) og kan se hva det står der om denne familien der? Jeg er særlig interessert i å få vite hvordan det gikk med Samson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

I boka 'Balestrand - Bygd og ætter' av Jon Laberg står det ingenting om korleis det gjekk med Samson. Sitat frå bruk 4 under Lidal (side 652): 'So kom ein Lasse Eirikson. Han segjest vera 51 år i 1701 og skulde soleis vera fødd 1650. I manntalet for 1666 står skrive ein Lasse som tente på Mæl, og etter alderen kunde dette vera Lasse Lidal. Lasse høyrde visstnok heime i Leikanger. Bror hans var Sylfest Husebø, og Helge Henjum var gift med ei syster hans. Kona hans heitte Brita Samsonsdtr. Ho døydde i 1706 og hadde etter seg mann og 5 søner: Eirik, Samson, Helge, Lars og Ola. Av desse vart Helge gift med Karen Hamre, men seinare ser me ikkje noko korkje til han eller syskini hans.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.