Gå til innhold
Arkivverket

[#37977] Else Throndsdtr Benkestok, Jon Haar, Søfren Rasmussøn, Knud Urne, 1617

Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

I Norske Riks-Registranter som nå ligger skannede på nettet finner jeg i bind 4 sid 668: Lenke“Knud Urne fik Missive Fru Else Throndsdatter [benkestok] anrørendes.“Vid at eftersom nærværende Brevviser, Søfren Rasmussøn, underdanigst for os har ladet andrage - - - over os elskelige Fru Else Throndsdatter, hvorudi hun skal være tildømt at betale ham en Sum Penger, som hendes afgangne Søn Jon Haar skulle have været ham skyldig - - '.Jeg antar att dette betyr att Else Throndsdatter har vært gift Haar og har en sønn Jon Haar. Brevet er sendt 6 oktober 1617 og er det første av en rekke brev der Søfren forsøker å få sine penger fra Else.Denne Else Benkestok har jeg ikke funnet andre steder, heller ikke forbindelsen med Haar. Hverken Wilhelmine Brandts bok eller Benkestokk-seminaret har dem med. Er det noen som kjenner til denne forbindelsen og hvilken Thrond Else er datter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg har registrert henne som Else Kristoffersdatter Tronds, datter av Kristoffer Trondsen Rustung.Denne Else skal være g.m. Jon Nilsen Haar og foreldre til Jon Jonsen Haar.Mulig jeg har feil her, men dette er vel en avskrift der Tronds kan ha blitt til Trondsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei, Christian den fjerde fortsetter til 1621 med å forsøke å finne en løsning på tvisten. I bind fem er det fire nye brev fra kongen, i alle nevnes hun som Benkestok. Dette burde vel tyde på att hun virkelig er Thrond Benkestoks datter? Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDette er ikke noe jeg er sikker på, men Benkestok står vel i parentes, noe som jeg forstår som tilføyd av avskriveren. Ellers ser jeg at Else er nevnt til Hovland. Dette stemmer også med innholdet på denne siden: http://www.hinsides.no/slekt/slekter/rustung.htmlJeg ser ellers av samme side av døtrene til Kristoffer også kalte seg Trondsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei, Ifølge hjemmesiden du refererer til så ble Jon Haar gift med Else Tronds Rustung. Jon Haar døde ca 1568. Ifølge Norske Rigs-Registranter er Jon Haars mor Else Throndsdtr Benkestok. Med andre ord så er det ingen uoverensstemmelse mellom våre ulike data.Spørsmålet er fortsatt, er det noen som kjenner Else Throndsdtr Benkestok og hvilken Haar var hun gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jon Nilsson Haar/Hård til Gjersvik (Tysnes) (Lenke). Nevnt 1567-1578. 2 barn med Else Christoffersd. Tronds. (feilaktig omtalt som 'Anne' på web-siden. Anne er datteren). Jon er sønn av Nils Jonssøn Hård til Gjersvik og Adelus Johansdatter Kruckow (som i 1569 eide part i Hovland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Den Jon Haar som nevnes i mitt første innlegg er sønn til Else Throndsdtr (Benkestok). Det burde være usannsynlig at det var blitt feil i avskriften i løpende tekst. Vad som ligger til grunn for at avskriverne har lagt til Benkestok kan jeg bare spekulere i. Hun er nevnt første gang i Norges Rigs-Registranter 1617. Siste gang hun nevnes er 1621 Lenke .Han nevnes med navn bare i første brevet.Kan det være en Jon Haar til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Denne Jon er vel sönn til Else og Jon Nilsen til Gjersvik Haar. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det. Hun hadde barna Jon og Anne med Jon Nilsen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.