Gå til innhold
Arkivverket

[#37979] Husmenn i Fåberg

Gjest Anne Lise Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Johansen

Christen Iversen Rindal og Marthe Christensd. Gilberg gifter seg i april 1806. De bosetter seg på Rønne og får 3 sønner. Christen er nok sønnen til Iver Larsen/Berit Larsd. Præstemoen. Han er født i 1809 og er bare 17 når han gifter seg. Han har nok tjeneste på Rindal på dette tidspkt. Marthe derimot er det verre å finne ut av. Vi finner henne død i 1846, 67 år. hun skal da være født ca. 1779. I kirkeboka finner vi kun en Marthe som er født i 1780; Foreldre er i såfall Christen Pedersen Holen/Mari Nielsd. Vi finner dem på Sæter i 1801 tellingen. Siden det er så mange Marthe-damer har jeg forsøkt elimineringsmetoden på dem som er født fra 1770 og frem til 1790; Marthe Præsterud, f. 1770, død 4 år gml. Marthe Rinden, f. 1790, hun tror jeg vi finner død under Rinden i 1861, 72 år. Hun hadde etter min mening passet best sammen med Christen, da de var jevngamle, men vet ikke om hun giftet seg. Så har vi Marthe Nørstelid som også er født 1780, men jeg tror hun gifter seg med en Engelbret Olsen Wolden. Finnes det noen som kan bekrefte/avkrefte mitt nitidige arbeid med disse Marthene? Det er så forbasket at prestene skrev oppholdssted istedet for fødested, da hadde det vært greiere å finne frem. I tillegg er det altfor mange Marther og Christner i Fåberg! Håper dere har sluttet med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.