Gå til innhold
Arkivverket

[#37987] Anders Andersen født 1822 i Solum

Gjest Inger Anita Kobberstad
 Del

Recommended Posts

I Solum Mini. 1814-1833 (Skannet kirkebok DA)døpte, s.72, nr.64, har jeg funnet min tipp-oldefar: Anders Andersen.Så vidt jeg kan tyde, er Anders' foreldre: Aase Kistine Olsdatter Rutved og ??? Arb Anders Hendriksen, huusmand af Næs ????gaard. Faddere: Maren Rutved, Børte Hansdatter Rutved, Jacob og Isak Rutved, Halvor ???? Klyve.Er det noen der ute som kan bidra med opplysninger om Anders' foreldre, faddere og gårdsnavn, slik at jeg kan komme videre på denne grenen?Mvh Inger Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Aase Kistine Olsdatter Rutved. Faderen nævntes Anders Hendriksen huusmand af Næs herregaard.'Faddere: 'Maren Rutved, Børte Hansd. ibd., Jacob og Isak Rutved, Halvor V. Klyve.'Når det står 'Faderen nævntes', betyr vel det, siden det her er et barn født utenfor ekteskap, at faren ikke var til stede, men at navnet på ham er oppgitt av moren.Jeg kan ikke hjelpe deg med forfedre her, men hvis du ikke er klar over det fra før, finnes det ei egen nettside for slekt fra Solum, der det også er et aktivt debattforum: http://www.solumslekt.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp og tips, Kristian.Jeg har ofte vært innom 'Solumslekt', men har oppfattet det slik at det er ønskelig at debattforumet der helst skal omhandle data som er lagt inn, eller har tilknytning til familier/personer som siden inneholder. Det er mulig at jeg har misforstått.Siden jeg ikke har funnet min Anders Andersen der, har jeg ikke lagt inn etterlysning i nevnte debattforum tidligere.Mvh Inger Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror sikkert det er fritt fram for spørsmål, men Leif Biberg Kristensen, som er mannen bak databasen, har jobbet mest med 1700-tallet. Derfor er det lite fra 1800-tallet i databasen, men jeg regner med at Solum-ekspertene kan komme med tips likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian, jeg har nå lagt inn en etterlysning på Grenland Ættehistorielags slektsforum og krysser fingerne for svar. Takk for ditt engasjement.Hvis det er andre der ute som har opplysninger eller tips som kan bidra til at jeg kommer videre, ville jeg bli veldig glad. Mine kunnskaper om Solumtraktene er minimale. Næs herregård, hvor lå den?Mvh. Inger Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det kan jo være Nes herregård i Borge i Østfold - i så fall er det jo spennende at en husmann derfra har 'forvillet' seg til Solum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag, Kristian, - i FT 1801 har jeg funnet en Anders Hendrichs, 6 år, bosatt på Ingerholm vestre under Næs Herregaard i Borge, Østfold. Han er i alle fall gammel nok til å være Anders Andersens far. Skal prøve å finne ut mer om han.Mvh Inger Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.