Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#37990] Anders Tostensen Øyskog (Farsund) født ca. 1770 - ikke i FT1801

Recommended Posts

Gjest Per Torgersen

Anders Tostensen ryddet plassen Øyskog under Vanse Prestegård (i Lista sogn, Farsund kommune)i 1806. Han var da 'udtient soldat'. Han ble gift med Aleth Larsdatter Stave i 1798. Hun er født 1772 og død som enke i 1851. 'Forlovere' var Peder Larsen Stave og Kristen Knutsen Jøllestø.De har sammen følgende kjente barn: Helene Elisabeth (født 9. mars 1801), Tønnes Andreas (f. 1804), Lars Peder (f. 1807 - kan være oppkalt etter sin morfar), Hans (f. 1811) og Anniken (f. 1815). Mulig enda ett barn i 1799.Jeg finner de ikke oppført i folketellingen i 1801 (i Norge), til tross for at første datter er født på Ore like etter tellingen. De har også bodd på Hananger. Han står nevnt i bygdebøkene Lista II (side 622) og Abraham Berges Listabok (side 914).Er det noen som kjenner til når og hvor han ble født og død, og hvem som er foreldrene? Er det noen som har en mening om hvorfor de ikke er nevnt i folketellingen? Har de flere barn enn de som er nevnt her? Anders Tostensen er IKKE identisk med person med samme navn bosatt på Omdal.

Gjest Ketil Firing Hanssen

Anders Tostensen døper en datter Birgitta 3. november 1798. Morens navn er ikke oppgitt. Anders Tostensen Omdahl døper sønnen Torkild 3 måneder senere, så det er neppe snakk om samme Anders Tostensen.Lenke

Gjest Per Torgersen

Takk for tipset. Det var henne som jeg nevnte i (1) med feil årstall. Født 1. november på Kalleberg, som er på ytre del av Lista. Jeg tror også hun kan være en av deres døtre.Det som er litt merkelig er at jeg ikke finner familien i folketellingen i 1801. De fikk datteren Helene E. like etter denne tellingen, og var da bosatt på Ore (ytre del av Lista). Jeg har lett både i listene på Statsarkivet og på Digitalarkivet.Og jeg finner ikke Anders født og ei heller gravlagt. Derfor vet jeg ikke hans omtrentlige alder en gang, men antar han er født rundt 1770.

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er nok ikke spesielt merkelig at en landsomfattende folketelling ikke er komplett. Hvor store mangler det er vet jeg ikke, kanskje du kan finne mer info om dette på Arkivverkets sider.

Gjest per torgersen

Alle gårdene i distriket skal, etter det jeg kjenner til, være med på listene, også de som er her på digitalarkivet. Det er personene/familien jeg ikke finner.Hvilken type militærtjeneste kan man forvente er utført når man er 'udtient soldat'?

Gjest Per Torgersen

Til (2): Jeg har sett i gjennom konfirmasjonslistene og funnet Birgitta i 1812, datter av Anders Tostensen, født Kalleberg, bosatt 'Wandsøe', 14 år. Plassen Øyskog ligger under Vanse (prestegård) og det er trolig at Birgitta er førstefødt datter. Kanskje hun kan være oppkalt etter en farmor, og at Anders foreldre kan hete Tosten og Birgitte?Ser forøvrig at faddere ved dåp til barna av Anders og Aleth, er stort sett bosatte på de samme gårdene og nabogårdene som familien ved dåpen bor på (de flytter tydeligvis ofte), og derfor trolig ikke er i slekt. Unntaket er Nils Tosås, men det er vel den samme som var degnen i Vanse.

Gjest Iver Mosvold

Per:Øyskog er vel denne gården i 1865 Lenke , med sønnen Hans, som husmann og bruker.Men kan du plassere Øyskog i Vanse-geografien ? -Gårdene ligger jo tett som hagl omkring Vanse kirke og prestegården.Har du merket noe mønster i hvem som er utelatt i 1801-tellinga for Vanse prestegjeld ??IM

Gjest Per Torgersen

Rigtig link til FT 1865 og riktig at det var sønnen. Øyskog er noen hundre meter nord for Vanse kirke og det som en gang var bebyggelse er nå en ruin, nøyaktig der stjernen på kartet er. Jeg kjenner ikke til andre som ikke er med i FT 1801 men tipper at Anders Tostensen og familien ikke var med fordi de flyttet mye rundt omkring...

bilete0644.jpg

Gjest Iver Mosvold

En av forloverne ved ekteskapsinngåelsen til Anders/Aleth var Peder Larsen Stave. –Antakelig Aleths 4 år eldre bror. (Begges far var vel Lars Pedersen Stave ??)Når man titter i Listaboka, og ser på tiden omkring 1800, så ble detinngått en god del ekteskapelige forbindelser mellom Lista-folk og folk fra Kvinnesdal/Lechnes (NB: Særlig på Stave !!)Det er vel meget mulig at Anders Tostensen var utenbygdsfødt. Det finnes noen farskandidater i Kvinnesdal. (Jeg synes nemlig det er sparsomt med dem på Lista.)IM

• 1 år senere...
Gjest Per Torgersen

Svaret er 'ja'. Takk for tipset om Kvinesdal.Jeg har ikke kommet videre med å finne svar på spørsmålene, så jeg prøver meg med å løfte opp temaet.Har på nytt bladd gjennom kirkebøkene for alle begravede (og det er det mange av i Vanse) uten å finne Anders Tostensen. Hans alder er for meg totalt ukjent, men jeg gjetter han er født rundt 1770 (1750-1780) og kanskje i ett annet prestegjeld.

Gjest Per Torgersen

Takk for tipset. I Bakke Bygdebok del II står: 'Anders Tostensen Haugland, døpt 22.3.1768, konfirmert 1783, 21 år ved skiftet etter mora 1789.' Det er ikke gjort mer greie for ham, så det kan absolutt være en kandidat.

Gjest Per Torgersen

Jeg har nå etterlyst om det finnes skifte etter søstrene til Anders Tostensen Haugland i tema 57086: Lenke - for å se om disse var uten (gjenlevende) barn, slik at broren Anders eller hans arvinger ville være nevnt.Ett skifte etter en eventuell gammel barnløs onkel eller tante ville også kunne gitt svar - så hvis noen kjenner til noen slike setter jeg pris på info...Forloveren Kristen Knutsen Jøllestø nevnt i (1) var forøvrig (trolig) fra Fleseland (i dengang Spangereid sogn).

• 1 år senere...
Gjest Per Torgersen

Jeg har ikke kommet videre med å finne svar på spørsmålene, så jeg prøver meg med å løfte opp temaet.Jeg vet ikke når og hvor Anders Tostensen ble født, heller ikke når han døde og selv om det har vært en folketelling i 1801 vet jeg ikke hans alder for han står ikke oppført i den. Noen som kan hjelpe med å identifisere ham?

Gjest Iver Mosvold

Noen identifikasjon kan jeg ikke hjelpe til med, men det er en kontekst i denne sammenheng som er litt interessant:Det ringte ei lita bjelle når Andres og Aleths (NB:Fra Stave) første datter fødes på Kalleberg.Umiddelbert tenker jeg på ”Brødrevennene” på Lista når Kalleberg og Stave på dette tidspunktet nevnes. 1790-årene var vennenes glanstid på Lista med egen forstander (fra Danmark) og en prest (Peter Olivarius Bugge, - av noen kalt Hernhutpresten)) som selv var en av vennene.Mon tro om Anders Tostensen var innvandrer, og mon tro om han kan ha kommet til Lista omtrent på den tid P.O. Bugge fikk sogneprestembetet på Vanse etter faren (1790), etter å ha vært prest i Danmark.Forhåpentligvis finnes det personopplysninger i kildene for Brødrevennenes virksomhet i Vanse prestegjeld. Lista-boka har også en solid omtale.IM

Gjest Per Torgersen

Det er den kandidaten du har nevnt i (11) og som jeg ikke har funnet ut mere om.Hvilke bygdebøker er det snakk om? Det står ikke noe om hans opphav i Lista I og Lista II eller i bygdebøkene for Bakke, se (12).

Gjest Per Torgersen

Tusen takk.Da trenger jeg HJELP til å få verifisert opplysningen om at han var fra Haugland i Bakke sogn. I Bakke Bygdebok del II står: 'Anders Tostensen Haugland, døpt 22.3.1768, konfirmert 1783, 21 år ved skiftet etter mora 1789.'

Gjest Per Torgersen

Til (15): Jeg har sett i Lista II og der står en del om blant annet forstanderen Hans Peter Bau (han var fra Haderslev i Danmark og hadde som ung kommet til Herrnhut i Tyskland, der han var blitt tatt opp i Brødremenigheten). Bodde først på Råstad og deretter Kvinsland. Noen sammehneng med Anders Tostensen, bortsett fra at de har nærmest vært naboer, har jeg ikke funnet.Jeg finner heller ingen sammenheng til Haugland i Bakke ut fra bygdebøkene Lista I og Lista II.Til alle:Jeg er ute etter å finne ut om den Anders Tostensen som er født på Haugland i Bakke i 1768 kan være den samme personen som senere er bosatt på Lista. I den forbindelse lurte jeg på om det finnes skifter etter hans to søstre, som kanskje ikke hadde gjenlevende barn (slik at broren Anders kunne være nevnt i evt. skifte).Familien er nevnt på side 461 i Bakke bygdebok II.(Haugland)1. Anne Tostensdatter født 1774, giftet seg i Bakke kirke 1816 med Osmund Kjetilsen fra Hommen i Eiken. Hvor ble de bosatt og når døde hun? Finnes det skifte?2. Gunhild Tostensdatter død 1840 på Sirnes i Bakke. Finnes det skifte?

Gjest Per Torgersen

Til (19). Nå har jeg gjennomgått diverse lokale slektsbøker bygdebøkene Lista I, II og III og ikke funnet noe om Anders Tostensens opphav. Har du tips til hvor jeg konkret bør lete for å finne ut hvor informasjonen du har notert stammer fra?

Gjest Kristian Fjeldsgård

1. SKiftet n i #20 bør vel sjekkes. Dersom denne Anders Tostensen er nevnt som soldat finnes det kanskje andre opplysninger/spor.2. Opplysningene om at 'udtjent soldat. Nå har jeg lite kunskap om dette, men jeg hadde en 'tip' som var utkommandert under Napoleonskrigen 1807-14 som 'Comandersergeant af 2. Mandalske compagnie' (Han døde under denne tjenesten i Kristiansand 1808 59 år gammel). Militære ruller kan kanskje gi svar på opphavet?

Gjest Per Torgersen

Til (23). Takk for tips. Jeg skal sjekke skiftet når jeg får bestilt og mottar en kopi av dette. Kanskje det står om han er soldat og hvor han er. Jeg har gått gjennom miltærruller for hel Lister i aktuelle periode, bortsett fra en del sjølægdruller (som ikke finnes på statsarkivet i den aktuelle perioden). Men det er nesten 10 år siden så en gjennomgang på ny i militærrullene som dekker Bakke kan være et forsøk.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.