Gå til innhold
Arkivverket

[#38004] Nes på Hedmarken - Lina - født. 27. nov 1875 - hvem var hun?

Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

I Oslo i 1914-1918 befinner det seg en gift veverske ved navn Lina Karlsen. Karlsen er neppe hennes pikenavn. Lina sies å være født 27. nov 1875 på Nes, Hedmarken. Kan noen hjelpe meg med å finne hennes foreldre?Hun er forøvrig gift med Ole August Karlsen f. 22. juli (juni?) 1881 på Eidsvold.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei PerDette er kanskje et skudd i blinde, men jeg gikk igjennom konfirmerte i Nes 1889-90-91, og den nærmeste jeg fant var Lina Pedersdatter Heiberg, født 7/12-1875. Far: Peder Gudbrandsen og mor : Berthe Gudbrandsdatter. LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk - Ja - jeg har sjøl tråla den konfirmantboka uten å finne henne. Jeg vet at gifte damer som kalles Lina - ofte var døpt Karoline - Oline - Olina - osv- osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon (og ikke Per som i forrige innlegg)Og det blir vel dumt å spørre om det kanskje ikke er Nes på Romerike?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

LarsTakk for interessen.I de kommunale folketellingene for Kristiania 1914-1918 sies det eksplisitt flere ganger at hun er født 27. nov 1875 på Nes, Hedmarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U Vilhelmsen

Hvis du sjekker blant utflyttede fra Nes her i digitalarkivet finner du en Lina Johannesdtr Aasen f 27.nov 1970 ! Som utflyttet til Christiania, utflyttingen er registrert 1901,men det står at det er ukjent når hun flyttet. Fødselsåret her er jo åpenbart feil,1970,men om det skal være 1870 eller noe annet må sjekkes med kirkeboka.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JonHvis ingen andre har lettere tilgang på kirkebøkene for denne perioden, skal jeg ned på Riksarkivet her på Hamar i morgen eller mandag.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JonDette var ikke lett!! Jeg har skumlest (nøye) kirkeboka fra Nes fra 1870-1876, uten å ha funnet noen som ble født 27/11-1875.Jeg fant en GINE som ble født 28/11-1875, døpt 26/12-1875. Far: Gårdbruker Martinius Andersen Gjestvang (1848), og mor: Karine Mathea Knudsdatter (1855).Jeg fant også OLINE født 23/11-1875, døpt 20/2- 1876. Far husmann Edvard Olsen (1840) og mor: Eli Olsdatter (1838). Bosted Skinstadeie.Det var det!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Lars OveTusen takk! Dette var veldig snilt av deg. Må nok 'angripe dama' fra en annen vinkel. Har indikasjoner på at hun muligens er av reisende folk. Det kan jo forklare at du ikke fant noen soleklar kandidat. Men tusen takk likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JonMen hvor er Ole August Karlsen i 1900? Jeg er selv fra Eidsvoll, og Karlsen var også et reisende-navn.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.