Gå til innhold
Arkivverket

[#38005] Ole Fredriksen Haave (f ca 1832) fra Gausdal til Romsdal.

Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Min morfars far hette Ole Fredriksen Haave, og skal være far til et uekte barn Mikal Olsen (12 jan 1862 – 31 aug 1930). Mora var Mari Mortensdatter (Stenslien?) (f ca 1829 i Gausdal). Mari skal senere ha giftet seg med en C. F. Brun i Gjøvik. (Finner henne i FT1875 Gjøvik). Hvem denne C.F.Brun er, ville også vært interessant.Ihht noen notater jeg har, skal Ole ha reist til Molde. Ved FT1865 finner jeg en Ole Fredriksen (ugift, 34 år, skredder, født i Faaberg) i Grytten prestegjeld i Romsdalen. Han bodde da på en gard kalt Brudestuen. I FT1900 finner jeg mannen igjen (Ole Fredriksen Haave, skredder, f 1827 i Faaberg) på garden Øibakken i Grytten. Det ser da ut til at han er gift med ei Anne Toresdatter f 1842). Ingen barn er nevnt. Om dette er han jeg søker, er ikke sikkert, men det virker mye sannsynlig.Min morfar, Matias Skjerve (1891-1975), skal ha hatt kontakt med en lærer Anders Håve fra Lillehammer (f ca 1895), uten at det her er kjennskap om han er en slektning. Matias var klokker i Ø Gausdal kirke og lærer ved Myra skole, Østre Gausdal.Er det noen som kjenner noe til denne Ole Fredriksen Haave?Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Ungkarl, skredder Ole Fredriksen Brude 40 år, fødested Hove i Faaberg giftet seg med pige Anne Thoresdatter Brude 11 jan 1868 i Kors, Grytten. Hans far er Gaardbr. Fredrik Christensen Hove.Skal se mer på fam i morgen etter jobb, evt etterkommere.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei Britt IrenJeg har finsikta boka 'Raumafolket', men klarer ikke å finne Oles navn der (ei h... ustrtukturert smørje av garder og mennesker!). DA's kopi av kirkebøkene for Grytten er saumfart 1910 + uten å finne han. Ole antas derfor å ha dødd 1900-10.Jeg venter med spenning om du finner noe!Til dere som har Håve i Fåberg som interesseområde, hjelp...!//Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rart, jeg kan ikke finne henne på Gjøvik i 1875.FS.Carl Fredrik Velhelm Brun (58 år)med far Johan Andreas Brun, ble gift 14/7 1875 Ø. Gausdal med Mari Mortensdatter (46 år), far Morten Knudsen.På Hurdal glasværk i 1801 finner jeg en Johan Andreas (15 år) som sønn av glassblåser Johan Brun (40) og Anne Barbara Hansdt. (46). Mulig at dette er familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 4 og 5 er vel på feil emne?Grunnen til at du ikke finner fam i boka Raumadalsfolket er at verken Ole eller Anne er av Raumadalsfolket. Boka er ikke noen bygdebok, men som tittelen sier er det ”Noen familier og ætter av Raumsdalsfolket”.Hennes foreldre finner her ved FT 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61539&gardpostnr=458&merk=458#ovre>LenkeHvor Anne er ved FT 1865 vet jeg ikke, for jeg har ikke funnet henne så langt.Ellers har jeg funnet en del opplysninger om fam.Ole Haave f.1827 døde 20 des 1900 på Sletta, Kors sokn, Grytten prgj. Sletta er på Verma, øverst i Romsdalen. Han ble gravlagt 6 jan 1901, jordpåkastelse 17 feb. (Samme klokkerboek som under)Ellers har jeg funnet følgende iKlokkerbok for Kors sokn, Grytten prestegjeld 1867-1921 Sider/folio viser ikke pga for mye lys? på ”fishen”1.Marie f 13 feb 1868 – far inderst Ole Fredriksen Brude Marie Olsen Brude - konfirmert14 sep 1883, fødested Brude. Inderst Ole Fredriksen Haave. Død 13 juli på Brude, gravl 24 juli, jordpåkast 15 aug 1886-27 ½ år2.Anton f 28 juli 1870- som over Anton Olsen Brude –konfirmert 11 okt 1885. Fødested Brude. Inderst O.F Haave(Brude) 7 sep 1893: død husmannssønn A.O.B, oppholdssted Sletta f.år 1870 3.Fredrik f. 2 feb 1873- far inderst O.F på Kleven Fredrik Olsen Brude - konfirmert 20 okt 1889. Fødested Kleven. Inderst O.F Haave og A.T Brude.Fredrik FT 1900 på Lillehammer!! Lenke 4.Lars f 31 des 1875 - far inderst O.F på Brude Lars Olsen Brude –konfirmert 27 okt 1891, fødested Brude. Husmand O.F Brude.Lars ved FT 1900 Lenke 5.Ole f. 8 okt 188o - far inderst Ole Fredriksen Haave, bosatt på Sletta Ole Olsen Brude(Kleven) –konfirmert 18 okt 1896, fødested Sletta. Husmd Ole Fredriksen Håve(Brude).Ole ved FT 1900 LenkeOle Olsen Brude døde som enkemann og arbeider 18 sep 1909 på Sletta av tæring. Finner ikke at han gifter seg i Kors fra FT til 1909. Men det er temmelig sannsynlig rett person. 6.Sigrid f. 8 jan 1886 - far inderst skredder Ole Fredriksen Haave fra Faaberg. Sigrid Olsen Brude – konfirmert 14 okt 1900, fødested Sletta - inderst Ole Fredriksen .. (ikke lesbart på siden)Sigrid ved FT 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemete å legge til at Sigrid bor hos sin onkel og tante, Marit er morens søster. Stemmer med kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Tusen takk til Britt Iren for fin informasjom om Oles etterkommere, og takk til Berit for opplysningene om C F Brun.Nå gjenstår det bare å finne ut hvor Ole kom fra og hvem som var hans foreldre...Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifg kirkeboka ved vielsen het Oles far Fredrik Christenesen. Er det ikke foreldrene her på Nordhoven ved FT 1865 ? Lenke.Oles bror? Fredrik driver gården og har en sønn som også heter Ole. Mora heter Mari og søstera Sigrid, disse navnene brukte jo Ole også. Sigrids f.år kan passe med Ole og likedan Fredriksom driver gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Dette ser sannsylig ut. Du skriver at Oles far kalte seg Hove da Ole giftet seg. Garden de bor på FT1865 er 'Nordhoven søndre'. Dersom dette et bruk under garden Håve, kan det nok tenkes at dette er familien jeg leter etter. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.