Gå til innhold
Arkivverket

[#38019] Ole Kjøstelsen Nyplass, Røros, gift med Elen Larsdatter

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Ole Kjøstelsen Nyplass ca 1688-1743 på Røros, var gift med Elen Larsdtr ca 1691-1758. Er det noen som vet hvem HENNES foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dersom hennes far var på Røros i 1701, kan følgende være aktuelle:Lars Thamnes 48 år kunstknegt. Lars Joensen 45 hiulmager. Lars Solandsen 60 bergsell. Lars Rugeldahlen 64 bergsell. Lars Joensen Norfior 30 bergs-knegt. Lars Joensen Svendsch 42 bergs-knegt. Lars Andersen Schott 51 bergs-knegt. Lars Knudzen 37 smelter. Lars Stiørdahl 40 hytteknegt. Lars Abrahamsen 31 hytteknegt. Lars Olsen 30 malmknegt. Lars Andersen 44 tienistekarl fra Jemptland. Lars Mogensen 30 tienistekarl (på Tamnes).Dersom noen av disse kan elimineres - at noen kjenner barneflokken til enkelte av de nevnte - så er det jo mulig å starte i den enden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Etter hva jeg ser i skiftene hos Eirik Strøm kan du kutte it følgende: Lars Hjulmager, Lars Stjørdal, Lars Solandsen, Lars Tamneset.Det finnes skifte ettet Ole Kjøstelsen. Kanskje det er verdt å spandere tid på å lese det?Skattemanntall (krigsstyr) 1715: Ole Kjøstesen ser ikke ut til å finnes der, bare brødrene Erik, Ludvig og Jochum.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Astrid! (jeg mistet sida til Eirik Strøm da maskina mi tok kvelden i fjor, men nå fant jeg den igjen).Da gjenstår følgende som kan være aktuelle: Lars Rugeldahlen 64 bergsell. Lars Joensen Norfior 30 bergs-knegt. Lars Joensen Svendsch 42 bergs-knegt. Lars Andersen Schott 51 bergs-knegt. Lars Knudzen 37 smelter. Lars Abrahamsen 31 hytteknegt. Lars Olsen 30 malmknegt. Lars Andersen 44 tienistekarl fra Jemptland. Lars Mogensen 30 tienistekarl (på Tamnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hukommelsen er 'så der' - he-he. Jeg ser nå (og husker etter hvert) at det samme spørsmålet var oppe for ca 1 år siden - i DIS sitt slektsforum. Her ble det antydet at Lars Nordfjord og hustru Lisbeth Hansdtr kunne være aktuelle. Barn av Elen og Ole er der opplyst å være: Lisbet, Gjørri, Anne, Lars, Berge, Kjøstel, Ole (død som liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

I skiftet etter Ole Kjøstelsen Nyplass i 1743 opplyses at Elen har en søstersønn ved navn Isak Arnesen Nyplass. Er det noen som vet noe om dennes herkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk for opplysningen. Jeg vet ingenting om Isak Arnesens opprinnelse, men har sett navnet. Det er en Arne Isaksen Nypladz 27 år i manntallet, i 1705 gift og har en datter, finnes også på Nyplass i 1715. Det ser ikke ut til å være noe skifte etter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Per Moen

Har med interesse lest innleggene om Tjøstelsen. En Ludvig Tjostolfsen bosetter seg i Hessdalen Gjersvoll (Ustgård) mot slutten av 1600 tallet. Det er ikke nevnt hvor han kommer fra men han er gift med Siri ) Kan Ludvig være bror av Ole K N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I den nye Ålenboka (Ålbyggen) står det at Ludvig kjøpte gård i Hessdalen i 1741. Jeg tror nok han levde mye av sitt liv på Røros. Hans død: LenkeHans kone Marit Olsdatter døde i Røros 1758 79 år, men jeg vet ingenting om dette var hans eneste ekteskap.Ludvigs far Kjøstel Jacobsen døde før 1701. Det var skifte på Nyplass i Røros 1713 etter hans enke Gjørri Engelsdatter. Her nevnes barna Jochum 40, Ludvig 36, Engel 30, Erich 26, Oluf 23 og Marit 33 g. m. Ole Larsen fra Renolen i Ålen (de flyttet også tilbake dit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei Per.Som Astrid påpeker het Ludvig Kjøstelsens kone Marit Olsdatter og ikke Siri, så der tar Ålbyggboka feil. Som nevnt er Tjøstelsen-familien også debattert i DIS' slektsforum : Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.