Gå til innhold
Arkivverket

[#38021] Kirkebøker fra Trondhjem

Gjest Lajla Lindberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lajla Lindberg

Har noen tilgang til kirkebøker fra Trondhjem i perioden fra 1800 til 1865? Prøver å hjelpe min blivende svigersønn i å finne hans tipp-tipp-oldefar. Hans tipp-tipp-oldemor het Marie, gift Sivertsen f 1824 og bodde i Trondhjem under forlketelling i 1865. Hun var da enke og hadde 3 barn, Anne Martha f. 1854, Severine Gunelie f. 1861 og Johan (egentlig Jean)Margido f. 1859 ( i senere tellinger f. 1856). Altså måtte hennes mann dø i perioden 1860-1865. Ungene er sikkert også døpt i perioden fra 1855 til 1862. Kan noen hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Hvis du går på de filmede kirkebøkene (konfirmerte)her på Digitalarkivet, finner du Anne Marthe Sivertsdatter f.5/12- døpt 4 ?/3 1856 i DK,Trhj.av foreldre Sivert Gunnerius Sivertsen og hustru Marie Johnsdatter.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Takk skal du ha. Prøvde å finne det du sa i kirkebøkene, men fant ingenting som var eldre enn 1866. Hvor fant du dette ? Har du noe forslag til hvor jeg kan finne ut når Sivert Gunnerius Sivertsen døde og eventuell dødsårsak (han døde jo tidlig). Og likedan hvilken kirkegård han er begravd på. Lurer også på om noen vet hvorfor Margido-navnet ble brukt mye i Trøndelag. Det er jo ikke noe vanlig norsk navn. Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Konfirmasjon skjer rundt 15 års alder, og for Anne Martha er vi da i 1871. Og det finnes det skanna kirkebøker for. KOnfirmasjonen inneholder både fødsels- og dåpsdato.Konf Anne Martha: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2337&idx_id=2337&uid=ny&idx_side=-272>LenkeKanskje du finner de andre ungene også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fra FamilySearch VRI, avskrift fra Trondheim, Domkirken 1848 - 1857:Anna Martha Birth: 03 Dec 1855 Christening: 02 Mar 1856 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway Father: Sivert SIVERTSEN Mother: Anna Marie Mother's Father: John JOHNSENFra FamilySearch VRI, avskrift fra Trondheim, Vår frue kirke 1839 - 1859:Johan Margido Birth: 02 Sep 1859 Christening: 30 Oct 1859 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway Father: Sivert Gunerius SIVERTSEN Mother: Anne Marie JOHNSDRDette bør sjekkes mot orginalkilder.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Takk for hjelpen. Tror du det er noen mulighet for å finne ut når og hvor Sivert og Marie giftet seg og når Sivert G. Sivertsen døde og hvor han ligger begravd? Er det også mulig å finne ut hvor han var født? Hvis du har et tips med eventuell lenke hvor jeg kan lete gjør jeg det gjerne selv. Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Takk for hjelpen. Er det noe sted man kan lete for å finne når Sivert døde og hvor han er begravd? Lajla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Da må du lete i kirkebøker, dødsfallsprotokoller eller skifteprotokoller. Ingenting av dette er tilgjengelig på nettet ennå for den aktuelle periode, men kirkebøkene er jo som du vet på vei til å bli digitalisert. Hvis du ikke har tid til å vente, kan du bestille inn mikrofilm til ditt lokale bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Hadde jeg hatt kirkeboken skulle jeg slått opp, men mangler fra 1831. Og han må være død mellom slutten av 1861 og 1865 tellingen. Men jeg har Sivert Gunerius fødsel 11/10-1837 døpt 12/11-1837 i DK. Faderen er Hattemagermester Johannes Mortinus Sivertsen og Ane Martha Sivertsen,og de logerer i Søndergade. Faddere er: Mad.Lorentze Rønning,Mad Karen Jensen,jomfru Christine Eidem,enkemand Hattemagermester Johan Hegge,Hattemagermester Peder Petersen og ungkarl og Hattemagersvend Gustav Hamlander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.