Gå til innhold
Arkivverket

[#38025] Fattiggården i Arendal/Barbu, hvor var det?

Gjest Øystein Bredal
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Bredal

Ifølge ministerialbok A5 for Barbu, s 307 nr 29 døde Tollef Paulsen på det som etter min evne til å tyde skrift het Fattiggåren. LenkeDet ville vært interessant å vite hvor dette huset ligger/lå, og om det lå i daværende Barbu eller i Arendal by. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Takk for svar. Jeg kjente til den andre debatten, men er slett ikke sikker på at det er samme sted. Jeg er imidlertid åpen for at så kan være tilfelle. Daarekisten, sinnssykehuset, kan selvfølgelig også ha vært hjem for fattige, ellers friske mennesker. Men jeg ser ikke bort fra at Fattiggaarden er en annen institusjon, snarere at det er naturlig. Derfor startet jeg et nytt tema. Håper på hjelp og utfyllende informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Sidan det her er snakk om Barbu sokn, vil eg tru det gjeld Gjerløws Minde som låg mellom jernbanestasjonen (på Barbu gard) og Barbu kyrkje. Huset vart rive i 1997 for å gje plass til nokre bustader. Men det ligg nedpakka, og planen er visstnok at det skal setjast opp att ein annan stad i kommunen. Eg har sett etter i Arendal byleksikon, men finn ikkje noko anna som kan høve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.