Gå til innhold
Arkivverket

[#38035] Andreas Antonsen (Kongsted) død ca. 1750. Finnes skiftet i Bergens skifteprot.?

Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Andreas Antonsen var født i Årdal i Sogn (f.ca.1710). Han flyttet til Bergen på 1730-tallet der han utdannet seg til skomaker. Han giftet seg 17. juni 1736 med Elen Marie Johansdatter Felthusen. Deres siste barn ble døpt i Bergen 14. sept. 1749. Et skifte fra 1752 viser at han da var død og at enken fortsatt bodde i Bergen. Jeg har imidlertid ikke kunnet finne begravelsen av Andreas. Er det ført skifte etter ham i skifteprotokollen for Bergen?Ved noen anledninger brukte Andreas slektsnavnet Kongsted, trolig fordi faren eller moren var fra Kongsted i Danmark. Det kan derfor være at dette navnet er brukt i skifteprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke henvisning i registeret til Bergen skifteprotokoller. Sollied kaller ham Anders Mathiesen Kongsted, og har henvisninger til sine skifteavskrifter sidene 1255 og 1314 for Anders M. og kone, men uten at noen av disse synes å gjelde hans eget bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg beklager dagens glipp i det jeg skrev Andreas Antonsen i stedet for Andreas Mathiesen. Jeg hadde en navnebror i tankene mens jeg skrev. At Sollied kaller ham Anders i stedet for Andreas overrasker imidlertid ikke da disse navnene gikk litt om hverandre i mine kilder også. Er det mulig å få vite datoer og navn på arvelaterne i de to aktuelle skiftene (side 1255 og 1314)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er henvisning til skiftene etter Jan Felthusen 4. august 1717, og Henrich Felthusen 21. juli 1720. Ellen Marie, g.m. Andreas M. Kongsted, gav avkall for arv etter hennes far og farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk igjen. Henvisningen gjelder vel da egentlig bare Ellen Marie ettersom hun og Anders giftet seg i 1736. Dette var vel Sollieds måte å føre kartoteket sitt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.